بااقتصاد
1401/01/22
15:22
نگاهی به صنعت مس/ چشم‌انداز صادرات این فلز در سال جاری چگونه خواهد بود؟

افزایش تقاضای جهانی برای فلز مس و همچنین روند صادرات مس ایران از اردیبهشت سال ۱۴۰۰ تاکنون، باعث شده که سرمایه‌گذاران نگاه ویژه‌ای به این کامودیتی محبوب و شرکت‌های فعال در این صنعت داشته باشند؛ در ادامه به صورت خلاصه به معرفی این فلز پرداخته و در مقاله بعدی به طور کامل شرکت‌های تولیدکننده آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، مس یکی از فلزات غیرآهنی ارزشمند است که کاربردهای بسیار زیادی در صنایع گوناگون دارد. با وجود اینکه این فلز یکی از فراوان‌ترین کانی‌های موجود روی کره زمین به شمار می‌رود، اما هزینه‌ی بالای استخراج آن باعث شده که تنها بخش محدودی از این ذخایر در دسترس باشد و به تبع آن قیمت جهانی این فلز روزبه‌روز بیشتر شود.


مجموع ذخایر قطعی مس در جهان حدود ۷۹۰ میلیون تن است که ایران با داشتن ۲۱ میلیون تن (۳ درصد ذخایر جهانی) رتبه دوازدهم را از لحاظ ذخایر دارا است. مقدار تولید مس ایران ۱.۱ درصد کل تولید مس جهان است.



کاربردهای مس در صنایع مختلف


صنعت الکتریسیته :


مس یکی از بهترین و ارزان ترین فلزات رسانا در مقایسه با سایر فلزات است. این فلز به شکل سیم و کابل های مسی در صنعت الکتریسیته و ساخت موتورهای الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد. تغییرات آب و هوایی، سبب شده صنعت الکتریسیته به عنوان یکی از صنایع انرژی پاک مورد توجه و توسعه قرار بگیرد. در سال های آتی در صورت افزایش سهم الکتریسیته در صنعت انرژی، می‌توان انتظار افزایش سریع‌تر تقاضا برای این فلز را داشت.


صنعت ارتباطات


مس نقش بسیار مهمی در توسعه صنعت فناوری و اطلاعات دارد. این فلز و آلیاژهایش در ساخت قطعات داخلی تلفن های همراه، کامپیوترهای شخصی و ایجاد شبکه های ماهواره ای و مخابراتی مورد استفاده قرار می گیرد.


صنعت ساخت و ساز


مس و آلیاژهای برنجی در تولید لوله‌ها، شیرآلات، اتصالات و تاسیسات ساختمانی کاربرد دارد. لوله‌های مسی برخلاف لوله‌های پلاستیکی ذوب نمی‌شوند و خطر آتش‌سوزی ندارند.


صنعت حمل و نقل


از آلیاژهای مس و نیکل در بدنه وسایل حمل و نقل دریایی مانند قایق و کشتی و موتور و سیم کشی های داخلی خودروها استفاده می‌شود. همچنین ‌یکی ‌از فرصت‌های مهم موجود برای ‌صنعت مس، ‌توسعه صنعت ‌خودروهای ‌برقی است که با توجه به بحث آلودگی و محیط زیست، تاثیر قابل توجهی در افزایش تقاضا برای این فلز داشته و در سال‌های آینده نیز شاهد بیشتر شدن آن خواهیم بود.



وضعیت تولید و مصرف مس در ایران


در سال ۲۰۲۰ ایران با تولید ۲۷۹ هزارتن رتبه نوزدهم تولید مس پالایش شده در دنیا را دارا بود، به طوری که سهم تولید مس ایران در دنیا در این سال ۱.۲ درصد بوده است. همچنین سهم ایران از تولیدات آسیا ۲ درصد بود که رتبه هفتم را در آسیا داشته است.


در زمان یاد شده، ایران با مصرف ۱۶۰ هزار تن، رتبه بیست و چهارم مصرف مس پالایش شده در دنیا را دارا بوده؛ به طوری که سهم مصرف مس ایران در دنیا در این سال ۰.۷ درصد گزارش شده است. همچنین سهم ایران از مس مصرف شده در آسیا ۰.۹ درصد بود که دارای رتبه سیزدهم مصرف در آسیا بوده است.



چشم انداز قیمت مس


در سال ۲۰۲۱ بیشترین رشد واردات چین مربوط به قراضه و کنسانتره مس در کنار گاز طبیعی و ذرت بوده است. همچنین مصرف کشور چین در سال ۲۰۲۰، نسبت به سال قبل حدود ۲ درصد رشد داشته است. رشد اقتصادی و افزایش تقاضا در چین از عوامل مهم رشد قیمتی برای مس به شمار می‌روند.


از طرف دیگر کمبود عرضه اساسی در بازار جهانی مس پالایش شده در سال ۲۰۲۲ ادامه دار خواهد بود.


با وجود اینکه پیش بینی قیمت مس برای سه ماهه اول سال میلادی جاری در بهترین حالت ۱۰.۰۲۶ دلار در هر تن بود، با توجه تنش‌های صورت گرفته بین اوکراین و روسیه، دراسفندماه (سومین ماه از سال ۲۰۲۲) قیمت جهانی مس به بالای ۱۰.۴۰۰ هزار دلار رسید.


با توجه به اعلام پوتین مبنی بر اینکه مشتریان صادراتی روسیه در مورد برخی کامودیتی‌ها از جمله مس ملزم به پرداخت روبل شدند و همچنین عرضه مس در رینگ صادراتی بورس کالا، انتظار می‌رود رکورد صادرات مس ایران در نیمه اول سال ۱۴۰۱ زده شود.



انتهای خبر

0
0