بورس نیوز
1402/10/14
09:42
راه‌اندازی واحد اسید کلرید پتروشیمی اروند باهمت متخصصین داخلی

واحد اسیدکلریدریک شرکت پتروشیمی اروند باهمت مهندسین و متخصصین داخلی این شرکت پس از سال‌ها توقف تولید، راه‌اندازی شد و وارد مدار تولید قرار گرفت.

به گزارش بورس نیوز ، با راه‌اندازی واحد اسیدکلریدریک شرکت پتروشیمی اروند، گام مهمی از سوی بزرگ‌ترین تولیدکننده زنجیره کلر و PVC کشور در راستای خودکفایی برداشته شد.


رئیس کارخانه کلر آلکالی شرکت پتروشیمی اروند با اعلام این خبر گفت: حلقه اول شرکت پتروشیمی اروند، کارخانه کلرالکالی است که یکی از استراتژیک‌ترین و مهم‌ترین محصولات مصرفی در کشور و جهان یعنی کاستیک سودا را تولید می‌کند که ظرفیت تولیدی ما حدود ۶۶۰ هزار تن در سال است.


مهندس بن سعید ادامه داد: برای تولید این محصول بسیار باارزش و استراتژیک واحد‌های جانبی را در نظر گرفته‌اند که وظیفه تولید مواد شیمیایی جهت تسهیل و تاثیرگذاری بر روند تولید را داشته باشد. یکی از این واحد‌های بسیار مهم واحد تولید اسیدکلریدریک است.


رئیس واحد CA شرکت پتروشیمی اروند، افزود: یکی از مهم‌ترین کاربرد‌های ما از اسیدکلریدریک در کارخانه کلر آلکالی است که تزریق اسید به چرخه آب‌نمک جهت تنظیم PH و تزریق اسید به پساب جهت تنظیم PH و کنترل ناخالصی‌ها و همچنین جهت احیای رزین‌ها است.


وی به توقف تولید این واحد طی سالیان گذشته اشاره کرد و عنوان داشت: بنا به دلایلی در سال‌های گذشته، این واحد را از سرویس خارج کرده بودیم ولیکن باتوجه‌به سیاست‌های جدید شرکت و نیازمندی‌هایی که ما به این ماده بسیار مهم داشتیم، تصمیم بر آن شد که با دستور دکتر کریمی مدیرعامل محترم و مهندس خسروی رئیس مجتمع این واحد را راه‌اندازی کنیم.


صادق بن سعید نیاز مجتمع به راه‌اندازی واحد را بسیار ضروری خواند و تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ چالش‌هایی اساسی برای تامین اسید داشتیم، چندین بار واحد تا شات دان پیش رفت؛ ولی باهمت مسئولین و همکاران ما توانستیم واحد را نگه داریم و تصمیم نهایی بر آن شد که واحد تولید اسیدکلریدریک را راه‌اندازی کنیم.


رئیس کارخانه کلر آلکالی با اشاره به تلاش‌های صورت‌گرفته برای راه‌اندازی واحد گفت: باتوجه‌به تجربه و تخصصی که همکاران ما در بخش بهره‌برداری و سایر بخش‌ها داشتند عملیات پیش راه‌اندازی و راه‌اندازی این واحد خیلی مهم را شروع کردند و با کار شبانه‌روزی حدود ۲۱ روزه توانستیم واحد را برای راه‌اندازی آماده کنیم.


وی اظهار داشت: این دو عملیات یعنی پیش راه‌اندازی و راه‌اندازی به مراحل مهمی تقسیم می‌شدند از جمله جداسازی این واحد از واحد‌های تولیدی و، چون سایر بخش‌های واحد ما در سرویس بود و می‌خواستیم عملیات پیش راه‌اندازی را انجام بدهیم، باید جداسازی می‌کردیم. این مرحله با موفقیت انجام شد، خیلی از لاین‌ها و تجهیزاتی که سال‌ها در مدار تولید نبودند و با مشکل مواجه بودند، تعمیر و تعویض شدند و توانستیم به مرحله راه‌اندازی برسیم.


مهندس بن سعید یادآور شد: باتوجه‌به اینکه ما شرایط عملیاتی ویژه‌ای داشتیم و واکنش بین هیدروژن و کلر در دمای بسیار بالا انجام می‌شد و ریسک‌هایی را داشتیم با تشکیل جلسات بسیار تخصصی با همکارانمان در پتروشیمی اروند از جمله اداره HSE، خدمات فنی و تعمیرات ارزیابی ریسک انجام شد و دستورالعمل‌های مرتبط در خصوص رعایت اصول ایمنی، مدیریت و کاهش ریسک‌های پیش راه‌اندازی و راه‌اندازی صادر و تصمیم بر آن شد که در آخرین روز‌های مهرماه عملیات راه‌اندازی آغاز شود و به حمدالله با حمایت و اعتماد مدیریت ارشد پتروشیمی اروند توانستیم این واحد را راه‌اندازی کنیم و علاوه بر اینکه نیاز‌های داخلی مجتمع پتروشیمی اروند به اسیدکلریدریک را تامین کنیم، می‌توانیم به سایر مشتری‌ها و شرکت‌هایی که به اسیدکلریدریک نیاز داشته باشند خدمات بدهیم.


رئیس واحد CA پتروشیمی اروند در ادامه، به دشواری‌های تامین این محصول برای شرکت پتروشیمی اروند در سال‌های توقف تولید اشاره کرد و اذعان داشت: ما طی این مدت نیاز خود را معمولا از شرکت‌های تولیدکننده اسیدکلریدریک در منطقه و خارج از منطقه تامین می‌کردیم و این بار مالی گزافی بر دوش پتروشیمی اروند می‌گذاشت. روش تامین نیز با تانکر بود و ما از خارج از استان و با طی هزاران کیلومتر تانکر‌ها را می‌آوردیم که عدم‌اطمینان از تامین به‌موقع این ماده مهم و حیاتی دغدغه همیشگی ما بود و خوشبختانه باتوجه‌به استارت این واحد، دغدغه‌ها مرتفع شد.


صادق بن سعید، همچنین ظرفیت تولید اسیدکلریدریک در پتروشیمی اروند را قابل‌توجه خواند و تصریح کرد: طبق طراحی ما در روز ۱۲۴ تن اسیدکلریدریک ۱۰۰ درصد یا ۳۷۲ تن اسیدکلریدریک ۳۲ درصد تولید می‌کنیم. امروز باتوجه‌به نیازمان تولید می‌کنیم و ساعتی ۴.۵ تن اسیدکلریدریک ۲۳ درصد تولید می‌کنیم که این نیاز مجموعه است و اگر نیاز بیشتر باشد قابلیت تولید بیشتر نیز وجود دارد.


وی در ادامه توضیحات خود اظهار داشت: تولید واحد کلرالکالی بدون اسیدکلریدریک مقدور نیست. اگر این اسید را نداشته باشید باید واحد را از سرویس خارج کنید، نیاز تولید کاستیک و کلر همین اسیدکلریدریک است، از سویی کیفیت این اسید که ما تولید می‌کنیم در کشور همانند ندارد و اکنون بیش از دو ماه از راه‌اندازی این واحد گذشته و با پایداری تمام در حال کار است.


رئیس واحد CA در پایان خاطرنشان کرد: من وظیفه خود می‌دانم که از همه عزیزانی که در این راه با ما همکار بودند و به ما کمک کرده‌اند تشکر کنم. خصوصا مدیرعامل کریمی که به ما اعتماد کردند و ما را حمایت کردند و همچنین خسروی و سایر مدیران ارشد مجتمع و شرکت که کمک و مساعدت کردند و ما توانستیم به لطف خدا این واحد را راه‌اندازی کنیم.


انتهای خبر

0
0