بورس۲۴
1401/07/25
12:02
تامین سرمایه کیمیا را بیشتر بشناسید؛ شرکتی که به زودی پذیره نویسی می شود

نشست خبری مدیران و سهامداران عمده تامین سرمایه کیمیا با خبرنگاران به منظور پذیره نویسی این تامین سرمایه با نماد کیمیا در محل شرکت ملی مس ایران برگزار شد.

تامین سرمایه کیمیا را بیشتر بشناسید؛ شرکتی که به زودی پذیره نویسی می شود

بورس۲۴ : نشست خبری مدیران و سهامداران عمده تامین سرمایه کیمیا با خبرنگاران به منظور پذیره نویسی این تامین سرمایه با نماد "کیمیا" در محل شرکت ملی مس ایران برگزار شد.


حسین تقدسی ، معاون مالی و اقتصادی شرکت ملی مس ایران در نشست خبری پذیره نویسی سهام تامین سرمایه کیمیا روز یکشنبه ۲۴ مهرماه گفت : سال ۶۱ ، شرکت ملی صنایع مس بعد از چندسال توقف به واسطه انقلاب اسلامی با تلاش مهندسین به بهره برداری رسید همزمان با روز ازادسازی خرمشهر، در این تاریخ ظرفیت تولید شرکت ۱۵۰ هزار تن بوده است و امروزه بعد از ۴۰ سال نزدیک ۲۵۰ هزار تن ظرفیت تولید مس کاتد است ) افزایش صدهزار تنی ( ، در حدود ۱۳ سال گذشته این عدد همواره رشد داشته است .



افق ۶ ساله برای تولید یک میلیون کاتد


وی گفت: طی ۵ الی ۶ سال اینده قصد داریم ظرفیت مجموعه را به یک میلیون تن کاتد برسانیم که رشد انقلابی و چالشی خواهد بود و نیازمند همت مضاعتی است همچنین نیازمند تغییر ذهیت ها است، هرچند در باور پذیری عدد و جرای ان کار دشواری در پیش است .



به گفته وی، مهم ترین دغدغه در خصوص تامین مالی افزایش ظرفیت، چیزی است که برای سرمایه گذاری نیاز است، بیش از ۱۳ میلیارد دلار نیاز به صنایع طی ۵ سال اینده وجود دارد و شرکت تامین سرمایه کیمیا باید در این قضیه نقش ایفا کند .



مهمترین سرمایه، نیروی انسانی است



تقدسی گفت : سرمایه امروز شرکت برای تحقق اهداف معادن ما نیست زیرا همواره وجود داشته اما امروزه مهم ترین سرمایه ما نیروی انسانی توانمندی است .



"کیمیا "آبان پذیره نویسی می‌شود



وی افزود : با توجه به اهمیت تامین مالی تولید در بخش صنعت و معدن و استفاده از پتانسیل نظام تامین مالی بازار سرمایه، شرکت ملی صنایع مس در سال ۱۴۰۰، درخواست اخذ مجوز تاسیس یک شرکت تامین سرمایه را به سازمان بورس و اوراق بهادار تهران داد و پس از طی مراحل مختلف اخذ مجوز تاسیس و ارائه مستندات لازم، مجوز تاسیس شرکت تامین سرمایه کیمیا با سرمایه ۲۰هزار میلیارد ریال، توسط شورای عالی بورس در اسفندماه سال ۱۴۰۰ صادر شد .



تقدسی گفت: بر این اساس، ۶۰ درصد از سهام شرکت تامین سرمایه کیمیا، به مبلغ ۱۲هزار میلیارد ریال، متعلق به شرکت ملی صنایع مس ایران است و ۴۰ درصد از سرمایه آن معادل ۸هزار میلیارد ریال از طریق پذیره نویسی عمومی در ابتدای آبان ماه سال جاری به عموم سرمایه گذاران عرضه خواهد شد .



مهمترین پروژه های"مس"



تقدسی در مورد پروژه های مس گفت : دو پهنه معدنی در شمال کشور کشف شده که تاکنون کاری بر روی آن انجام نشده است افزایش ذخایر مس در سونگون در کدال منتشر کردیم، اما اتفاقی در بازار سرمایه روی نداد .


وی گفت: قیمت تمام شده هر تن کاتد ما در سال ۸۷ حدود ۳۵۰۰ دلار بود، در حالیکه باید آن را باید به تنی ۲۷۰۰ دلار می فروختیم، اما امسال ۱ . ۲ میلیارد دلار صادرات مس داشتیم و دو مجموعه مس سونگون و مس سرچشمه را قرارداد امضا کردیم و شبانه روزی با اعتقاد کار کردیم بنابراین انجام ۱۳ میلیارد دلار در صنعت مس منطقی است .



نگاه ما تامین مالی از بازار است



در ادامه محمد علیزاده مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری کیمیا مس گفت: شرکت تامین سرمایه کیمیا را با نگاه ویژه به تامین مالی و استفاده از پتانسیل بازار سرمایه برای تامین مالی با مشارکت مردم راه اندازی میکنیم، نقشی که معادن در حال حاضر در تولید ناخالص کشور رقم کمی بوده طی ۲۰ سال ایند(سهم حدودا یک درصدی معادن در تولید ناخالصی ( ،ما ملزم به داشتن نگاه ویژه در خصوص معادن می‌کند، مس دارای مزایایی به نسبت دیگر فلزات است و حاشیه سود خوبی دارد .



سهم ۳۰۰ تنی ایران از پالایش مس!



وی گفت: در حال حاضر ۲۴ میلیون تن مس پالایش شده در دنیا تولید می‌شود که سهم ایران۳۰۰ تن است در حالیکه ملی مس دارنده بزرگترین ذخایر معدنی اسیا است . همچنین برتری صنعت مس از نظر تولید و مصرف نیز است، میزان رشد مصرف پیش بینی شده در ۵ سال اینده در جهان ده درصد و میزان تولید رشد ۵ درصدی است . سهم سود تقسیمی به سود خالص در کل بورس نسبت ۶۵ درصدی است اما در تامین سرمایه نسبت ۷۸ درصد وجود دارد .



علیزاده گفت: حاشیه سود ۶۰ درصدی برای تولید کاتد در حال حاضر وجود دارد و این شرکت سومین تامین سرمایه بزرگ کشور خواهد بود ، شاخص ها در صنعت تامین سرمایه مناسب است ، در سال ۱۴۰۰ درامد تامین سرمایه ۹هزار میلیارد تومان بوده که رشد ۱۴ درصدی داشته است و سود خالص شرکت رشد ۱۵ درصدی داشته، که شاخص های مناسب و قابل توجهی است .



وی گفت: با توجه به چشم انداز فعالیت به تامین سرمایه ها، سرمایه گذاران حاضرند قیمت بالاتری را به نسبت ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام پرداخت کنند .



وی ادامه داد: یکی از شاخص های مهم نسبت قیمت به ارزش دفتری صاحبان سهام در صنعت تامین مالی ۴.۵واحد است در حالیکه در بورس و فرابورس این رقم ۲.۷۹ واحد است . شاخص قیمت به فروش در تامین سرمایه ها ۸‌۱۴ درصد و در صنایع بورسی ۱.۸۴ درصد است . نسبت سود تقسیمی به سود خالص شرکت های بورسی در کشور ۶۵ درصد و در صنعت تامین سرمایه ۷۷ درصد است . از نظر بازدهی در سال منتهی به آخر شهریور در تامین سرمایه ها ۳۲ درصد بازدهی و شاخص کل بازار سرمایه منفی ۶ درصد بوده است .


ارزش افزوده در اکتشاف کنسانتره بالاست



مدیرعامل گروه مالی کیمیا مس عنوان کرد : هزینه تمام شده هر تن مس در دنیا ۲۵۰۰ دلار و قیمت مس کاتد ۷۵۰۰ دلار یعنی سه برابر است . بنابراین ارزش افزوده در اکتشاف کنسانتره بالا است .


تاپایان سال نماد " کیمیا" در بازار ثانویه قابل معامله است



علیزاده در مورد زمان باز شدن نماد کیمیا بعد از پذیره نویسی گفت: در اوایل آبان ماه پذیره نویسی تامین سرمایه کیمیا انجام می شود . ۴۰ درصد سرمایه از مردم جمع آوری می شود و تا پایان سال در بازار ثانویه فرابورس بازگشایی و قابل معامله می شود


مهمترین دستاوردهای " کیمیا" چیست؟



مهرداد فرح آبادی مدیرعامل شرکت در شرف تاسیس تامین سرمایه کیمیا مس نیز گفت : سال گذشته بالای ۲۴۰ هزار میلیارد تومان انتشار اوراق صکوک در بازار سرمایه وجود داشته که بیانگر فضا برای فعالیت شرکت های تامین سرمایه است .



وی گفت : استفاده از ابزارهای بورس کالایی مهم است در حوزه انتشار اوراق سلف و … از این ابزار استفاده خواهیم کرد، صندوق های کالایی نیز با تاکید بر فلز مس در این مجموعه استفاده خواهد شد .



فرح آبادی افزود: برای اولین بار است تامین سرمایه با ۲ هزار میلیارد تومان شروع به کار میکند و برنامه داریم تا ۵ سال ۴۵۰۰ میلیارد تومان برسیم،در اصل ۸۰۰ میلیارد تومان پذیره نویسی و ۱۲۰۰ میلیارد تومان اورده ملی مس است که جمعا ۲ هزار میلیارد تومان می شود .




مدیر عامل تامین سرمایه کیمیا گفت: برای فروش ۱۵۰۰ میلیارد تومانی سود عملیاتی ۱۴۰۰ میلیارد تومانی و سود خالص ۱۲۰۰ میلیارد تومانی ظرف ۵ سال برنامه ریزی های خاصی انجام شده است.



به گفته وی، ظرفیت ناخالص معادن مس ایران ۱۸ میلیارد تن بود که با معادن سونگون که یک میلیارد تن اضافه شد به ۱۹ میلیارد تن رسید و برآورد می شود ۵۰ میلیون تن مس کاتد داشته باشیم .


وی گفت: در حال حاضر هفت شرکت تامین مالی حاضر در بورس ۵۷ هزار میلیارد تومان ارزش بازاری دارند که۱.۱درصد صنایع بازار سرمایه را تشکیل می دهند و با آمدن تامین سرمایه کیمیا که بزرگترین تامین سرمایه می شود ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه آن خواهد بود.



وی گفت: مشارکت در بورس های کالایی ابزارهایی مانند انتشار اوراق سلف و اوراق کالایی، همچنین استفاده از صندوق های کالا مانند صندوق زعفران، صندوق اجاره، صندوق زمین و مسکن و در تامین سرمایه کیمیا صندوق فلزات به ویژه مس راه اندازی می شود . همچنین استفاده از ابزارهای رتبه بندی در این صندوق ها باعث می شود که بتوانند فعالیت تخصصی داشته باشند .


نیروگاه هزار مگا واتی راه اندازی می‌شود



به گفته مدیرعامل تامین سرمایه کیمیا، ظرفیت تولید مس کاتد باید ظرف ۶ سال آینده به یک میلیون تن و ظرفیت کنسانتره به ۴ میلیون تن برسد . در نظر داریم نیروگاه برق خورشیدی هزار مگاواتی راه اندازی کنیم.



وی گفت: پروژه انتقال اب از خلیج فارس به فلات مرکزی از جمله پروژه های مهم شرکت است .


بازارگردانی سهم دنبال می‌شود




فرح آبادی در خصوص بازار گردانی سهم گفت: قرار است از محل خدمات بازارگردانی سالانه هشت هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کنیم و متعهد پذیره نویسی باشیم . بخش عمده درآمدها از محل بازارگردانی اوراق بهادار است .


وی گفت: همچنین شرکت ملی مس صندوق بازارگردانی در اختیار دارد و ما نیز با تاسیس صندوق بازارگردانی پس از پذیره نویسی به شرایط بازار کمک خواهیم کرد.



مدیرعامل تامین سرمایه کیمیا گفت: هیچ تمایزی بین سرمایه گذاران خرد و سهامداران عمده نداریم، حتی کسی که هزار سهم داشته باشد وظیفه قانونی و شرعی خود می دانیم مورد حمایت قرار دهیم . حاکمیت شرکتی در دستور کار ما قرار دارد و پاسخ گویی را وظیفه خود می دانیم .



به گفته وی، با شرکت های حقوقی بورسی هفت مکاتبه کرده ایم که سهام ترجیحی کیمیا را برای پرسنل خود در قالب اعتبار خریداری و از حقوق آنها مستهلک کنند .


زمان پذیره نویسی با نظر سازمان هماهنگ است



فرح آبادی همچنین در مورد اینکه آیا با توجه به تامین مالی ۸۰۰ میلیارد تومانی از بازار سرمایه ، پذیره نویسی به روند بازار لطمه نمی زند، گفت: البته که ما طبق برنامه زمانبدی سازمان بورس پیش رفته ایم و همه چیز بر اساس قانون و نظارت سازمان است، حتما زمان پذیره نویسی هم طبق روند بازار و نظر سازمان خواهد بود.


وی گفت: به طور کلی، بعید به نظر می رسد که این پذیره نویسی به بازار لطمه وارد کند . حجم پول و نقدینگی در اقتصاد بسیار زیاد است که بخشی از این پول ها در صندوق ها پارک شده و باید تلاش کنیم این پول ها در گردش و سرمایه گذاری قرار گیرد .

انتهای خبر

0
0