ارزینکس
1399/12/14
19:52
💢 مروری بر اخبار اخیر ایران در حوزه ارزهای دیجیتال 🔘 در روزهای اخیر بازار اخبار داخلی و واکنش‌ها به موضوع رمزارزها، از استخراج گرفته تا خرید و فر...

💢 مروری بر اخبار اخیر ایران در حوزه ارزهای دیجیتال



🔘 در روزهای اخیر بازار اخبار داخلی و واکنش‌ها به موضوع رمزارزها، از استخراج گرفته تا خرید و فروش، بسیار داغ بوده است. این تلاطم، فعالین حوزه، سرمایه‌گذاران، معامله‌گران و علاقه‌مندان رمزارزها را به چالش کشیده است. خبرگزاری‌های داخلی در سری مقالاتی به بررسی حواشی و اثرات این اخبار پرداخته‌اند.



🔘 به باور کارشناسان اعلام ممنوعیت‌ها و التزام برای همکاری مستقیم و کسب مجوز فعالیت از سوی بانک مرکزی، عرصه را برای فعالیت‌های زیرزمینی در این حوزه بازتر خواهد کرد. برای مثال برخی وبسایت‌های صرافی‌های ایرانی که مجوز فعالیت نداشتند در پی رشد قیمت رمزارزها در سال ۹۶ و سرازیر شدن سرمایه‌ها به این حوزه، فیلتر شدند. اما با وجود اعمال فیلترینگ دامنه‌های خود را تغییر داده و به فعالیت خود ادامه دادند.



🔘 طبق بیانات عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی خرید و فروش بیت‌کوین آزاد نخواهد شد اما به زودی چندین صرافی از سوی بانک مرکزی اعلام خواهد شد که خریداران بیت‌کوین یا استخراج کنندگان می‌توانند با صرافی‌های اعلام شده همکاری نمایند. در تایید این بیانات، مسئولان بانک مرکزی نیز اعلام کرده‌اند براساس قانون شورای عالی مبارزه با پولشویی و مصوبه هیئت دولت در سال ۹۸ مبادلات بیت‌کوین و رمزارزهایی مشابه در ایران ممنوع است.



🔘 در همین راستا مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرده است که وبسایت‌های خریدوفروش بیت‌کوین مجوز ندارند. این مرکز می‌گوید تاکنون تصمیمی برای اعطای مجوز به درگاه‌ها و سایت‌های فعال خریدوفروش این ارزها و بیت‌‌کوین در کشور گرفته نشده است. شرکت خدمات پرداخت شاپرک نیز قانونا به شرکت‌های پرداخت‌یار دستور داد نسبت به قطع خدمات پرداخت الکترونیک به پذیرندگان پشتیبانی‌شده، که کالا و خدماتی مغایر با قوانین جمهوری اسلامی ایران و بانک مرکزی ارائه می‌کنند، اقدام کنند. این شرکت از وب‌سایت‌های ارائه‌دهنده خدمات خریدوفروش رمزارزها به‌عنوان یکی از همین کسب‌وکارها یاد کرده است.



✅ در ادامه نظرات برخی از مسئولان این حوزه و واکنش‌های برخی صرافی‌های ایرانی در این زمینه را می‌خوانید:



🔰 سید ابولحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی، در گفتگو به خبرگذاری ایسنا گفت: ثروت‌اندوزی با بیت کوین به صلاح کشور نیست. هیچ‌گونه تضمینی برای شیب صعودی قیمت‌ها در این حوزه وجود ندارد و ورود افراد درجهت ثروت‌اندوزی و در نتیجه خروج سرمایه از کشور، به صلاح نیست.



🔰 محمدرضا مانی یکتا، معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی و محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، ضمن بیان برخی ویژگی‌ها و چالش‌های حوزه روزارزها و ارزهای دیجیتال در دنیا، از مردم خواسته‌اند که به دلیل عدم ضمانت و خطرات موجود در این عرصه، مردم وارد معاملات آن‌ها نشوند.



🔘 واکنش صرافی های ایرانی به اخبار ممنوعیت رمزارزها در ایران:



🔰 احسان قاضی‌زاده، مدیرعامل اکسیر می‌گوید: این ممنوعیت اصلا موضوع جدیدی نیست و قریب به دو سال است که مطرح شده است. البته بحث این است که این حوزه هنوز جرم‌انگاری نشده است. بحث ممنوعیت مبادله و غیرقانونی بودن آن در سال ۹۸ اعلام شد که در تضاد با پیش‌نویس سال ۹۷ نیز بود. در این پیش‌نویس بانک مرکزی اعلام کرد ممنوعیتی وجود ندارد و فقط مسئولیت مبادلات رمزارز به عهده متعاملین گذاشته شده است.



🔰 امیرحسین راد، بنیان‌گذار و مدیرعامل نوبیتکس نیز گفته است: بانک مرکزی راسا از نظر قانونی مبادله رمزارزها را ممنوع اعلام نکرده است بلکه استناد بانک مرکزی به بند یک مصوبه هیئت‌وزیران در سال ۹۸ است. بر اساس این بند خطرپذیری خریدوفروش رمزارزها به عهده متعاملین است و مشمول حمایت و ضمانت دولت و بانک مرکزی نمی‌شود. اگر خریدوفروش رمزارزها را ممنوع اعلام کنند، تمام مبادلاتی که اکنون در بستری تقریبا شفاف انجام می‌شود به بازار زیرزمینی منتقل خواهند شد. به‌طورقطع تبعات این مبادلات زیرزمینی گریبان‌گیر دولت خواهد شد.



🔘 پس از تمامی این حواشی و کش و قوس‌ها مبنی بر احتمال مسدودسازی درگاه‌های بانکی وب‌سایت‌های خرید و فروش رمزارزها، امروز انجمن بلاک‌چین، انجمن فین‌تک ایران و نظام صنفی بیانیه‌ای را منتشر کردند. در این بیانیه، این انجمن‌ها و کارگروه‌ها اقدامات نهادهای دولتی و قانونی در حوزه رمزارزها و ارزهای دیجیتال را «تقابل شتابزده در زمینه خرید و فروش رمزارزها» عنوان کرده‌اند.

انتهای خبر

0
0