کوینیت
1399/11/20
11:20
توسعه‌دهندگان تزور به فکر افزایش سطح حریم خصوصی این شبکه هستند

در بروزرسانی بعدی این شبکه قرار است برخی ویژگی‌های حریم خصوصی استفاده شده توسط شبکه‌ی زی‌کش از جمله سپلینگ(Sapling) مورد استفاده قرار بگیرد

نکات برگزیده مطلب براساس اعلامیه‌ای که امروز توسط توسعه‌دهندگان شبکه‌ی تزوس(Tezos) منتشر شده است، قرار است به زودی مجموعه‌ای از ویژگی‌های جدید تحت نام ایدو«Edo» به شبکه افزوده شود. یکی از این ویژگی‌ها، قابلیت حریم خصوصی سپلینگ(Sapling) است که پیش از این توسط شرکت اکتریک کوین(Electric Coin) و برای بلاک‌چین زی‌کش معرفی شده بود. این ویژگی همانند آنچه در شبکه‌ی زی‌کش پیاده‌سازی شده است، قابلیت «شیلدینگ» یا «محافظت» از تراکنش‌های رمزارزی را ممکن می‌سازد که به توسعه‌دهندگان تزوس اجازه می‌دهد تا در قرارداد‌های هوشمند نرم‌افزارهای «حریم خصوصی آگاهانه» را ادغام کنند.

یک بروزرسانی بزرگ

براساس اعلامیه‌ای که امروز منتشر شده است، نومدیک‌لبز(Nomadic Labs)، ماری‌گلد(Marigold) و متااستیت(Metastate) به عنوان توسعه‌دهندگان تزوس چندین پیشنهاد ارتقال به نام «ایدو(Edo)» را معرفی کرده‌اند که اعمال آن‌ها باعث افزایش چشم‌گیر ویژگی‌های حریم خصوصی در بلاک‌چین می‌شود.


در بخش‌هایی از بیانیه‌ی فوق آمده است «هیچ پلت‌فرم قرارداد هوشمند بزرگی تا به امروز از این قابلیت پشتیبانی نکرده است، اما به دلیل قابلیت اصلاح‌پذیری تزوس، امکان افزودن ویژگی‌های جدید و هیجان‌انگیز به طور مستقیم وجود دارد».


این پیشنهادات ارتقاء شبکه درحالیست که تنها چند هفته قبل بروزرسانی دلفی(Delphi) معرفی و در شبکه اعمال شد.


تزوس Tezos

تزوس توسعه‌دهندگان تزوس در رابطه با افزایش سطح حریم خصوصی به واسطه‌ی ادغام ویژگی‌های زی‌کش اعلام کرده‌اند که «گرچه بروزرسانی دلفی در تاریخ ۱۲ام نوامبر عرضه شد، اما اساسا این بروزرسانی در ۳ام ماه سپتامبر پیشنهاد شده بود. طی چند ماه گذشته، ما سخت بر روی هسته‌ی اصلی تزوس کار کردیم و پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته‌ایم، پیشرفت‌های قابل توجهی که قصد دارید با کاربران شبکه به اشتراک بگذاریم».


ویژگی زی‌کش در شبکه‌ی تزوس

اولین ویژگی جدید در Edo اجرای سپلینگ(Sapling) می‌باشد. سپلینگ یک کتابخانه‌ی نرم‌افزار است که ابتدا توسط شرکت اکتریک کوین(Electric Coin) و برای بلاک‌چین زی‌کش توسعه یافته است. این ویژگی همانند آنچه در شبکه‌ی زی‌کش پیاده‌سازی شده است، قابلیت «شیلدینگ» یا «محافظت» از تراکنش‌های رمزارزی را ممکن می‌سازد. قابلیت محافظت به توسعه‌دهندگان تزوس اجازه می‌دهد تا در قرارداد‌های هوشمند نرم‌افزارهای «حریم خصوصی آگاهانه» را ادغام کنند.


دومین ویژگی قابل توجه‌ی Edo با نام «سیستم بلیط» معرفی شده است. به گفته‌ی توسعه‌دهندگان «سیستم بلیط یک مکانیزم مناسب برای قراردادهای هوشمند جهت اعطاء مجوزهای قابل حمل به سایر قراردادهای هوشمند یا فرآیند صدور توکن است». طبق آنچه در بیانیه‌ی فوق‌الذکر آمده است، گرچه تا حدود عملکرد مشابهی با استفاده از روش‌های موجود قابل دستیابی است، ویژگی سیستم بلیط باید روند کار را برای توسعه‌دهندگان شخص ثالث بسیار ساده‌تر کند.


ویژگی دوره‌ی پنجم

برای ساده‌سازی روند اعمال بروزرسانی‌های بعدی، پیشنهاد ارتقاء شبکه‌ی Edo ویژگی دیگری با نام «دوره‌ی پنجم» را معرفی کرده است. در حال حاضر، برای اجرای مستقیم نسخه‌ی جدید پروتکل پس از اتمام رای‌گیری فقط به یک بلاک(یا ۶۰ ثانیه) زمان لازم است. این روند باعث شده تا برای ایندکسرها و سایر کاربران شبکه تزوس بروزرسانی گره ها بسیار دشوار باشد.


برای رفع این مشکل، توسعه‌دهندگان تزوس پیشنهاد افزایش مدت زمان ارتقاء را ارائه کرده‌اند تا به کاربران فرصت بیشتری برای آماده‌سازی داده باشند.


در بخش‌های دیگری از بیانیه‌ی مذکور آمده است که «براساس سیستم جدید، به جای چهار دوره‌ی دارای هشت چرخه در هنگام رای‌گیری، ما پیشنهاد می‌کنیم که پنج دوره‌ی دارای پنج چرخه داشته باشیم. ویژگی «دوره‌ی پنجم» یک شکاف پنج چرخه بین پذیرش پروتکل جدید و زمان اجرای آن خواهد بود، که ما معتقدیم می‌تواند به انتقال پروتکل یکپارچه کمک کند».


علاوه بر تمام موارد ذکر شده، پیشنهاد ارتقاء شبکه‌ی Edo چندین رفع اشکال جزئی و بهبود عملکرد شبکه و همچنین کاهش هزینه‌ی گس را به همراه خواهد داشت.


نظر شما در رابطه با پیشنهاد ارتقاء شبکه‌ی Edo و تغییرات در نظر گرفته شده برای شبکه چیست؟ آیا این بروزرسانی به افزایش سطح حریم خصوصی شبکه‌ی تزوس کمک خواهد کرد؟ نظرات و پیشنهادات خود را با تیم کوینیت به اشتراک بگذارید.


انتهای خبر

0
0