همفکران
1400/02/29
15:14
گزارش هفتگی / فرابورس راه خود را از شاخص کل جدا کرد

شاخص کل بورس تهران که یک هفته تلاش کرده بود تا به یک میلیون ۲۰۰ هزار واحد نزدیک شود اما در هفته جاری ناکام ماند روند نزولی در پیش گرفت. در این هفته شاخص کل بازدهی منفی ۲.۵ درصدی را ثبت و خود را تا یک میلیون ۱۵۴ هزار واحد اصلاح کرد. شاخص کل هم وزن نیز که از ۱۱ فروردین یک سره نزولی بود، این هفته بیشترین کاهش را داشت و ۵ درصد اصلاح کرد.

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران که یک هفته تلاش کرده بود تا به یک میلیون ۲۰۰ هزار واحد نزدیک شود اما در هفته جاری ناکام ماند روند نزولی در پیش گرفت. در این هفته شاخص کل بازدهی منفی ۲.۵ درصدی را ثبت و خود را تا یک میلیون ۱۵۴ هزار واحد اصلاح کرد. شاخص کل هم وزن نیز که از ۱۱ فروردین یک سره نزولی بود، این هفته بیشترین کاهش را داشت و ۵ درصد اصلاح کرد.


شاخص کل فرابورس روندی متفاوت در پیش گرفته و مدتی است صعودی است. این شاخص در هفته جاری رشد ۱.۷ درصدی داشت و به ارتفاع ۱۷ هزار ۷۹۰ واحد رسید.


در پایان معاملات چهارشنبه ارزش کل بازار به ۵۸،۱۲۴ هزار میلیارد ریال معادل ۲۶۲ میلیارد دلار رسید. روند کاهش ارزش بازار علاوه به روند معاملات وابستگی زیادی به قیمت دلار دارد.


اخبار مثبت زیادی در این هفته مطرح شد از جمله ورود سنگ آهن و سیمان به بورس کالا و آزاد شدن صادرات شمش فولاد. اما هیچکدام نتوانستند روند بازار را تغییر دهند و کماکان بازار نزولی است.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


در بین صنایع کانه های فلزی با ۶.۶۶ درصد ، محصولات شیمیایی با ۳.۲۵ درصد و فراورده های نفتی با ۲.۲ درصد رشد پیشتاز بالاترین بازدهی هفتگی بودند و در مقابل آنها سایر معادن با ۱۳.۳ درصد ، ذغال سنگ با ۱۰ درصد و رادیویی با ۹.۳۴ درصد بیشترین افت را تجربه کردند. شاید مهمترین دلیل حضور کانه های فلزی در صدر این لیست فروش سنگ آهن در بورس کالا باشد که موجب آزاد سازی قیمت این محصول می شود.


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی هفتگی بازار به تازه وارد بازار یعنی فگستر اختصاص دارد. فگستر با ۲۱.۵۱ درصد رشد بیش از دیگر نمادها رشد داشت. پس از او فجر با ۱۹.۸۳ و ومعادن با ۱۹.۵۷ درصد حضور دارند. در مجموع ۱۴۳ نماد در هفته گذشته توانستند بازدهی صفر یا بیشتر داشته باشند. اما ۴۸۵ نماد به سهامداران خود ضرر زدند که کاذر با ۴۵.۳ درصد ، وبرق با ۴۳.۳۴ درصد و فمراد با ۴۱.۵۹ درصد افت بیشترین کاهش ارزش را در این هفته به نام خود زدند. اغلب این نمادها به دلیل بازگشایی بعد از مجمع بدون محدودیت دامنه نوسان معامله شدند. این بازگشایی ها می تواند کمک کند تا بازار زودتر به تعادل برسد.


فجر کمی بیشتر از یک سال قبل عرضه اولیه شد و تا هفته قبل روند متعادل و کمی نزولی داشت. اما انتشار اخبار مثبت مثل عرضه سنگ آهن در بورس کالا و امکان صادرات شمش فولاد باعث توجه ویژه اهالی بازار به این سهم شده و در آستانه مجمع عمومی آن را مثبت کرده است.



تا لحظه تنظیم این گزارش


دلار این هفته را در کانال ۲۲ هزار تومان طی کرد اما امروز نشانه هایی از تمایل به کاهش قیمت و وررود به کانال های پایین تر از خود نشان می دهد. در این لحظه هر دلار در صرافی ملی با قیمت ۲۲ هزار و ۱۷۹ تومان معامله می شود. بازدهی هفتگی دلار ۰.۹۴ شده است.


سکه طرح جدید در هفته ای که گذشت چند بار تلاش کرد از کانال ۱۰ میلیون تومان پایین بیاید ولی نمی توانست. چهارشنبه کاهش ۳.۲۸ درصدی پیدا کرد و وارد کانال ۹ میلیون تومان شد. بازدهی هفتگی سکه منفی ۰.۸۸ درصد براورد می شود.


انس طلا در یک هفته گذشته ۱.۶۶ درصد رشد داشت و اکنون به قیمت ۱۸۶۷ دلار رسیده است. بسیاری از تحلیلگران امیدوارند انس طلا بتواند تا ۲۵۰۰ دلار رشد کند. ریزش اخیر بازار رمز ارزها این امیدواری ها را بیشتر هم کرده است. در کوتاه مدت محدود ۱۹۰۰ تا ۱۹۲۰ دلار مهمترین مقاومت پیش روی طلا است.



انتهای خبر

0
0