مهدی رضایتی
1399/11/11
15:02
بازگشت پیش بینی سود بازگشت پیش بینی سود موافقان و مخالفان پرو پا قرصی دارد و با احترام به همه موافقان در این مطلب دلایل نا کارآمدی را بیان کنم. ق...

بازگشت پیش بینی سود



بازگشت پیش بینی سود موافقان و مخالفان پرو پا قرصی دارد و با احترام به همه موافقان در این مطلب دلایل نا کارآمدی را بیان کنم.



قبل از هر چیز باید است تاکید کنیم که اشتباه اول حذف یکباره بودجه و ممنوعیت آن بود بجای آنکه اختیاری باشد. همچنین یک بار هزینه حذف بودجه پرداخت شده و اگر مسیر بازارهای توسعه یافته را قبول داشته باشیم، باید بپذیریم که با برگشت بودجه قصد داریم چرخ را مجددا اختراع می کنیم.



پیش بینی سود و رانت اطلاعاتی:



ارقام پیش بینی مبتنی بر مفروضاتی است که آنرا مدیرت شرکت تعیین می کند و ایراد خاصی هم نمی شود به آن وارد کرد. بنابراین براحتی با درج مفروضات خوشبینانه فراتر از انتظار بازار، رقم سود غیرمنتظره را تشخیص داده، اعمال می کنند و افراد دارای اطلاعات نهانی به سادگی از این نعمت استفاده می کنند.



پیش بینی سود و منحرف کردن قیمتها:



پیش بینی سود قیمت سهام را مزاج مدیر عامل وصل می کند. مثلا یک مدیری ممکن است بلغمی مزاج باشد دیگری دموی و این بر قیمت سهم اثر داشته باشد. برخی مدیران عاشق تعدیل مثبت هستند پس سود های همیشه انقدر پایین پیش بینی می شوند که جا برای تعدیل باز باشد و برخی دیگر سفته بازی کوتاه مدت را ترجیح می دهند. اینگونه می شود که اگر قیمت باید یکماهه مسیرش را طی کند به دلخواه مدیر عامل چند ماه زمان میبرد...



پیش بینی سود و خطای برآورد:



در محیطی که ما هر هفته مجبوریم نرخ ها و سودها را بروز رسانی کنیم چطور می توانیم از مدیر مالی شرکت که لزوما مطالعه ای در خصوص متغیرها هم ندارد انتظار ارایه یک پیش بینی دقیق را داشته باشیم. جالب است که در تعدیل سود هم نماد بسته می شود و گاها مدیران به دلیل پیش بینی درست یا غلط تشویق و تنبیه می شود. جالب است که همین سودها مبنای تصمیم گیری بازار می شوند.



پیش بینی سود به نام آماتور ها به کام تحلیلگرها



در جواب اکثر موارد بالا احتمالا گفته می شود ارقام اولیه هستند و بازار تعدیل این ارقام را تعدیل می کند. همچنین یک استدلال دیگر این است که بازار توسعه یافته نیست و این سودها برای آماتورها بسیار مفید خواهد بود.


در حالیکه تحلیلگرها ساختار بودجه را میشناسند و براحتی با چند تعدیل ساده به رقم تحلیلی خود می رسند. اما رقم سود برای آماتورها حکم وحی منزل را دارد و براحتی با اعتماد به این ارقام دچار اشتباه می شوند. آیا بهتر نیست چنین اطلاعات کم اعتبار اصلا در دسترس نباشد؟ بودجه از این جهت به کام تحلیلگرها نیز از این جهت است که زمان دیتا اینتری و مدلسازی را کاهش می دهد.



دستاویز جدید عساتید



در حالیکه عساتید و شاخ های تلگرامی وقتی بازار منفی می شود زمین و زمان را مقصر معرفی می کنند کافی است مقدار محقق کمتر از مقدار بودجه باشد تا همه کاسه کوزه ها را سر مدیر مالی شرکت بشکنند و لشگری از معترضان بی جیره و مواجب به راه بیندازند.



فرافکنی حرفه ای ها



به لحاظ روانشناسی همه ما علاقه داریم دلیلی برای اشتباهات پیدا کنیم و اینجا پیش بینی اشتباه توسط مدیران از همه جا بی خبر طعمه آسانی است.




پیشنهاد:



۱ -پرهیز از رسمیت بخشیدن به بوجه:



• این رقم به هیچ وجه نباید در صفحه اول تی اس ای نمایش داده شود و سازمان آنرا به رسمیت بشناسد.


• بستن نماد، توبیخ مدیران و هرگونه قوانین سفت و سختی که این اطلاعات را با اهمیت جلوه دهد.


• انتشار گزارشهای بودجه در بخشی از گزارش های تفسیری و ضرورت نداشتن انتشار یک گزارش جداگانه



۲ - حمایت از مسیرهایی که بازارهای توسعه یافته در پیش گرفته اند. بطور مثال توسعه و تشویق گزارش هایی نظیر «اجماع سود تحلیلگران» توسط کیان.



۳ - الزام به افشای کامل مفروضات برآورد



مهدی رضایتی/بهمن ۹۹

انتهای خبر

0
0