بااقتصاد
1401/04/28
14:01
خروج بی‌وقفه نقدینگی‌های خرد از بازار سرمایه ادامه دارد/ نقش تعیین‌کننده شاخص بورس تهران در تغییرات احتمالی مدیران اقتصادی!

گزارش بازار/ سه‌شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۱ در آخرین روزهای تیرماه، شاخص کل بورس تهران همچنان روی خط نزولی سیر می‌کند و بازار سرمایه شاهد خروج بی‌وقفه و متوالی نقدینگی‌های خرد حقیقی‌هاست. نقدینگی‌هایی که طی دو سال گذشته از بازارهای موازی به بورس راه یافت، حالا در معاملات روزانه سهام، بدون چشم‌انداز روشنی از آینده مبهم بازار، خارج می‌شوند و بر خلاف گذشته، سر از صندوق‌های درآمد ثابت هم درنمی‌آورند. ادامه این روند در هفته آینده ممکن است تغییراتی در بخش‌های مدیریتی اقتصادی کشور و یا سازمان بورس ایجاد کند.

عملکرد بهتر شاخص کل آیفکس در یک روز منفی


به گزارش بااقتصاد، امروز سه‌شنبه ۲۸ تیرماه، تمامی شاخص‌های بورس و فرابورس با افت مواجه شدند، هرچند در ابتدای معاملات، حجم تقاضا از عرضه پیشی گرفت، اما با تداوم حضور حقیقی‌ها در سمت فروش، جریان معاملات تغییر کرد. شاخص کل بورس، با ۸۸۷ واحد منفی، روی نقطه یک‌میلیون و ۴۶۸ واحدی متوقف شد، شاخص کل هم‌وزن نیز با افت ۷۵۵ واحدی، به کانال ۴۰۱ هزار واحدی عقب نشست و تنها ۱۶۰۰ واحد به سقوط از ارتفاع ۴۰۰ هزار واحدی فاصله دارد. عملکرد شاخص کل آیفکس کمی بهتر بود و با یک واحد منفی، جایگاه خود را در پله ۱۹ هزار و ۶۱۹ واحدی حفظ کرد.


غیبت شاخص‌سازان اصلی بورس برای حضور در مجمع


در روزی که برخی از نمادهای بزرگ بورس تهران با توقف معاملات پیش از برگزاری مجمع مواجه بودند، کگل، فخوز، نوری و رمپنا، صدرنشین منفی‌سازان اصلی شاخص کل شدند. البته معاملات مثبت تاپیکو، فارس و وخاور از سقوط بیش‌تر این شاخص جلوگیری کرد. شستا که این روزها با حمایت حقوقی‌ها مواجه است، بالاترین حجم تراکنش مثبت بورس را به خود اختصاص داد و خگستر و سآبیک در رتبه‌های بعدی ایستادند. نوری هم بالاترین حجم تراکنش منفی بورس را رقم زد.


آریا، صدرنشین جدول شاخص‌سازان آیفکس


صدر جدول شاخص‌سازان فرابورس، با حضور آریا سیزپوش شد و به همراه غصینو، زاگرس، بساما و خدیزل، بیش‌ترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل آیفکس گذاشتند. کگهر و تجلی هم منفی‌سازان اصلی این جدول بودند. رقابت دو نماد ددانا و فرابورس در بالاترین میزان حجم تراکنش منفی و مثبت نیز از مولفه‌های معاملات امروز فرابورس بود.


واکنش منفی بازار سهام به سفرها و خبرهای سیاسی


بورس تهران در یک روز پرترافیک سفرها و خبرهای سیاسی، توانی برای نشان دادن واکنش مثبت نداشت و حقیقی‌های بی‌اعتماد همچنان در تدارک خروج از بازار سهام هستند. در چنین وضعیتی، ارزش معاملات خرد به کمترین میزان از ابتدای امسال تاکنون رسید و به کانال ۲۰۰۰ میلیارد تومانی سقوط کرد. تراز منفی معاملات خرد نیز به حدود ۳۰۰ میلیارد تومان با فروش حقیقی‌ها و به نفع حقوقی‌های بازار رقم خورد. خریداران سهام امروز برای ۴۷ نماد به ارزش ۹۷ میلیارد تومان در صف ایستادند و فروشندگان نیز ۵۳ نماد را به ارزش ۱۲۰ میلیارد تومان به حراج گذاشتند.


در مجموع، تعداد ۱۹۹ نماد روی تابلوها در دامنه مثبت معامله شدند و ۳۴۰ نماد، معادل ۶۳ درصد، دادوستدهای منفی را پشت سر گذاشتند.


نمایندگان مجلس تجربه شکت‌خورده قیمت‌گذاری را در بورس کالا تکرار نکنند


مهدی طغیانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، قیمت‌گذاری در عرصه بورس را محکوم به شکست دانست و گفت: این موضوع بارها و بارها تجربه شده است و نمایندگان اجازه دهند بورس کالا کار خود را انجام دهد.


بازگشایی نماد سرخابی‌ها طی هفته آینده در فرابورس


حسین قربان‌زاده، رییس سازمان خصوصی‌سازی، اعلام کرد: صورت‌های مالی سرخابی‌ها آماده است و احتمالا هفته آینده و با نهایی شدن قرارداد‌های پرسپولیس، نماد این تیم بازگشایی می‌شود. به گفته وی، نماد استقلال نیز روز شنبه یا یکشنبه بازگشایی خواهد شد.


وی افزود: منع تجارتی این دو باشگاه برطرف شده است و مشکلی برای بازگشایی نماد این دو باشگاه وجود ندارد. به نظر می‌رسد نماد آن‌ها به صورت همزمان بازگشایی شود.


نیمه مردادماه، ارزشگذاری سهام ایران‌خودرو و سایپا به پایان می‌رسد


آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور پیش‌بینی کرد که با انجام قیمت‌گذاری سهام شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا و دارایی‌های این شرکت‌ها تا یکی دو هفته دیگر، واگذاری سهام این دو خودروساز تا مهرماه انجام شود.


به گفته محبی‌نژاد، طی روزهای آینده ارزشگذاری سهام خودروسازان و شرکت‌های وابسته آنها پایان می‌یابد.


زیان انباشته ۴۲ هزار میلیارد تومانی بانک سرمایه


براساس صورت مالی بانک سرمایه، زیان انباشته این بانک تا پایان خردادماه امسال به ۴۲ هزار و ۳۷۶ میلیارد تومان رسیده است. این رقم در پایان اسفند سال ۱۴۰۰ حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان و در شروع سال ۱۴۰۰ نیز ۳۳ هزار میلیارد تومان بود.


امضای تفاهم‌نامه نفتی بین ایران و روسیه


تفاهم‌نامه همکاری استراتژیک میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت گازپروم روسیه امضا شد. محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، با اعلام این خبر، تفاهم‌نامه مذکور را بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری خارجی تاریخ صنعت نفت ایران دانست.


هشدار مدیر امنیت اطلاعات سپرده‌گذاری مرکزی به سهامداران عدالت


امید ارباب، مدیر امنیت اطلاعات سپرده‌گذاری مرکزی، به جاماندگان سهام عدالت نسبت به کلاهبرداری‌ها هشدار و افزود: طبق اعلام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در صورت ارائه اطلاعات بانکی، به ویژه شماره شبای معتبر سود جاماندگان از واریز سود سهام عدالت تا پایان تیر واریز می‌شود.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، سه‌شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۱


مجموع کل حجم دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز با کاهش شدید مواجه شد و رقم ناچیز ۵۲۰۰ میلیارد تومان تنزل یافت. ارزش این حجم از معاملات سهام به مبلغ ۷۱۰۰ میلیارد تومان ثبت شد. از این میزان، ۲۴۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۱۷۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس همچنان کاهشی است و رقمی بهتر از ۲۰۰۰ میلیارد تومان را ثبت نکرد. طی این دادوستدهای محدود، ۲۹۸ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهام از حقیقی‌ها به سهامداران عمده انجام شد.حقیقی‌ها امروز، اندک خرید سهام خود را روی نمادهای وخاور، شپدیس و شسپا متمرکز کردند و حقوقی‌ها نیز روی سهم‌های آریان، نوری و شستا خرید بیش‌تری انجام دادند.


در بازار یکپارچه منفی امروز، بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات سهام به گروه‌های محصولات شیمیایی، خودرو و سیمان به ترتیب با ۱۵۶ ، ۱۲۰ و ۷۹ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار منفی و ریزشی شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۴۶۸.۹۴۴ (۸۸۷.۷۸-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۰۱.۶۷۸.۳۷ (۷۵۵.۷۷-)


ارزش معاملات: ۲.۴۳۱ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۵ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: کگل، فخوز و نوری


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۹.۶۲۰.۹۵ (۱.۸۱-)


ارزش معاملات: ۴.۷۰۴ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۷ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: کگهر، تجلی و پخش


گزارش: مولود غلامی













انتهای خبر

0
0