بااقتصاد
1400/07/24
14:55
چهل‌چلی شاخص کل در نخستین روز ریاست عشقی بر سازمان بورس!/ بازگشت خریداران سهام و شکستن سد مقاومتی ۱.۴ میلیون واحدی

گزارش بازار/ شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ بازارهای سهام تهران با پشت سر گذاشتن یک هفته پرنشیب که منجر به جابجایی در هیات‌مدیره و ریاست سازمان بورس اوراق بهادار شد، نخستین روز معاملاتی هفته، مقارن با اولین روز معاملاتی در زمان ریاست جدید سازمان را با روند صعود پرشتاب ۴۰ هزار واحدی شاخص کل آغاز کرد. شاخص کل که هفته گذشته محدوده مقاومتی ۱.۴ میلیون واحدی به‌اصطلاح «واعظی» را از دست داده بود، برای چندمین بار از این سد عبور و به رقم یک‌میلیون و ۴۳۷ هزار واحدی صعود کرد. سایر شاخص‌های بورس نیز سبز بودند و شاخص کل هم‌وزن با حدود ۹۴۰۰ واحد رشد، دوباره کانال ۴۰۰ هزار واحدی را به‌چنگ آورد. برای شاخص کل فرابورس نیز ۴۸۹ واحد مثبت رقم خورد.

فولاد صدرنشین شاخص‌سازان بورس تهران


به گزارش بااقتصاد، امروز شنبه ۲۴ مهرماه، روند معاملات سهام در بورس‌های تهران بیش‌تر به سمت مثبت و همراه با افزایش حجم صف‌های خرید به‌ویژه در نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز بود. شاخص بورس تهران با حمایت نمادهای فولاد، فملی، شستا، کچاد، پارسان، تاپیکو و شپدیس بالاترین میزان رشد از ابتدای پاییز تاکنون را رقم زد و این نمادها حدود ۱۵ هزار واحد سبز رنگ بر شاخص کل افزودند. در بازارهای اول و دوم فرابورس نیز آریا، زاگرس، بپاس، هرمز، شگویا، صبا و ذوب که تا هفته پیش در مدار منفی معاملات قرار داشتند، امروز با افزایش تقاضا مواجه شدند و بیش‌ترین تاثیر مثبت را بر شاخص این بازار گذاشتند.


کف‌سازی خوب نمادهای بزرگ بازار


با کف‌سازی خوبی که بسیاری از سهم‌های بزرگ طی ریزش‌های اخیر کرده‌اند، ارزندگی این نمادها باعث شد تا حقیقی‌ها با آگاهی از این مولفه مثبت، اقدام به خروج پرحجم پول از صندوق‌های درآمد ثابت کنند و در صف خرید بایستند.


پرتراکنش‌های معاملات بورس


بیش‌ترین میزان تراکنش معاملاتی امروز هم به نمادهای شپنا، فسبزوار، کدما، کیمیاتک، کالا، شستا و خودرو در بورس تهران اختصاص یافت و فجهان، توسن، دی، فرابورس، مدیریت، گدنا و وهامون بیش‌ترین تراکنش معاملاتی فرابورس را رقم زدند.


ارزندگی سهام فولادی‌های بورس تهران


واکنش مناسب گروه فولادی‌های بورس تهران پس از ریزش دسته‌جمعی در هفته‌های گذشته، از مولفه‌های مثبت و مهم معاملات امروز در بازار سهام بود. ارزندگی این سهم‌ها با توجه به رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی و همچنین رشد نرخ دلار، آینده نسبتا خوبی را برای این گروه ترسیم می‌کند.


فرمان ۷ ماده‌ای عشقی برای بازار سرمایه


بازار سرمایه در روزهای پایانی هفته گذشته شاهد تغییر رییس سازمان بورس اوراق بهادار بود و به درخواست وزیر اقتصاد، مجید عشقی جایگزین محمدعلی دهقان دهنوی شد تا آخرین بازمانده از تصمیم‌گیران اقتصادی دولت روحانی، پست حساس و مهم مدیریت بازار سرمایه را ترک کند. عشقی که به گواه کارنامه بورسی‌اش و به گفته فعالان بازار سرمایه از کف بازار به صندلی ریاست بورس رسیده، به تاسی از همتای قبلی، فرمان ۷ ماده‌ای با ۳ تبصره حمایتی از بازار سرمایه را به شرح زیر صادر کرد:


-توجه به مکانیزم‌های مدرن به منظور افزایش نظارت عامه بر فعالیت ناشران


- توسعه ابزارهای نظارتی به شکل پیش‌گیرانه و متناسب با توسعه بازار


- اصلاح قوانین و مقررات به سمت افزایش عدالت و پاسخ‌گویی در کل بازار


-تقویت اکوسیستم تامین مالی در سطح متوسط و خرد از طریق ابزارهای


-تسهیل‌گری و توسعه زیرساخت‌های جذب و مدیریت سرمایه خارجی در بازار


-بازمهندسی سازوکار رسانه‌ای و نشر اطلاعات در بازار و تقویت نظارت بر آنها


- بازمهندسی نسل نوین زیرساخت‌های فنی با هدف افزایش امنیت، پایداری و سهولت دسترسی


حالا باید دید که این ماده تبصره‌های حمایتی تا چه میزان و به چه نحوی قابلیت اجرا در بازار سرمایه را دارد و در صورت اجرای بخش یا بخش‌هایی از آن، چه تاثیری بر روند معاملات بازار می‌گذارد.


احتمال بازگشت بخشی از منابع ارزی ایران از کره با تهاتر کالایی!


در بخش خبرهای سیاسی که بازارهای سهام تهران به آن همواره واکنش نشان می‌دهند، خبر نسبتا مهم همکاری امریکا و کره جنوبی برای استرداد وجوه مسدود شده ایران در بانک‌های سئول بود.


بر اساس این گزارش، هنگ نام کی، وزیر دارایی کره جنوبی در دیدار با جانت یلن، وزیر خزانه داری امریکا در واشنگتن، بر سر استرداد وجوه مسدود شده ایران در سئول به توافقاتی رسیده‌اند. در همین‌راستا، گویا کره جنوبی درپی برقراری یک کانال در کشور سوییس است تا با حمایت امریکا بخشی از ۷ز میلیارد دلار پول مسدود شده ایران برای فروش اقلام بشردوستانه شرکت‌های سوییسی به ایران را هموار کند!


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز ‌شنبه‌‌ ۲۴ مهر ۱۴۰۰


مجموع ارزش کل معاملات در بازارهای سهام تهران امروز با جابجایی بیش از ۹۴۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به ۸۶۰۰ میلیارد تومان رسید. به تفکیک بازارها، ارزش معاملات بورس تهران، با نقل و انتقال ۵۸۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، حدود ۵۲۰۰ میلیارد تومان ثبت شد و برای فرابورس نیز پس از جابجایی ۳۵۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، ۳۵۰۰ میلیارد تومان ارزش معاملات، روی تابلو نقش بست.


به‌این‌ترتیب، بازارهای سهام تهران امروز گرچه شاهد ورود دوباره نقدینگی، به‌ویژه پول حقیقی بودند اما ارزش معاملات خرد از رقم ۳۳۶۸ میلیارد تومان فراتر نرفت. از این میزان ۴۲۵ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهام از سهامداران عمده به نفع حقیقی‌ها ثبت شد. حقیقی‌ها امروز بیش‌ترین میزان خریدشان را به نمادهای فولاد، زاگرس و کاوه اختصاص دادند درحالی‌که حقوقی‌ها نمادهای فسبزوار، وبملت و سمگا را در راس خریدهای امروز قرار دادند.


گروه‌های فراورده‌های نفتی، محصولات شیمیایی، فلزات اساسی به ترتیب با ۴۸۸ ، ۳۴۳ و ۳۵۰ میلیارد تومان از نظر ارزش و حجم دادوستدها، برترین صنایع لقب گرفتند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۴۳۷,۴۴۵.۳۶ (۴۰۰۵۸.۸۸افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۰۲.۱۷۴.۷۷ (۹۳۹۶.۸۲افزایش)


ارزش معاملات: ۵۲۰۴ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵.۸ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: فولاد، فملی و شستا


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۰.۵۵۶.۷۳ (۴۸۹.۱۹افزایش)


ارزش معاملات: ۳۵۱۱ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۵ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: آریا، زاگرس و بپاس


گزارش: مولود غلامی



انتهای خبر

0
0