بورس۲۴
1401/12/13
04:58
پیش‌بینی وضعیت بورس ۱۳ اسفند ۱۴۰۱

نکته جالب اینکه همزمانی تغییر سیاست‌های ارزی بانک مرکزی و نزدیک شدن نرخ حواله به سطوح ۴۰ هزار تومانی با قرار گرفتن در روزهای پایانی سال و اقدام برخی از حقوقی‌ها به شناسایی سود موجب شده تا بازار پر زد و خورد و جالبی را داشته باشیم و البته تا به این جای کار، خریداران دست بالاتر را داشتند.

پیش‌بینی وضعیت بورس 13 اسفند 1401

۱) پیش‌بینی بازار ...


بورس۲۴ : در شرایطی به مصاف معاملات نخستین روز کاری هفته می‌رویم که بازار چهارشنبه کار خود را با فشار نسبی عرضه آغاز کرد. با گذر از یک ساعت ابتدایی رفته‌رفته سمت تقاضا مقداری بهبود یافت و شاهد روند تعادلی و بعضا مثبت در بسیاری از صنایع بودیم اما با رسیدن به یک ساعت پایانی بازار و رسیدن اخباری مبنی بر عرضه ۵۰۰ هزار خودرو در سامانه یکپارچه (در هفته پیش رو) با قیمت‌هایی که از سوی شورای رقابت تعیین می‌شود، فشار عرضه‌ها تشدید شد و در همین راستا شاخص کل نیز با افت بیش از ۱۶ هزار واحدی به کار خود داد. ارزش معاملات اندکی کمتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان بود و رقمی بالغ بر ۱.۰۰۰ میلیارد تومان پول از بازار خارج شد.


ابتدا از بحث خودرو آغاز می‌کنیم که گویی هنوز هم عده‌ای در پی دست‌درازی به این صنعت‌اند. از آنجایی که عرضه خودرو در بورس کالا در صحن علنی مجلس به تصویب رسید و بعد از بررسی شورای نگهبان تبدیل به قانون خواهد شد، به نظر می‌رسد برخی از دوستان و دلالان قصد دارند پیش از آغاز سال جدید و تبدیل شدن عرضه خودرو در بورس کالا به یک قانون واحد، از آخرین فرصت پیش آمده نهایت سواری را بگیرند ! اما در دل این خبر دو نکته مهم وجود دارد. نکته اول اینکه عرضه ۵۰۰ هزار خودرو، مطمئنا طرح پیش فروش و تحویل بلندمدت هست و لذا قیمت‌های فروش قطعی نبوده و در زمان تحویل مشخص خواهد شد و نکته دوم اینکه، این عرضه با قیمت‌های جدیدی که شورای رقابت اعلام می‌کند، صورت خواهد گرفت.


اما به سراغ مابقی بازار برویم که اگرچه فشار فروش را تحمل می‌نمود اما سمت تقاضا هم بد نبود و به خوبی عرضه‌های رسیده را جذب کرد. این روزها روند حرکتی بازار تا حدودی منطقی‌تر از یک ماه گذشته شده و برخی به خود آمده و در حال خرید در بازار آن هم در قیمت‌های جذاب فعلی هستند و همین عامل منجر به افزایش حجم و ارزش معاملات شده است. نکته جالب اینکه همزمانی تغییر سیاست‌های ارزی بانک مرکزی و نزدیک شدن نرخ حواله به سطوح ۴۰ هزار تومانی با قرار گرفتن در روزهای پایانی سال و اقدام برخی از حقوقی‌ها به شناسایی سود موجب شده تا بازار پر زد و خورد و جالبی را داشته باشیم و البته تا به این جای کار، خریداران دست بالاتر را داشتند.


یک نکته بسیار مهم به نظر نیاز به تاکید مجدد دارد این است که نرخ حواله یا همان ETC در گذشته عموما شکاف بین ۱۹ تا ۲۱ درصدی با بازار آزاد داشته و این انتظار وجود دارد که به مرور از شکاف ۳۰ درصدی فعلی کاسته شده و این یعنی احتمالا در بدترین حالت، میانگین نرخ دلار نیمایی برای سال آتی کمتر از ۴۴ هزار تومان نخواهد بود. بنابراین تحلیلگران می‌بایست با استفاده صحیح نرخ ارز در تحلیل‌ها، سود شرکت‌ها را برای سال آتی محاسبه نمایند. در نظر گرفتن چنین نرخی، P/E-forward بسیاری از شرکت‌ها را با در نظر گرفتن مجمع پیش رو تا سطوح کمتر از ۴ و بعضا ۳ واحدی تعدیل خواهد کرد و این یعنی با فرض اینکه دلار طی یکسال پیش رو از جای خود تکان نخورد و انتظارات تورمی افول کند (که تقریبا با فضای سیاسی و اقتصادی فعلی غیرممکن است)، می‌بایست یک رشد نزدیک به ۵۰ - ۶۰ درصدی را در شاخص کل و رشد بیش از ۷۰ درصدی را در شاخص هم‌وزن داشته باشیم که البته در این مسیر بسیاری از سهم‌ها به دلیل اهرم بالاتر سودسازی و یا ریزش سنگین ۳ سال گذشته، پتانسیل رشد بیشتری خواهند داشت. هنوز معتقدیم افزایش نرخ ارز نیما در هیچ کجای بازار لحاظ نشده و هنوز قیمت بسیاری از سهم‌ها با نقاط ارزنده فاصله جدی دارد. برنده این بازی کسانی هستند که امروز با اصلاح تحلیل‌ها، استراتژی منطقی سرمایه‌گذاری ترسیم می‌کنند.


بنابراین بهتر از است در شرایط فعلی به دور از رفتارهای هیجانی و عدم توجه به مقاومت‌تراشی برخی از چارتیست‌های جامانده از رشد بازار که عموما بعد از هر رشدی یک مقاومت جدید برای شاخص کل ترسیم می‌کنند، اقدام به تحلیل منطقی و سرمایه‌گذاری در سهام ارزنده و زیر ارزش جایگزینی نمائید. فراموش نکنید که در رشد بیش از ۳۰۰ هزار واحدی روزهای اخیر، سرانه خریدارها بشدت رشد کرد و این موضوع نشان می‌دهد که برخی پول‌های درشت و مطلع از اتفاقات پیش رو دل به بازار زده و انتظار می‌رود با کاهش برخی دیگر از ابهامات، به مرور ورود نقدینگی بیشتر و افزایش حجم و ارزش معاملات را داشته باشیم.


اما به سراغ بازار برویم که روز چهارشنبه پر عرضه بود و باری دیگر خودرویی‌ها و افت نسبی دلار سبب سرخ‌پوش شدن تابلوی معاملات شدند. به نظر برای امروز هم بازاری پر عرضه را داشته باشیم. اما انتظار داریم در منفی‌ها سمت تقاضا عرضه‌ها را جذب کرده و در نیمه دوم بازار، معاملات بهتری را داشته باشیم. بطور کل در ۱۱ روز باقی مانده از سال، احتمالا از شتاب رشد قیمت‌ها کاسته شود اما هر چه میزان روند نوسانی بازار در روزهای باقی‌مانده بیشتر شود، فنر بازار برای حرکت صعودی در سال ۱۴۰۲ جمع‌تر خواهد شد ...


مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

انتهای خبر

0
0