همفکران
1401/02/28
13:43
وقایع نگاری همفکران از هفته چهارم اردیبهشت؛

میانگین ارزش معاملات خرد روزانه به ۷،۴ همت ارتقا یافت، ۷۳ درصد از صنایع بازده مثبت داشتند، کاهش نسبی رشد شاخص هموزن به دلیل افزایش عرضه ها در نمادهای کوچک بازار ...


میانگین ارزش معاملات خرد روزانه به ۷،۴ همت ارتقا یافت، ۷۳ درصد از صنایع بازده مثبت داشتند، کاهش نسبی رشد شاخص هموزن به دلیل افزایش عرضه ها در نمادهای کوچک بازار


در هفته پایانی اردیبهشت رشد شاخص کل مشابه هفته قبل بود اما ترمز رشد شاخص هموزن کشیده شد. طی این هفته شاخص کل با ۲ درصد رشد همراه بود. لمس قله ۱،۶ میلیون واحدی یکی از مهمترین اتفاقاتی بود که در هفته جاری رخ داد. شاخص هموزن که هفته قبل ۴ درصد صعود کرده بود این هفته به دلیل افزایش عرضه ها در نمادهای کوچک بازار تنها یک درصد رشد را تجربه کرد.


یکی دیگر از رویدادهای مهم روزهای اخیر بازار سرمایه افزایش ۱۸ درصدی میانگین ارزش معاملات خرد روزانه بازار نسبت به هفته قبل و رسیدن آن به ۷،۴ هزار میلیارد تومان بود.


طی هفته ای که گذشت ۷۲ درصد از صنایع بازدهی مثبت داشتند. صنایع استخراج کانه های فلزی، واسطه گریهای مالی و پولی و سیمان، آهک و گچ پربازده ترین صنایع بودند اما بیشترین بازدهی منفی در صنایع استخراج سایر معادن، چاپ و فعالیت مهندسی، تجزیه، تحلیل و آزمایش فنی اتفاق افتاد.



از مجموع ۶۷۱ نمادی که این هفته در بازار معامله شد ۴۸۶ نماد با افزایش قیمت همراه بودند اما ۱۷۷ نماد متحمل افت قیمت شدند و ۸ نماد بدون نوسان خاصی دنبال شدند. پربازده ترین شرکتها شکربن، حگهر، مدیریت، اکالا و اسیاتک بودند. بیشترین افت قیمت در شرکتهای غدام، مفاخر، خنصیر، ما و خاور اتفاق افتاد.



شنبه؛ فشار فروش در گروه خودرویی


از همان ابتدا خودرویی ها در واکنش به خبر آزادسازی واردات خودرو منفی شدند اما سهام پالایشی به دلیل افزایش قیمت بنزین با اقبال و تقاضای خوبی همراه شد. گروه زراعت یکپارچه صف خرید هستند. گروه غذایی نیز پرتقاضا و عمده آنها صف خرید را تجربه می کنند. دارویی ها نیز از خوش اقبال ترین سهم های امروز بودند. پس از چند دقیقه فشار فروش در نمادهای خودرویی فزونی یافت و نمادهای خودرو، خساپا، خگستر، خزامیا و ورنا صف فروش شدند. البته صف فروش خودرو بارها جمع شد اما معامله گران همچنان در کف قیمت روزانه این سهم را دست به دست کردند تا اینکه این سهم نیز مجددا صف فروش شود. فشار فروش در گروه خودرویی موجب شد تا در سایر صنایع بزرگ نیز شاهد عقب نشینی خریداران باشیم. در نیمه دوم بازار نیز فشار عرضه های خودرویی ادامه داشت اما سهام کوچک همچنان مورد توجه بودند. با نزدیک شدن به دقایق پایانی بازار، جو عمومی بازار کمی بهبود یافت و با افزایش نقدینگی حقیقی ورود یافته به بازار، سهم های بزرگ نیز با تقاضای بیشتری همراه شدند. در پایان، شاخص کل ۱۳،۹۶۱ واحد و هموزن ۶،۲۳۸ واحد رشد کردند. ارزش معاملات خرد به ۷،۷ همت رسید.


در بازارهای جهانی رمز ارزها متحمل ریزش قیمت مجدد شدند. بیت کوین تا ۲۹ هزار دلار افت داشت. نفت برنت به ۱۱۱ دلار رسید. هر اونس طلا تا محدوده ۱،۸۱۲ دلار افت کرد. بهای مس به ۹،۲۳۰ دلار و روی به ۳،۵۴۰ دلار در هر تن رسید.


معاملات دلار در محدوده ۳۰،۳۰۰ تومان آغاز شد و در ادامه تا ۲۹،۹۲۰ تومان کاهش قیمت داشت.


یکشنبه؛ رکورد ارزش معاملات خرد روزانه در ۸ ماه اخیر شکسته شد


همچون دیروز گروه خودرو پرعرضه ظاهر شد. نمادهای غذایی و قندی یک به یک برای اعلام تغییرات سود متوقف شدند. صف خرید در گروه زراعت با عرضه مواجه شد. به طور کلی اما بازار با تداوم رشد نسبی قیمت سهام کوچک و عقب نشینی خریداران در نمادهای بزرگ بازار آغاز شد. اما پس از گذشت حدود نیم ساعت موجی از عرضه در کلیت بازار شکل گرفت. به طوری که تعداد نمادهای منفی از نمادهای مثبت پیشی گرفت. در گروه فلزات اساسی و سیمان جو نسبتا متعادل دنبال شد. در نیمه دوم بازار بهبود تقاضا در صنعت خودرویی موجب شد تا جو کلی بازار بهبود یافته و عرضه کنندگان عقب نشینی مشهودی داشته باشند، به طوریکه تعداد نمادهای مثبت از منفی سبقت گرفت. در انتها، شاخص کل بخشی از افت خود را جبران کرد و با ۵،۴۳۱ واحد کاهش نسبت به دیروز به کار خود خاتمه داد. شاخص هموزن نیز ۳۲۵ واحد رشد کرد. ارزش معاملات خرد به بالای ۸،۶ هزار میلیارد تومان رسید.


پیرو شائبه هایی که در خصوص معاملات نماد سایپا پیش آمد مدیر نظارت بر بازار اعلام کرد در صورت اثبات فروش نماد سایپا با رنج منفی، با عوامل آن برخورد قانونی خواهد شد. عوارض صادراتی برخی از محصولات معدنی و فلزی صفر شد.


مدیر کل صنایع حمل و نقل وزارت صمت گفت از هفته جاری سامانه یکپارچه فروش خودرو آغاز به کار می کند. عباس یعقوبی مدیر عملیات بازار از عرضه نخستین محموله خودرو در بورس کالا طی روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه خبر داد.


در بازار رمز ارزها نوسانات جزئی دیده شد. بیت کوین همچنان در محدوده ۲۹ هزار دلار داد و ستد شد.


دلار آزاد از محدوده ۲۹،۹۵۰ تومان استارت زد و در ادامه بین ۲۹،۸۸۰ تا ۳۰،۳۷۰ تومان معامله شد.


دوشنبه؛ بازگشت خریداران حقیقی به بازار


بازار با اقبال به گروه خودرو آغاز شد. عمده نمادهای این صنعت سبزپوش و پرتقاضا ظاهر شدند. در این بین صف خرید خپارس خودنمایی می کرد. نمادهای فلزی با بهبود معاملات همراه شدند و نمادهای فراکابی افزایش تقاضا داشتند. اما بر خلاف دیروز، گروه غذایی با فشار عرضه مواجه شد. در انتها، شاخص کل ۱۰،۸۲۰ واحد و شاخص هموزن ۴،۲۵۲ واحد افزایش یافتند. ارزش معاملات خرد ۷،۵ همت و تراز پول خرد مثبت ۱۸۸ میلیارد تومان شد.


همکاری دو غول بزرگ اقتصادی کشور آغاز شد. گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس وفولاد مبارکه اصفهان برای توسعه میادین گازی، سرمایه‌گذاری مشترک می‌کنند.


سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری اعلام کرد در سفر مورا به تهران مذاکرات بسیار جدی و معطوف به نتیجه و همراه با ابتکارات خاص از سوی ایران برگزار شد. قرار شد طرف آمریکایی اگر پاسخ دهد، می‌توانیم در موقعیتی قرار بگیریم که همه طرف‌ها به وین برگردند. اگر آمریکا تصمیم سیاسی خود را اعلام کند می‌توانیم گام مهمی در این زمینه برداریم. وزیر انرژی عربستان اعلام کرد که ریاض از تهران به صورت رسمی برای گفت وگو در مورد میدان گازی مشترک (آرش) دعوت به عمل آورده است.


در بازارهای جهانی نفت برنت مجددا با افزایش قیمت همراه شد و تا محدوده ۱۱۵ دلار رشد کرد.


دلار بین محدوده ۳۰،۱۴۰ تومان تا ۳۰،۴۸۰ تومان نوسان داشت.


سه شنبه؛ شاخص وارد کانال ۱،۶ میلیون واحدی شد


آغاز معاملات متعادل و مثبت بود. از همان ابتدا نمادهای فلزی بیش از سایر صنایع مورد توجه قرار گرفتند. شاخص در حال عبور از مقاومت مهمی است و این امر موجب شده تا معامله گران جوانب احتیاط را رعایت کنند. در میانه بازار همچنان توجه بر صنایع فلزی و معدنی ادامه داشت اما خریداران سهم های کوچک بازار کمی عقب نشینی کردند. در گروه های پالایشی، خودرویی، غذایی و دارویی نیز عرضه ها شدت گرفت. در دقایق پایانی بازار بود که نماد پارس بازگشایی شد و شاخص را بیش از ۷ هزار واحد ارتقا داد. در نتیجه، شاخص کل ۲۲،۲۲۵ واحد افزایش داشت و به ارتفاع یک میلیون و ۶۰۶ هزار واحد رسید. شاخص هموزن اما ۱،۴۱۱ واحد کاهش داشت.


دلار آزاد از محدوده ۳۰،۳۰۰ تومان معاملات خود را استارت زد و در ادامه روز تا محدوده ۲۹،۹۵۰ تومان نوسان داشت.


چهارشنبه؛ غلبه فروشندگان بر خریداران


بازار با غلبه فروشندگان بر خریداران آغاز شد. بیشترین فشار فروش در گروه فرآورده های نفتی دیده شد. اکثر نمادهای دارویی با ریزش قیمت مواجه شدند. در پایان، شاخص کل با بیش از ۱۱ هزار واحد افت و شاخص هموزن بیش از ۵ هزار واحد کاهش به کار خود خاتمه دادند. شاخص کل به سطح ۱،۵۹۴،۹۷۶ واحد رسید.


امروز اعلام شد که برخلاف برخی شایعات منتشر شده در فضای مجازی، قیمت مواد شوینده افزایش نیافته و هیچ مجوزی در این زمینه برای کارخانجات تولیدکننده صادر نشده است. جزئیات عرضه ۱۰۰۰ دستگاه خودرو در بورس کالا اعلام شد.


وزارت امور خارجه فرانسه اعلام کرد پیش‌نویس توافق پایبندی به برجام از بیش از دو ماه قبل آماده بوده و مذاکره‌کنندگان به همین دلیل وین را ترک کردند اما موضوعی خارج از برجام میان تهران و واشنگتن مطرح است. معاون وزیر خارجه روسیه گفت احیا و تکمیل برجام در مرحله نهایی قرار دارد.


ارزهای دیجیتالی همچنان قرمز معامله می شوند. بیت کوین همچنان بالای محدوده ۲۹ هزار دلار قرار دارد.


دلار از محدوده ۲۹،۹۰۰ تومان استارت زد و تا محدوده ۲۹،۷۵۰ تومان داد و ستد شد.

انتهای خبر

0
0