سنا
1401/07/08
13:00
مروری بر خبرهای اختصاصی «سنا» در هفته گذشته

پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت، پرداخته است.

«صندوق وقف پول» مجوز کمیته فقهی را گرفت


به گفته دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، «صندوق وقف» ابزار مالی اسلامی نوینی است که واقفان می‌توانند با خریداری واحدهای این صندوق حتی با مبالغ خرد و اندک به نیات عام‌المنفعه خود از طریق بازار سرمایه جامه عمل بپوشانند. مجید پیره با اشاره به اینکه دارایی که در این صندوق وقف خواهد شد، شامل چه مواردی می‌شود، اذعان کرد: در ادبیات فقهی زمانی که از وقف یاد می‌شود، اصل یک دارایی باید حبس شود و منافع آن دارایی در راستایی نیات واقف به جریان بیفتد. بر این اساس، در وقف برای نمونه، اصل یک خانه حبس و با اجاره دادن آن خانه تلاش می‌شود منافع آن خانه در راستای نیات واقف صرف شود.


مشاهده متن کامل خبر


بازنگری قیمت خوراک متانولی‌ها محور جلسه سازمان بورس


احمد مهدوی ابهری گفت: در جلسه سازمان بورس مقرر شد موضوع بازنگری قیمت خوراک متانولی‌ها پیگیری و مشکلات از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار و انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی به دولت منتقل شود تا در نهایت چاره اندیشی شده و شوکی به بازار سرمایه وارد نشود. احمد مهدوی ابهری دبیرکل انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی در این خصوص بیان کرد: پتروشیمی‌ها حدود ۳۰ درصد از ارزش بازار سرمایه را به خود اختصاص داده‌اند و نقش برجسته‌ای در این بازار دارند. از سوی دیگر، سیاست دولت حمایت از بازار سرمایه است و این اراده دولت باید توسط سازمان بورس و اوراق بهادار هدایت شده و مشکلات این صنعت بررسی و مرتفع شود. ریشه این بازار، تولید است و اگر بخواهیم بازار سرمایه، بازار قابل قبولی باشد، باید رشدها و افت‌های ناگهانی نداشته باشد. جلسه‌ای که با حضور رئیس سازمان بورس برگزار شد، نشان از دغدغه‌مندی مدیران بازار سرمایه و تلاش آنها برای جلوگیری از افت و رشدهای ناگهانی داشت.


مشاهده متن کامل خبر


صادرات سیمانی‌ها امسال بهتر از پارسال


صنعت سیمان از جمله صنایع بورسی است که حتی در دل تحریم‌ها و رکود ساخت و ساز در بازار داخل عملکرد قابل قبولی داشته و حالا هم می‌توان خوشبین بود که چه با توافق و چه بی توافق، این صنعت همچنان امکان سودسازی دارد. نسبت P/E سیمانی‌ها بر اساس گزارش‌های فصل بهار حدود ۷.۷ بوده ولی این صنعت نیز مانند سایر صنایع بورسی مورد بی‌مهری سرمایه‌گذاران واقع شده و رونقی نداشته است. عبدالرضا شیخان گفت: تقاضای صادراتی کلینکر افزایش داشته و در مجموع به خاطر افزایش ثبات در سیاست‌های وزارت صمت، وضعیت صادرات امسال بهتر از مدت مشابه سال قبل است. از سوی دیگر جنگ روسیه و اوکراین و بحران انرژی در دنیا، تقاضای کلینکر در بازارهای صادراتی را به شدت افزایش داده است. به دنبال این اتفاق، سیمان هم دربازارهای صادراتی افزایش قیمت داشته است.


مشاهده متن کامل خبر


بورس با چه ریسک‌هایی دست و پنجه نرم می‌کند؟


مجتبی سلطانی تحلیلگر بازار سرمایه در تشریح عوامل موثر بر ریزش بازار سهام و پیشبینی روند آتی بازار، اظهار کرد: بازار سرمایه بر اساس سابقه تاریخی خود به طور معمول در مهر ماه شرایط معقولی نداشته و با بررسی بازار سال های اخیر خواهیم دریافت که بیشتر شرکت‌ها پس از اتمام مجمع سالانه و تقسیم سود نقدی، روند خوبی را پیش نمی‌گیرند، از این‌رو نمی‌توان طی این بازه زمانی و در کوتاه مدت انتظار بازدهی ویژه‌ای را داشت.


مشاهده متن کامل خبر


قیمت‌گذاری دستوری و ارز دو نرخی، عواملی برای فراری شدن سرمایه از بورس


احمد جانجان کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت این بازار بیان کرد: وزارت صمت با اتخاذ تصمیمات غیرکارشناسی از جمله قیمت‌گذاری دستوری و سیاست اخذ عوارض صادراتی از فولادی‌ها و... به بازار سرمایه ضربه زده است. چند ماه قبل صنایع بزرگ صادرات محور ما به جای آنکه در فرصت محدودی که جنگ روسیه و اوکراین ایجاد کرده بود، با افزایش صادرات در قیمت‌های بالا، سود بیشتری محقق کنند؛ به نوعی تنبیه شدند و صرفه اقتصادی صادرات زیر سوال رفت و در سایه عقب کشیدن صادرکنندگان کشور ما، روسیه با ارائه تخفیفات بسیاری از مشتریان صادراتی ما را از آن خود کرد. حال آنکه تولید فولاد در کشور ما بیش از نیاز بازار داخل است و محدود کردن صادرات، جز افزایش موجودی انبار محصولات فولادی در کارخانجات ثمره‌ای در بر نداشت! طبیعی است که بازار سرمایه هم به چنین شرایطی واکنش نشان دهد.


مشاهده متن کامل خبر


دخالت نادرست دولت‌ها در سیستم بازار، تخریب‌کننده است


یک استاد دانشگاه با بیان اینکه ثبات اقتصادی در سیستم اقتصاد زمانی به وقوع می‌پیوندد که رشد اقتصادی تداوم بیشتری داشته و بتواند نوسانات دیگر را برطرف کند، گفت: در واقع سیاست مالی، پولی، تجاری و ارزی و سایر سیاست‌های دولت باید به گونه‌ای باشد که ثبات اقتصادی را به سیستم بازگرداند. سهراب دل انگیزان با اشاره به اینکه در این میان نقش دستگاه‌های دولتی اهمیتی زیادی دارد، ادامه داد: اگر دولت‌ها بر طبق اصول عمل نکرده و یا دخالت بیش از اندازه داشته باشند نه تنها مشکلات برطرف نمی‌شود بلکه ممکن است آن‌ها را بدتر هم کند.


مشاهده متن کامل خبر


برای کسب بازدهی معقول دو ساله سرمایه‌گذاری کنید


حمیدرضا افشار، کارشناس بازار سرمایه به بررسی تحولات مهمی که در بازار سرمایه رخ می‌دهد، پرداخت و به بورسان گفت: رفتار توده‌ای که این روزها در بازار سرمایه مشاهده می‌کنیم از میراث دولت قبل است. سرمایه‌گذاران باید روی دید زمانی خود بیش از گذشته کار کنند و دانش و صبر را سرلوحه کارها و اقدامات خود در بازار سرمایه قرار دهند. وی با اعلام اینکه قیمت‌های فعلی در میان مدت و بلندمدت برای سرمایه‌گذاران جذاب خواهد شد، اظهار کرد: رفتارهای هیجانی سهامداران مساله‌ای است که به مروز زمان باید در بازار سرمایه کاهش یابد و سهامدار با خبرهای درست و تحلیل‌های بنیادی اقدام به سرمایه‌گذاری و خرید سهم کند.


مشاهده متن کامل خبر


مشکل بورس P/E و سودآوری شرکت‌ها نیست


مهدی کارنامه حقیقی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به فرارسیدن موعد انتشار گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌ها و صنایع بورسی به بورسان گفت: با توجه به اینکه قرار است صورت‌های مالی ۶ ماهه منتشر شود، این پرسش پیش می‌آید که گزارش‌ها و صورت‌های مالی تا چه اندازه می‌تواند مانع از ریزش‌های بیشتر شده و حداقل در کوتاه مدت بورس را نجات دهد؟ وی در این باره گفت: به نظر می‌رسد شرایط آن طور که باید تفاوتی نخواهد کرد، زیرا P/E بازار پایین است و دلیل افت بازار P/E بالای شرکت‌ها نیست؛ اما ریسک‌های دیگری در بازار وجود دارد که باید برطرف شوند.


مشاهده متن کامل خبر


کاهش قیمت‌های جهانی مانع رسیدن شاخص کل به ۲ میلیون واحد شد


محمدمهدی جمشیدیان، کارشناس بازار سرمایه و رئیس هئیت مدیره شرکت سبدگردان ثروت پویا در خصوص وضعیت این بازار بیان کرد: سایه چند خبر منفی و چند ابهام بزرگ بر سر بازار سرمایه سنگینی می‌کند. از جمله اخبار منفی می‌توان به ناآرامی‌های اشاره کرد. کاهش قیمت‌های جهانی نیز از رویدادهای منفی اقتصادی بوده که سودآوری شرکت‌های بورسی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. به طور مثال میانگین قیمت محصولات فولادی شرکت‌های بورسی در بهار امسال ۸۰۶ تومان (در کیلوگرم) بوده که با افت تقریبا ۳۰ درصدی در حال حاضر به حدود ۵۵۸ تومان رسیده است. میانگین قیمت محصولات پتروشیمی هم با کاهش تقریبا ۱۱ درصدی از ۱۴۹ تومان به ۱۳۲ تومان رسیده است. کرک اسپرد محصولات پالایشی هم ۲۳ درصد افت کرده است. شمش فولاد ایران که به طور میانگین در فصل بهار ۶۳۰ دلار فروخته می‌شده به ۴۵۰ دلار و ورق فولادی از ۸۵۰ دلار به ۵۵۰ دلار رسیده است. "روی" از ۴۵۰۰ دلار به حدود ۳۰۰۰ دلار و "مس" از ۱۰۵۰۰ به کمتر از ۸۰۰۰ دلار رسیده است. این کاهش قیمت ها قطعا در بازار سرمایه اثرگذار بوده است.


مشاهده متن کامل خبر


شاه کلید رشد شرکت‌های پتروشیمی در دستان دولت


فرهنگ حسینی کارشناس بازار سرمایه گفت: صنعت پتروشیمی همواره یکی از صنایع با سودآوری پایدار در بازار شمرده می شود. با این حال اتفاقات سال های اخیر، اقبال به این گروه را کاهش و در عین حال سودآوری در صنعتی که مزیت نسبی کشور است را تحت تاثیر قرار داده است. در گروه پتروشیمی و به خصوص شرکت‌های مصرف کننده گاز متان، شاهد عدم وجود فرمول قیمت‌گذاری منصفانه و بلندمدت هستیم. در شرایطی که ایران یک تولیدکننده و صادرکننده انرژی است، قیمت‌گذاری گاز متان در ایران براساس بازارهای مصرف کننده گاز انجام می‌شود. دو هاب هلند و انگلیس، که حدود یک چهارم قیمت گاز را در فرمول تشکیل می‌دهند، هاب‌های تجاری بوده و صنایع پتروشیمی و انرژی‌بر در آن مناطق مستقر نبوده و در عین حال بخش عمده‌ای از هزینه گاز در این منطقه مربوط به حمل و انتقال گاز از شرق روسیه به آن منطقه است و در عین حال در بحران کنونی اوکراین، قیمت گاز در این منطقه عملا تحت تاثیر قطعی گاز روسیه قرار گرفته و منطقی نیست.


مشاهده متن کامل خبر


رکود اقتصاد جهانی، بازارهای سرمایه را نگران کرده است


شاهرخ شریعتی کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه خوشبختانه شرکت‌های بورسی ارزنده هستند اما وجود عوامل نگران کننده باعث بی‌انگیزگی بسیاری از سهامداران شده به بورسان گفت: وجود عوامل نگران کننده حجم معاملات را کاهش داده و بازار را نسبت به آینده نگران کرده است. وی یکی از مهم‌ترین نگرانی‌ها را تغییر قیمت حامل‌های انرژی عنوان کرد و افزود: اگر با افزایش نرخ برق و گاز روبرو باشیم، این موضوع روی عایدی شرکت‌ها تاثیر بسیار خواهد گذاشت. همچنین عامل دیگری چون احیای برجام و یا عدم احیای آن نیز بر این نگرانی‌ها و نااطمینانی‌ها افزوده شده است.


مشاهده متن کامل خبر


انتهای خبر

0
0