دنیای اقتصاد
1400/08/15
11:31
پایان رویای رئیس‌جمهور 🟠 این روزها وضعیت اقتصاد ترکیه نقل محافل مختلف علمی شده است. «تجارت فردا» در شماره ۴۳۰ خود با نام «پایان رجز» در پرونده‌ای ...

پایان رویای رئیس‌جمهور



🟠 این روزها وضعیت اقتصاد ترکیه نقل محافل مختلف علمی شده است. «تجارت فردا» در شماره ۴۳۰ خود با نام «پایان رجز» در پرونده‌ای به این موضوع پرداخته که آیا اردوغانیسم به پایان خود رسیده یا نه؟ همچنین در این شماره و در میزگردی تخصصی به بررسی رمز و راز توسعه ترکیه، تهدیدهای پیش‌روی آن و نیز علت وضعیت نابسامان این روزهای اقتصاد آن پرداخته شده است.



🟠 زمانی که صحبت از «توسعه» در خاورمیانه می‌شود، بسیاری تنها به ترکیه می‌اندیشند؛ کشوری ۸۴ میلیون‌نفری با تولید ناخالص داخلی ۷۲۰ میلیارد‌دلاری. بررسی آمارهای رسمی نشان می‌دهد این کشور از سال ۲۰۰۲ در حال تجربه رشد اقتصادی است و تا سال ۲۰۱۶ سالانه به‌طور میانگین، ۶ درصد رشد داشته است.



🟠 با این حال در سال‌های اخیر از سرعت رشد و توسعه این کشور کاسته شده و بسیاری غروب اقتصاد این کشور مدیترانه‌ای را نزدیک و متهم ردیف اول را سیاست‌های مداخله‌جویانه دولت حاکم می‌دانند. باوجود ورود اقتصاد ترکیه به مسیری بی‌ثبات، اردوغان که سال‌ها به پشتوانه ایجاد رفاه بیشتر برای میلیون‌ها نفر در انتخابات پیروز می‌شود، همچنان بر ادامه روند امیدوار است.



🟠 بررسی‌های رسمی نشان می‌دهد رشد در ترکیه در حالی صورت گرفته که دستمزدها از تورم افسار‌گسیخته فاصله گرفته‌اند و خانوارهای کم‌درآمد از پایین آمدن استانداردهای زندگی خود آسیب دیدند. نرخ فقر که در دهه نخست قدرت حزب عدالت و توسعه به‌شدت کاهش یافته بود، در سال ۲۰۱۹ و پس از یک بحران شدید ارزی و از دست رفتن یک میلیون شغل، دوباره روند صعودی به خود گرفته است.



🟠 سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم در ترکیه در سال گذشته تنها ۸/ ۵ میلیارد دلار بوده در حالی‌که در سال ۲۰۰۷ این کشور شاهد سرمایه‌گذاری خارجی ۱۹ میلیارد‌دلاری بوده است. با این حال به نظر می‌رسد تغییری در سیاست‌های رئیس دولت ایجاد نخواهد شد...



کانال رسمی روزنامه دنیای اقتصاد




yun.ir/۵ldmd۸


yun.ir/۳wrc۳۱



انتهای خبر

0
0