بورس پرس
1399/11/14
09:16
پاسخ مدیرعامل "اخابر" به اعتراض دو عضو هیات مدیره درباره ابهامات مالی

شرکت مخابرات درباره اعتراض دو عضو هیات مدیره درباره صورت های مالی ۹ ماهه و پاسخ مدیرعامل به ابهامات توضیح داد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، شرکت مخابرات از مکاتبه دریافتی دو عضو هیات مدیره درباره صورت های مالی ۹ ماهه و پاسخ مدیرعامل به ابهام در این خصوص خبر داد.


براین اساس، مجید صدری و ابراهیم یافتیان به عنوان نمایندگان دولت و سهام عدالت در شرکت مخابرات با ارسال نامه‌ای به رییس سازمان بورس اعلام کردند: پیرو بارگذاری صورت های مالی ۹ ماهه منتهی به آذر شرکت مخابرات در سایت کدال، موارد زیر به عنوان اعتراضات اعضای هیات مدیره این شرکت جهت استحضار و اقدام لازم به عرض می رسد.


۱. در تهیه صورت های مالی اشاره شده به منافع سهامداران به ویژه سهامداران خرد توجه نشده که مصادیق آن به شرح زیر است:


الف. صورت های مالی مذکور در کمیته حسابرسی شرکت مطرح نشده و مورد بررسی و تایید کمیته قرار نگرفته است. عدم طرح صورت های مالی در کمیته حسابرسی شرکت منجر به نادیده گرفتن نقطه‌نظر های تخصصی اعضای کمیته در تنظیم صورت های مالی طبق استانداردهای حسابداری شده و به تبع آن باعث وارد آمدن خسارت سنگین مادی و معنوی به منافع سهامداران بالقوه و بالفعل می شود و از طرف دیگر این شیوه، اقدام بر خلاف سیاست‌ها و منویات آن سازمان است که در دستورالعمل های مختلف از جمله دستورالعمل کنترل های داخلی و منشور نمونه کمیته حسابرسی بر آن تاکید شده است.


ب. صورت های مالی مذکور برای بررسی های لازم به موقع در اختیار اعضای هیات مدیره قرار نگرفته است. شرکت مخابرات سهامداران عمده و خرد پرشماری دارد که برای حفظ منافع، شایسته است صورت های مالی دست کم یک هفته قبل از انتشار در اختیار اعضای هیات مدیره قرار داده شود تا با فرصت کافی مورد بررسی و کندوکاو قرار گیرد. چنین اتفاقی در مورد صورت‌های مالی ۹ ماه روی نداده و کمترین زمان لازم برای اظهار نظر اعضای هیات مدیره منظور نشده است.


پ. با توجه به وجود ذخیره مرخصی به مبلغ ۴۴۲.۶ میلیارد تومان در صورت‌های مالی ۶ ماهه منتهی به شهریور، افزودن بر ۱۴۰ میلیارد تومان دیگر به ذخیره مذکور در صورت‌های مالی ۹ ماهه هیچگونه ضرورتی نداشته است. طی ۶ ماه اول سال جاری حدود ۱۵۰ میلیارد تومان ذخیره مرخصی در حساب ها منظور شده بود یعنی طی ۹ ماه سال حدود ۲۹۰ میلیارد تومان ذخیره مرخصی کارکنان شاغل در حساب ها منظور شده که در هیچ سال سابقه نداشته و حتی در بعضی سال ها ذخیره ای در حساب ها منظور نشده است.


ت. احتساب مبلغ حدود ۴۵۰ میلیارد تومان بصورت یکجا عمدتا به عنوان حق جذب کارکنان شاغل( یا مستمری بازنشستگان) طی سه ماه اخیر در صورت های مالی ۹ ماهه باعث شده زیان شرکت در نه ماه سال نسبت به ۶ ماهه افزایش قابل توجهی یابد. باید توجه داشت تنفیذ مصوبه سال ۸۹ هیات مدیره سابق در سال جاری به جهت حفظ منافع کارکنان توسط سهامداران و هیات مدیره صورت گرفت ولی احتساب آن بصورت یکجا ناشی از سوء تدبیر و بی‌توجهی به منافع سهامداران فعلی است چرا که با مدیریت مناسب و اصولی درآمدها و هزینه های شرکت، امکان جلوگیری از ورود خسارت به سهامداران فعلی یا حداقل سازی آثار آن وجود داشته و دارد.


چنان که از سال ۸۹ تا سال جاری اثری حتی به اندازه یک ریال از مصوبه سال ۸۹ در مورد حق جذب در دفاتر شرکت و صورت های مالی سال های ۸۹ تا ۹۸ و شش ماه اول سال جاری وجود نداشته است و تا سال ۹۷ اثری از پرداخت مزایای بازنشستگان مربوط به سالهای قبل مشاهده نمی شود. ضمنا حق جذب اشاره شده مربوط به مصوبه سال ۸۹ بوده و عملا ارتباطی به تصمیمات جاری نداشته و باید تحت عنوان اصلاح اشتباه و بصورت منطقی در صورت تغییرات حقوق صاحبان سهام منظور می شد.


۲. با توجه به مراتب فوق خواهشمند است دستور فرمایید صورت های مالی بارگذاری شده از سایت کدال حذف شود و بعد از طرح موارد در کمیته حسابرسی شرکت و اصلاح صورت های مالی و تایید آن توسط کمیته حسابرسی، صورت های مالی اصلاح شده در هیات مدیره شرکت بررسی و تصویب شود و مجددا بارگذاری شود و در تهیه و ارایه صورت های مالی آتی شرکت نیز رویه اصولی و مورد نظر آن سازمان مدنظر قرار گرفته و رعایت شود.


همچنین مجید سلطانی مدیرعامل "اخابر" بازگشت به نامه ارسالی دو عضو هیات مدیره با ارسال توضیحاتی اعلام کرد: صورت های مالی منتهی به آذر در کمیته حسابرسی و شرکت مورد رسیدگی و پس از رفع ابهامات به هیات مدیره ارایه و مورد تصویب قرار گرفت.


- صورت های مالی فوق در تاریخ مقرر تهیه و تنظیم و پس از رعایت کلیه ضوابط و مقررات حاکم مورد تصویب اکثریت اعضای هیات مدیره قرار گرفته و در سایت کدال بارگذاری شده است.


- شرکت بر اساس بند ۳ گزارش بررسی اجمالی حسابرس مستقل نسبت به صورت های مالی منتهی به شهریور مبنی‌بر "بابت ذخیره مرخصی استفاده نشده کارکنان، شرکت ذخیره کافی در حساب ها منظور نشده است" برابر ضوابط ابلاغی و تاکید و تصویب کمیته حسابرسی نسبت به افزایش ذخیره مذکور اقدام و در صورت‌های مالی اعمال و موضوع پس از رسیدگی های لازم مورد تصویب اکثریت اعضای هیات مدیره واقع شد.


- به منظور رعایت تاکیدات بند ۴ گزارش حسابرس مستقل مبنی بر اینکه شرکت را مکلف کرده به استناد توافقنامه ۲۲ بهمن سال ۹۸ فیمابین سهامدار عمده شرکت مخابرات و شورای عالی کارگری، مقرر شد جذب نیروهای شاغل از ۲۲ بهمن سال ۹۸ محاسبه و پرداخت شود لذا بر اساس تدابیر ابلاغیه این شرکت نسبت به محاسبه حق جذب کارکنان شاغل، اقدام در صورت‌های مالی تصویبی افشا کرده است.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0