دنیای اقتصاد
1400/04/02
13:00
تورم میانگین در اوج ۱۰ساله 💢 براساس آمار مرکز آمار ایران، تورم میانگین خردادماه به رقم ۴۳درصد رسید که از ابتدای دهه ۹۰ رقم بی‌سابقه‌ای است. آمار ت...

تورم میانگین در اوج ۱۰ساله



💢 براساس آمار مرکز آمار ایران، تورم میانگین خردادماه به رقم ۴۳درصد رسید که از ابتدای دهه ۹۰ رقم بی‌سابقه‌ای است. آمار تورم خردادماه نشان می‌دهد که تورم ماهانه به ۵/ ۲درصد رسیده که نسبت به تورم ماه قبل شاهد افزایش بوده است. این افزایش بیشتر تحت‌تاثیر تورم کالاهای خوراکی و آشامیدنی رقم خورده است.



💢 تورم نقطه به نقطه این ماه نیز شاهد افزایش بود و نسبت به ماه گذشته با افزایشی جزئی به ۶/ ۴۷ درصد رسید. وضعیت در تورم سالانه نیز افزایشی بوده است.



💢 کاهش سرعت افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در اردیبهشت‌ماه در خرداد ادامه نیافته و شاهد رشد نرخ تورم در همه ابعاد آن نسبت به ماه گذشته هستیم. مهم‌ترین دلیل این امر را می‌توان افزایش قیمت کالاهای خوراکی و مشخصا محصولات کشاورزی فصلی دانست.



💢 به‌نظر می‌رسد استفاده دولت از تنخواه‌گردان بانک مرکزی و افزایش بیش از ۷ درصدی پایه پولی برای پرداخت دستمزد کارکنان دولت در اردیبهشت‌ماه تاثیر خود را در تورم خردادماه نشان داده است. این در حالی است که از نظر قانونی امکان استفاده از اوراق برای تامین مالی توسط دولت وجود دارد.



کانال رسمی روزنامه دنیای اقتصاد




https://b۲n.ir/t۰۷۴۶۶


https://b۲n.ir/w۵۳۹۳۴



انتهای خبر

0
0