بااقتصاد
1401/02/19
14:56
اصلاح ۱۳ هزار واحدی شاخص کل بورس تهران در میانه کانال ۱.۵ میلیون واحدی/ پالایشی‌ها بیش‌تر از سایر صنایع به استراحت نیاز داشتند!

گزارش بازار/ دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ همان‌گونه که انتظار می‌رفت، شاخص کل بورس تهران پس از چند روز صعود متوالی، امروز روند اصلاحی در پیش گرفت و رشد کم رمق صبحگاهی تقاضا نتوانست مانع از افت شاخص‌های بورس و فرابورس شود. به‌این‌ترتیب، تمامی شاخص‌ها امروز سرخپوش شدند، شاخص کل با حدود ۱۳ هزار واحد منفی، روی ارتفاع یک‌میلیون و ۵۴۰ هزار واحد توقف کرد. شاخص کل هم‌وزن نیز با ثبت ۲۲۱۰ واحد منفی، به کانال ۴۲۶ هزار واحدی بازگشت و شاخص کل آیفکس هم با ۱۰۷ واحد عقب‌نشینی، در کف کانال ۲۱ هزار واحدی که تازه به آن دست یافته است، قرار گرفت.

به گزارش بااقتصاد، روند معاملات بازارهای سهام تهران، امروز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه، با تشدید عرضه و کاهش تقاضا همراه بود و گروه‌های پالایشی، پتروشیمی، بانکی و فلزات اساسی تمایل بیش‌تری به اصلاح و استراحت نشان دادند. برخی تحلیلگران بازار سرمایه معتقدند که فاز اصلاحی امروز شاخص کل که در آستانه فصل مجامع رخ داد، طی روزهای آینده متوقف می‌شود و بازار دوباره مسیر صعودی اخیر را در پیش می‌گیرد.


شبریز، تک نماد پالایشی که با افزایش تقاضا مواجه شد


شاخص‌سازان اصلی بورس تهران، فارس، شبندر، شستا، شتران، فولاد و پارسان، نقش اصلی را در سقوط ۱۳ هزار واحدی شاخص کل ایفا کردند و شبریز از گروه نمادهای پالایشی اما با استقبال خوب خریداران، تک نماد سبزپوش در میان بزرگان سرخپوش بود. شستا، خگستر و شپنا بالاترین حجم تراکنش منفی و آسیاتک و خساپا بالاترین حجم تراکنش مثبت بورس را رقم زدند.


آریا با بیش‌ترین تاثیر و بالاترین تراکنش منفی در فرابورس


برای شاخص کل فرابورس هم امروز نماد آریا برخلاف روزهای اخیر، بیش‌ترین تاثیر منفی را اعمال کرد و غصینو، فرابورس و شگویا نیز در رتبه‌های بعدی ایستادند، درحالی‌که معاملات مثبت بپاس، زاگرس و صبا مانع از افت بیش‌تر شاخص کل آیفکس شد. آریا همچنین بالاترین حجم تراکنش منفی فرابورس را هم به خود اختصاص داد و فزر و کرمان در نقطه مقابل با ثبت بالاترین حجم تراکنش مثبت، قرار گرفتند.


کاهش قیمت بیش از ۳ درصدی برای ۲۰۵ نماد شرکتی


سومین روز معاملاتی این هفته در بازار سهام تهران که منفی به پایان رسید، معامله‌گران سهام توانستند روی ۶۲۲ نماد شرکتی دادوستد و جابجایی سهم انجام دهند و ۱۲ نماد هم بدون معامله ، به استقبال بازار فردا رفتند. در این دادوستدها، ۳۵۲ نماد در محدوده مثبت معامله شدند و ۲۴۹ سهم نیز در دامنه منفی معاملات امروز را به پایان رساندند. برای نماد، رشد قیمت بیش از ۳ درصدی و برای ۲۰۵ نماد هم کاهش قیمت بیش از ۳ درصدی رقم خورد.


آغاز پذیره‌نویسی صندوق اوراق دولتی در فرابورس با ساختار ETF


میثم فدایی، مدیرعامل شرکت فرابورس ایران، از پذیره‌نویسی صندوق اوراق دولتی در فرابورس با ساختار ETF خبر داد و گفت: صندوق اوراق مختص دولتی با ساختار ETF در فرابورس پذیره‌نویسی خواهد شد.


به گفته وی، این نوع از صندوق‌ها صرفا امکان خرید اوراق درآمد ثابت (با تمرکز بر اوراق دولتی) و سپرده بانکی را دارند و اوراق درآمد ثابت دولتی و اسناد خزانه اسلامی بیش از ۷۵ درصد دارایی این نوع صندوق‌ها را تشکیل می‌دهد.


اسامی نمادهای مشمول برخی مفاد ضوابط ماده ۲۱ دستورالعمل فعالیت بازارگردانی اعلام شد


معاون نظارت بازار شرکت فرابورس ایران با انتشار اطلاعیه‌ای اسامی نمادهای مشمول برخی مفاد ضوابط ماده ۲۱ دستورالعمل فعالیت بازارگردانی در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران را اعلام کرد.


پیرو اطلاعیه ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ شرکت فرابورس با موضوع «ضوابط مربوط به ماده ۲۱ دستورالعمل فعالیت بازارگردانی در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران»، پس از بررسی‌های صورت گرفته طی ۶ ماه منتهی به ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱، برخی نمادهای معاملاتی مشمول بندهای ۳، ۳ و ۴ ماده یک ضوابط مذکور، شدند.


کدام بانک‌ها با وثیقه سهام به سهامداران بورس وام می‌دهند؟


فریبا اخوان، معاون عملیات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، اعلام کرد: وثیقه قرار دادن دارایی سهام افراد برای دریافت وام با همکاری دو بانک ملی و قرض الحسنه مهر ایران عملیاتی می‌شود.


وی افزود: در تلاش هستیم زیرساخت وثیقه قرار گرفتن همه نمادها یا همه سهام سهامداران را آماده کنیم و به صورت الکترونیکی در اختیار بانک‌ها قرار دهیم تا آن‌ها بتوانند به پشتوانه وثیقه سهام به سهامداران تسهیلات ارائه دهند.


به گفته وی، بانک ملی و بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در این زمینه پیشتاز هستند و بزودی با فراهم شدن بسترهای قانونی، این دو بانک ارائه تسهیلات را آغاز خواهند کرد. آن چیزی که برای شرکت سپرده‌گذاری مهم است احراز هویت سهامداران است که به صورت کاملا الکترونیکی انجام خواهد شد و نیازی به مراجعه حضوری نخواهد بود. همچنین تمامی کسانی که می‌خواهند از این تسهیلات استفاده کنند حتما باید در سامانه سجام ثبت نام کرده باشند.


اخوان گفت: در جریان اجرای این طرح، مشتری می‌تواند آن سهامی که می‌خواهد وثیقه شود و تعداد آنها را از طریق سامانه انتخاب کند و ما این درخواست را به بانک ارسال می‌کنیم تا بقیه مراحل وثیقه سهام انجام شود.


ارایه کارت اعتباری کالاهای اساسی شبیه کارت سوخت


محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، اظهار کرد: در مدل جدید اختصاص ارز ترجیحی به مصرف‌کننده، کارت اعتباری شبیه مدل سوخت برای نان و دارو برای تمامی افراد جامعه پیش‌بینی می‌شود.


به گفته وی، دغدغه مجلس این است که در وهله اول دولت باید سیاست و روش خود را مشخص کند و امیدواریم هرچه سریع‌تر دولت این ابهامات را روشن کند. مجلس درباره کالاهای اساسی چک سفید امضا به دولت داده است.


اصلاح نظام اقتصادی کشور از رانتی به عدالت‌محوری!


بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، گفت: ‌‌سیاست‌های اقتصادی ناکارآمد گذشته اثری جز تورم فزاینده و فشار بیش‌تر به مردم ندارد. اقتصاد کشور باید به مسیر صحیح باز گردد و فشار به مردم خصوصا اقشار ضعیف‌تر جبران شود.


به گفته وی، دولت مصمم به اصلاح نظام اقتصادی کشور از اقتصاد رانتی به اقتصاد مردمی و عدالت محور است.


پرداخت یارانه نقدی به مردم تا زمان ارایه کالابرگ الکترونیکی


ساداتی‌نژاد، وزیر جهادکشاورزی ضمن تاکید بر اینکه یارانه نان و دارو تغییر نمی‌کند و در مورد آرد صنف و صنعت نیز مبلغ جبرانی واریز خواهد شد گفت: تا زمانی که زیرساخت‌های لازم برای اختصاص کالابرگ کالاهای اساسی فراهم نشود، یارانه این اقلام بصورت نقدی واریز خواهد شد.


جایزه نقدی سازمان بورس به گزارشگران جرائم و تخلفات بازار سرمایه


سعید ابراهیمی، سرپرست اداره دیده‌بان سلامت بازار سرمایه سازمان بورس، خبر داد: اداره دیده‌بان سلامت بازار سرمایه در ۴ حوزه ناشران، بازار، نهادهای مالی و فضای مجازی، گزارش‌های ناهنجاری را جمع‌آوری و بررسی می‌کند.


به گفته وی، فعالان بازار می‌توانند از طریق سامانه dideban.seo.ir گزارش‌های ناهنجاری خود را برای این اداره ارسال کنند. در صورت متخلفانه و مجرمانه بودن ناهنجاری‌های گزارش شده و پس از صدور حکم قطعی، بین ۱۰ تا ۳۰ درصد مجموع جرایم به گزارشگر (سوت‌زن) به عنوان پاداش تعلق می‌گیرد.


وی افزود: در دوره مدیریت جدید سازمان بورس، قرار بر این شد که گزارشگران تخلفات یا همان سوت‌زن‌ها بین ۱۰ تا ۳۰ درصد از مبلغ جریمه را به عنوان جایزه گزارش تخلف دریافت کنند.


گفتنی است؛ سازمان بورس از طریق اداره دیده‌بان سلامت به آدرس dideban.seo.ir آماده دریافت گزارش تخلفات در حوزه ناشران، بازار، نهادهای مالی و فضای مجازی از مردم است.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱


مجموع ارزش معاملات امروز در بازارهای سهام تهران، با حجم ۱۶۴۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، رقم ۷۵۰۰ میلیارد تومان را ثبت کرد. از این میزان، ۵۸۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۱۷۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس هم به بیش از۶۸۲۰ میلیارد تومان رسید که ۳۸۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهام از حقیقی‌ها به سهامداران عمده انجام شد. حقیقی‌ها همچنین بیش‌ترین میزان خرید سهام را به نمادهای جم، کقزوی و خپارس اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز روی سهم‌های فملی، شبندر و خگستر تمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و فراورده‌های نفتی به ترتیب با ۶۶۳ ، ۴۵۰ و ۳۴۱ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار منفی امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۵۴۰.۱۴۰.۸۰ (۱۲۹۰۱.۱۲-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۲۶.۸۰۱.۶۱ (۲۲۱۰.۲۷-)


ارزش معاملات: ۵۸۷۷ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱۰.۷ میلیارد برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: فارس، شبندر و شستا


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۱.۰۹۵.۱۰ (۱۰۷.۵۲-)


ارزش معاملات: ۱۷۲۷ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵.۷ میلیارد برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: آریا، غصینو و فرابورس


گزارش: مولود غلامی












انتهای خبر

0
0