بورس۲۴
1402/07/22
12:04
طرح توسعه شرکت پتروپالایش سهروردی صفاهان در سال ۱۴۰۴ به بهره برداری می رسد

در راستای فرمایش مقام معظم رهبری در جهت ساخت پتروپالایشگاه ها و تکمیل زنجیره ارزش افزوده و چشم انداز هلدینگ پتروپالایش اصفهان، با هدف ایجاد واحدهای پتروپالایشی شرکت پتروپالایش سهروردی صفاهان، در کنار ۵ شرکت پتروپالایشی دیگر در سال ۱۴۰۱ آغاز به کار نموده است.

طرح توسعه شرکت پتروپالایش سهروردی صفاهان در سال 1404 به بهره برداری می رسد

بورس۲۴ : در راستای فرمایش مقام معظم رهبری در جهت ساخت پتروپالایشگاه ها و تکمیل زنجیره ارزش افزوده و چشم انداز هلدینگ پتروپالایش اصفهان، با هدف ایجاد واحدهای پتروپالایشی شرکت پتروپالایش سهروردی صفاهان، در کنار ۵ شرکت پتروپالایشی دیگر در سال ۱۴۰۱ آغاز به کار نموده است.


معرفی واحدهای این شرکت :


واحد RHU (Residue Hydro treating Unit) :


ظرفیت خوراک این واحد، تصفیه ۸۱ هزار بشکه از ته مانده برج های واحدهای تقطیر است. در این واحد در حضور هیدروژن و کاتالیست با فشار عملیاتی حدود ۲۰۰ بار شکست اتفاق می افتد و سولفور زدایی خوراک انجام می گردد.


بالغ بر ۶۵۰ میلیون یورو برای سرمایه گذاری در ساخت این واحد برآورد شده است و تاکنون در سه رکن طراحی و مهندسی، تدارکات، ساختمان و نصب شاهد بیش از ۳۶ درصد پیشرفت بوده ایم. با توجه به انجام عمده فعالیت های مهندسی این واحد و اوزان تعریف شده برای فعالیت های تدارکات و ساختمان و نصب ، روند پیشرفت پروژه بر روی S-curve از انتهای پاییز سال جاری و با حمایت سهامداران محترم سرعت بالایی خواهد داشت.


۸ بسته خرید تجهیزات خاص این پروژه که شامل حدود ۵۰ درصد وزن تدارکات واحد بالغ بر ۲۳۰ میلیون یورو است در ۱۰ سال گذشته به دلیل تحریم‌های ظالمانه و نوع قراردادها با تعلیق مواجه بود. اما خوشبختانه با درایت هیئت مدیره هلدینگ پتروپالایش اصفهان در یک سال گذشته قراردادهای معلق و مسئله دار تعیین تکیلف شدند و بخش مهمی از تجهیزات به مرحله ساخت ونصب و ارسال رسیده است که بیش از هزار تن آنها نیز نصب شده اند. پیش بینی می شود این پروژه در سال ۱۴۰۴ به بهره برداری برسد و با اعمال ارزش زمانی پول تا سال ۱۴۰۸ سرمایه اصلی شرکت به آن باز گردد.


واحد RFCC (Residue Fluid Cracking Catalyst) :


فرایند RFCC یکی از مهمترین فرایندهای پالایشگاهی بوده که هدف عمده ساخت آن تبدیل برش های سنگین و کم ارزش نفتی همچون ضایعات و ته مانده های نفتی برجهای تقطیر پالایشگاهی به فراورده های با ارزش و سبک است.


ظرفیت خوراک واحد RFCC ، ۹۱ هزار بشکه است که بیش از ۸۰ درصد خوراک آن، از واحد RHU و مابقی که نفت گاز سبک حاصل از برج خلاء و نفت گاز سنگین است از پالایشگاه موجود دریافت می شود در کنار و پایین دست واحد مذکور واحد پالایشگاهی با تولید هیدروژن، شیرین سازی گاز LPG ، تولید پروپیلن و بنزین نیز طراحی و ساخت می‌شود.


به طور کلی در ارکان طراحی مهندسی و تدارکات نزدیک به ۱۱ درصد پیشرفت را شاهد بودیم که در بخش مهندسی پروژه پیشرفت حاصل شده بیش از ۴۱ درصد است.


پیش بینی سرمایه این واحد عظیم صنعتی بالغ بر ۱۱۰۰ میلیون یورو برآورد گردیده که با اعمال ارزش زمانی پول ۴ سال پس از بهره برداری در سال ۱۴۰۸، سرمایه آن بازگشت خواهد شد.


محصولات این واحد، روزانه ۸ میلیون لیتر بنزین و ۶۰۰ هزار لیتر گازوئیل است. همچنین گاز مایع از دیگر تولیدات این واحد است که خوراک واحدهای پتروشیمی را تامین خواهد کرد.


واحد های پتروشیمی :


تولید پلی اتر-پلی اورتان، MTBE ، سوخت کشتی، بنزین و گازوئیل از واحدهای پتروشیمی این شرکت است.


افزایش ضریب پیچیدگی پالایشگاه، سوددهی بالا، کاهش آلایندگی زیست محیطی، ارزش افزوده بالا، اشتغال زایی و بهبود اقتصاد استان از مزایای ساخت واحدهای پتروشیمی است.


واحدهای پتروشیمی مذکور با هدف ایجاد ارزش افزوده بسیار بالا در زنجیره LPG در پایین دست واحدهای پالایشگاهی طراحی شده اند.


سرمایه گذاری واحدهای پتروشیمی در مرحله امکان سنجی بالغ بر ۲۳۰۰ میلیون یورو پیش بینی شده و سود خالص سالیانه بیش از ۲.۵ میلیارد یورو برآورد گردیده است. طبق برنامه ریزی های انجام شده پیش بینی می شود بازگشت سرمایه این شرکت، کمتر از ۱۸ ماه خواهد بود.


پس از اتمام پروژه های فوق، سود هلدینگ پتروپالایش اصفهان با نرخ های فعلی از ۳۰ همت به ۱۲۵ همت افزایش می یابد.

انتهای خبر

0
0