مهدی رضایتی
1399/11/01
11:17
طرفدارهای تورم لازم است تاکید شود رشد دلار هیچ تاثیری بر ارزش سهام ندارد بلکه آنچه مهم است اختلاف بین رشد دلار و نرخ سود بانکی است. دوستانی که چ...

طرفدارهای تورم



لازم است تاکید شود رشد دلار هیچ تاثیری بر ارزش سهام ندارد بلکه آنچه مهم است اختلاف بین رشد دلار و نرخ سود بانکی است. دوستانی که چنین ادعایی می کنند یک بار فرمول ارزشگذاری را روخوانی کنند. یعنی اگر سود بانکی دقیقا برابر با رشد سالانه دلار باشد هیچ تاثیری در میزان ثروت ندارد. بنابراین اگر هم کسانی طرفدار رشد بی حساب و کتاب دلار هستند مسیر اشتباه را می روند یا قصد دارند آب را گل آلود کنند تا ماهی بگیرند.



در طول دو دهه گذشته بجز در مواقع بحران همواره نرخ سود بدون ریسک بالاتر از رشد نرخ دلار بوده است (نرخ بهره حقیقی فوق العاده مثبت) و این یعنی سرکوب (نه کنترل) همزمان تورم، دلار، سهام و مهمتر از همه سرکوب تولید داخلی.



این مساله یک سو تفاهم ایجاد کرده کرده که بحران ارزی به نفع سهام است در حالیکه در بحران ها مطالبات گذشته بازارها از تورم سرکوب شده تسویه می شود.



اگر سیاستگذار فارغ از کارهای پوپولیستی نرخ بهره حقیقی مثبت ایجاد نکند هیچکدام از این موارد پیش نمی آید. یعنی اگر تصمیم دارد سالانه ۵ درصد نرخ دلار را افزایش دهد نرخ سود هم باید ۵ درصد باشد. اگر قصد حمایت از بازارها باشد این سود باید کمتر از ۵ درصد باشد.



پ.ن: رشد نرخ دلار پراکسی درست تری از تورم برای مقایسه بازدهی بازارها و بازدهی حقیقی و در بازدهی حقیقی ملاک رشد انتظاری دلار است نه رشد محقق شده.

انتهای خبر

0
0