بااقتصاد
1401/02/10
14:29
بورس تهران، هفته دوم معاملات اردیبهشت را ضعیف آغاز کرد/ رشد ۱۰۰۰ واحدی شاخص کل در سایه توجه معامله‌گران بورس به سهم‌های ریالی و کوچک‌تر

گزارش بازار/ ‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ در نخستین روز هفته دو معاملاتی اردیبهشت‌ماه، شاخص کل بور س تهران با حرکتی کند و آهسته، مسیر صعودی را در پیش گرفت و پس از رشد ۲۰۰۰ هزار واحدی در نیمه نخست و با عقب‌نشینی خریداران سهام، به صعود یک‌هزار واحدی بسنده کرد. میزان حجم و ارزش معاملات امروز نسبت به هفته گذشته، کمی افت کرد، هرچند حقیقی‌ها همچنان در سمت تقاضا، فعال هستند و رشد حدود ۳۵۰۰ واحدی شاخص کل هم‌وزن، موید این موضوع است. در معاملات امروز سهم‌های ریالی و تورمی، بیش‌تر مورد توجه قرار گرفتند.

فاصله ۲۵ واحدی شاخص کل آیفکس با کانال ۲۱ هزار واحدی


به گزارش بااقتصاد، در جریان معاملات بازارهای سهام تهران امروز، شنبه دهم اردیبهشت‌ماه، روند صعودی نسبتا ضعیفی حاکم بود. شاخص کل بورس پس با ثبت ۱۰۶۰ واحد سبزرنگ، به رقم یک‌میلیون و ۵۲۲ هزار واحدی رسید و شاخص کل هم‌وزن نیز با ۳۴۸۸ واحد مثبت، روی ارتفاع ۴۱۵ هزار واحدی نشست. شاخص کل آیفکس هم با حدود ۶۰ واحد صعود، تنها ۲۵ واحد با کانال ۲۱ هزار واحدی فاصله دارد. در مقابل، شپنا، حکشتی و شبندر، نقش مثبتی در صعود شاخص کل بورس ایفا کردند.


نمادهای بزرگ بورس تهران و فرابورس در مسیر منفی


در جدول شاخص‌سازان بورس تهران امروز نمادهای بزرگ مانند فولاد، شستا، تاپیکو و خودرو از مسیر صعودی هفته قبل فاصله گرفتند و با ثبت معاملات منفی، بیش‌ترین تاثیر کاهشی را بر شاخص کل اعمال کردند. شستا، خگستر و خودرو همچنین بالاترین حجم تراکنش‌های معاملاتی منفی بورس تهران را نیز به خود اختصاص دادند.


برای شاخص کل آیفکس هم امروز غصینو، نقش اول مثبت‌سازان را ایفا کرد و به همراه سایر نمادهای کوچک‌تر این بازار مانند سمگا، شرانل، وملل و شپاس، بیش‌ترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس گذاشتند. صبا، شجم و کزغال نیز مانع از رشد بیش‌تر این شاخص شدند. کرمان، بالاترین حجم تراکنش منفی و فزر و سمگ، بالاترین حجم تراکنش مثبت را برای فرابورس رقم زدند.


تشکیل صف خرید برای ۱۷۹ سهم


به‌این‌ترتیب، طی نخستین روز معاملاتی هفته دوم اردیبهشت‌ماه، معامله‌گران سهام ۶۱۹ نماد شرکتی را برای دادوستد انتخاب کردند و ۱۲ نماد هم بدون معامله روی تابلو، آماده بازگشایی معاملات فردا شدند. تعداد صف‌های خرید سهام امروز به ۱۷۹ نماد به ارزش ۹۲۰ هزار میلیارد تومان و صف‌های فروش به ۱۷ سهم با ارزش ۲۷ هزار میلیارد تومان رسید و رشد قیمت بیش از ۳ درصدی برای ۱۸۹ نماد شرکتی رقم خورد درحالی‌که ۴۶ نماد شاهد کاهش قیمت بیش از ۳ درصد بودند.


بازگشایی نماد بانک دی در صورت تایید صورت‌های مالی


میثم فدایی، مدیرعامل فرابورس، اعلام کرد: پیگیری‌های زیادی در خصوص بازگشایی نماد دو بانک دی و آینده و سایر نمادهای متوقف در فرابورس داشتیم که در برخی از این نمادها از جمله "وملل" موفق به بازگشایی نماد شدیم.


به گفته وی، درخصوص بانک دی هم موضوع تایید صورت‌های مالی این بانک مطرح است، که به دلیل اهمیت این موضوع سعی شده حداکثر همکاری برای دریافت صورت‌های مالی و بازگشایی این نماد انجام شود، به طوری که در ابتدای همین هفته جلسه‌ای با معاون نظارت بانک مرکزی برگزار شد تا مشکلات بازگشایی نماد بانک دی برطرف شود.


فدای افزود: هم سازمان بورس، هم بانک مرکزی و هم فرابورس تمام تلاش خود را برای بازگشایی مناسب نماد دی انجام می‌دهند، اما فعلا نمی‌توان زمان دقیقی برای بازگشایی نماد بانک‌های دی و آینده اعلام کرد.


بیش از ۴۰ میلیون سهامدار بورس، سجامی شدند


حسین فهیمی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات)، از ثبت‌نام بیش از ۱۵۰ هزار نفر در سامانه سجام طی نخستین ماه سال ۱۴۰۱ خبر داد و افزود: اقدامات مختلفی در دستور کار سازمان بورس و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی قرار گرفت که لازمه انجام این تصمیمات جدید، ثبت‌نام سهامداران در سامانه سجام است. تحت تاثیر چنین اتفاقی تعداد ثبت‌نام کنندگان در این سامانه از رقم ۴۰ میلیون سهامدار عبور کرد.


قیمت سیمان تا پایان اردیبهشت‌ماه تعدیل می‌شود


عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان سیمان، پیش‌بینی کرد که قیمت جدید سیمان تا پایان ماه تغییر می‌کند. به گفته وی و با توجه به افزایش هزینه‌های تولید و حمل‌ونقل، قیمت سیمان باید تعدیل شود تا حداقل سود برای شرکت‌ها به دست آید.


شیخان گفت: بر اساس بخشنامه‌ای که اخیرا منتشرشده است، هزینه‌های حمل‌ونقل جاده‌ای ۳۵ درصد افزایش‌یافته و با توجه به این‌که سایر هزینه‌های تولید هم از قبل افزایش‌یافته بود، اما قیمت سیمان ثابت ماند، انتظار می‌رود که قیمت آن تا پایان اردیبهشت‌ماه نسبت به افزایش هزینه‌های تولید و افزایش هزینه‌های سوخت، انرژی و حمل‌ونقل تعدیل شود.


تکالیف مجلس برای وزارت صنعتت در احداث نیروگاه‌های حرارتی برای صنایع و صدور گواهی صرفه‌جویی انرژی


نمایندگان مجلس امروز، وزارت صنعت را مکلف به احداث نیروگاه‌های حرارتی جهت تامین برق پایدار مشترکان صنعتی کردند. بر اساس این مصوبه، وزارت نیرو مکلف است برق این صنایع را تامین و پشتیبانی و برق تولیدی مازاد آنها را منتقل کند. برق مازاد نیروگاه‌های فوق در بورس انرژی و یا به صورت قرارداد دو جانبه قابل فروش است. وزارت نفت نیز مکلف است با هماهنگی وزارت نیرو سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های مذکور را تامین کند.


صدور گواهی صرفه‌جویی انرژی


نمایندگان مجلس همچنین، گزارش کمیسیون انرژی در مورد طرح توسعه و مانع زدایی از صنعت برق کشور را بررسی و با الحاق یک بند به ماده ۴ این طرح موافقت کردند.


بر اساس بند الحاقی به ماده ۴ این طرح؛ وزارت صنعت، موظف است فرایند اخذ گواهی برچسب انرژی را برای تمامی صنایع اجرا و برمبنای آن در راستای بهره وری انرژی اقدام کند.


نظر صریح رییس مجلس درباره نهایی شدن قانون واردات خودرو


محمدباقر قالیباف، رییس مجلس در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان تصریح کرد: مصوبه واردات خودرو در دو جلسه در صحن مجمع تشخیص مصلحت مطرح و در نهایت کلیات این مصوبه تایید شد.


به گفته وی، در قانونی که تصویب شده، به بخش تولید خودرو هم توجه شده است، اما الان روش تولید خودرو در کشور دچار اشکالات فنی است که باید اصلاح شود.


قالیباف، افزود: امروز خودرویی مثل پراید در کشور با قیمت ۲۰۰ میلیون تومان عرضه می‌شود درحالی که اگر با ارز ۲۵ هزار تومان محاسبه شود، خودروهایی با قیمت ۵ هزار دلار با کیفیت خوب وارد می شود که در ارتقای کیفیت تولید داخل هم اثر دارد. وی همچنین از پافشاری مجلس و مجمع تشخیص بر این مصوبه تشکر کرد.


کاهش قیمت خودرو با واردات


حسینی‌کیا، نایب‌رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، نیز گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام، کلیات قانون واردات خودرو را پذیرفته ولی آن را برای انجام اصلاحات مورد نیاز به کمیسیون مربوط ارجاع داده است.


وی افزود: واردات خودرو یک گام بلند و مثبتی است که مجمع تشخیص به آن چراغ سبز نشان داده و امیدواریم حاصل آن، کاهش قیمت خودرو، صادرات خودرو، ارائه خدمات فنی به خارج از کشور باشد.


بدهی ۳۰۰ هزار میلیاردی دولت به نظام بانکی


احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، اعلام کرد: براساس آمار تایید نشده از سازمان حسابرسی کشور، ۳۰۰ هزار میلیارد تومان میزان اصل و فرع بدهی دولت به شبکه بانکی است که این رقم باید در فرایند حسابرسی قطعی شود!


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱


مجموع ارزش معاملات امروز در بازار سهام، با حجم بیش از ۱۳۶۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، رقم ۱۳۲۰۰ میلیارد تومان را ثبت کرد. از این میزان، ۵۲۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۸۶۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس امروز هم رو به رشد بود و به بیش از۶۰۰۰ میلیارد تومان رسید. طی این دادوستدها، ۱۱ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهم از حقوقی‌ها به حقیقی‌ها انجام شد. حقیقی‌ها همچنین، بیش‌ترین میزان خالص خریدشان را به نمادهای خزامیا، حکشتی و بهپاک اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی سهم‌های فملی، فولاد و شبندر متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرو، محصولات شیمیایی و فراورده‌های نفتی به ترتیب با ۷۳۱ ، ۳۲۰ و ۲۸۱ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار متعادل و مثبت امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۵۲۲.۴۸۳.۶۸ (۱۰۶۰.۴۳افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۱۵.۱۱۵.۰۳ (۳۴۸۸.۱۳افزایش)


ارزش معاملات: ۵.۲۷۵ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۹.۱ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: شپنا، حکشتی و شبندر


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: فولاد، شستا و تاپیکو


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۰.۹۷۵.۷۳(۵۹.۶۱افزایش)


ارزش معاملات: ۸.۷۴۲ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۵ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: غصینو، سمگا و شرانل


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: صبا، شجم و کزغال


گزارش: مولود غلامی












انتهای خبر

0
0