سنا
1402/03/18
15:29
تجربیات سال ۹۹ باعث شد سعی در بهبود زیرساخت‌ها داشته باشیم

مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در بین سهامداران خرد و بازدیدکنندگان از پانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه) گفت: سال ۹۹ تجربه و درس‌های فراوانی برای سهامداران و سیاست‌گذاران داشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، مجید عشقی با بیان اینکه درگذشته سهامداران فرآیندهای طولانی را طی می‌کردند و زیرساخت‌ها توسعه چندانی نداشت؛ گفت: با تجربیات سال ۹۹ سعی در بهبود زیرساخت‌ها و سامانه‌های معاملات و پس از معاملات داشته باشیم.


وی افزود: مراقبت از نحوه سرمایه‌گذاری و ابزارهای مختلف برای ثبات سرمایه یکی از اولویت‌های سازمان بورس است و استراتژی‌های فعلی به هیچ وجه قابل مقابسه با گذشنه نیست.


بورس به حمایت نیاز ندارد/بازارگردان‌ها اجازه پنیک و شکست به بازار نخواهند داد


مجید عشقی گفت: همه تلاش ما این است که بازار ثانویه نیز رونق خوبی داشته باشد.


رئیس سازمان بورس عنوان کرد: انحراف‌هایی در بحث بازارگردانی ایجاد شده بود که مورد انتظار نبود. صندوق‌ها و بازارگردان با توجه به دستورالعملی که دارند اجازه پنیک بازار را نخواهند داد. بازار به هیچ حمایتی نیاز ندارد. اگر دخالت بیجا در بازار اتفاق نیفتد، بازار مسیر خودش را طی خواهد کرد.


اکنون سیاست‌گذاران با تامل بیشتری در مورد صنایع تصمیم می‌گیرند/اگر یک سوم نقدینگی سال ۹۹ به سمت تولید هدایت می‌شد سودآوری شرکت‌ها رشد چشم‌گیری داشت


مجید عشقی گفت: اتفاق‌های گذشته برای سیاست‌گذاران تجربه‌هایی را به همراه داشت و اکنون تصمیماتی که در خصوص صنایع مختلف وضع می‌شود با تامل بیشتری اخذ خواهد شد.


به گفته وی؛ خوشبختانه در مجلس شورای اسلامی با استفاده از نظرهای کارشناسی، تصمیمات مورد بررسی قرار می‌گیرد.


عشقی افزود: در سال جاری تمرکز بر هدایت به صحیح نقدینگی داریم. اگر در سال ۹۹ حتی یک سوم نقدینگی به درستی به تولید هدایت می‌شد، درامد و سوداوری شرکت‌ها با افزایش چشم‌گیری رو به رو می‌شد اما متاسفانه هدایت به خوبی انجام نشد؛ از این رو از تجربیات گذشته در جهت هدایت منابع به طرح‌های توسعه‌ای شرکت‌ها استفاده و توجه بر این اهم، استفاده خواهد شد.


بورس از منظر بنیادی هیچ مشکلی ندارد/کاهش نرخ دلار روی فروش شرکت‌ها اثری نخواهد داشت


مجید عشقی گفت: بازار از منظر بنیادی هیچ مشکلی ندارد. بازار مسیر خود را طی خواهد کرد. این روزها آمار تولید و فروش یک ماهه و دو ماهه شرکت‌ها با عدد رقم‌های بورس کالا، مطلوب است.


رئیس سازمان بورس در جمع سهامداران ادامه داد: حتی اگر کاهش نرخ دلار را داشته باشیم، روی فروش شرکت‌ها اثر نخواهد داشت. امیدواریم سودآوری شرکت‌ها مناسب باشد. همه تلاشمان را برای تشکیل و افزایش سرمایه شرکت‌ها خواهیم کرد.


هیچ مانعی برای عرضه خودرو در بورس وجود ندارد/دغدغه ما در حوزه خودرو جلوگیری از زیان تولیدکننده و سهامدار است


عشقی خاطرنشان کرد: عرضه خودرو در بورس کالا به شرکت‌ها بستگی دارد. هیچ مانعی برای عرضه شرکت‌ها وجود ندارد. متاسفانه میزان عرضه آنها تحت تاثیر تصمیمات سابق قرار گرفته است. دغدغه ما در حوزه خودرو ضرر نکردن تولیدکنندگان و رعایت صرفه و صلاح سهام‌داران بوده و هست.


وی تاکید کرد: این صنایع نباید با تصمیمات غیرکارشناسی زمین بخورد. از هیئت مدیره این شرکت‌ها و مراجع بالاتر می‌خواهیم که این صنایع را در طولانی مدت سرپا نگه دارند.


علی‌رغم عدم‌همکاری‌ها سعی در حل چالش‌های نمادهای متوقف داریم/ در یک ماه گذشته بحث‌های جدی در هئیت مدیره در خصوص نماد بانک آینده داشته‌ایم


رئیس سازمان بورس در جمع بازدیدکنندگان نمایشگاه صنعت مالی گفت: متاسفانه برخی از نمادها برای مدت طولانی بسته مانده‌اند و بستن نماد راه‌حل صحیحی نیست. علی‌رغم عدم‌همکاری‌ها سعی در حل چالش‌های آن‌ها داریم چراکه سهامداران خرد نسبت به این موضوع دغدغه‌مند هستند.


به گفته عشقی؛ از یک ماه گذشته بحث‌های جدی در هئیت مدیره در خصوص نماد معاملاتی بانک آینده داشته‌ایم. علت بسته بودن این نماد مواردی بوده که افشا شده است. سازمان بورس نسبت به بسته ماندن نمادها بی‌توجه نیست و حل معضلات شرکت‌ها و بازگشایی تمامی نمادهای بسته در دستور کار قرار دارد.


وی اعلام کرد: با تمرکز بر حل چالش شرکت‌ها امید می‌رود که دیگر هیچ نمادی به طور بلند مدت بسته نماند.


انتهای خبر

0
0