کوین ایران
1401/06/03
18:20
پرتقاضاترین مهارت‌ها برای پیدا کردن شغل در متاورس (Metaverse)

متاورس (Metaverse) دیگر یک مفهوم انتزاعی از جهانی مجازی نیست؛ این پدیده تقریبا یک سال است که در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته و طبق تخمین بانک سرمایه‌گذاری Citi تا سال ۲۰۳۰ قاد...

متاورس (Metaverse) دیگر یک مفهوم انتزاعی از جهانی مجازی نیست؛ این پدیده تقریبا یک سال است که در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته و طبق تخمین بانک سرمایه‌گذاری Citi تا سال ۲۰۳۰ قادر به ایجاد ۱۳تریلیون دلار درآمد برای کسب‌وکارهای مختلف در سراسر جهان خواهد بود.


تخمینی که در بالا ذکر شده براساس این حقیقت است که متاورس صرفا یک واژه برای توصیف نسل آینده اینترنت است. امروزه ما برای خرید، معاشرت و یا انجام کارهای آنلاین خود از فیسبوک، آمازون و یا اسلک (Slack) استفاده می‌کنیم و حساب‌های کاربری متعددی در این پلتفرم‌ها داریم. اما در آینده‌ای نه چندان دور تمام امور فوق را به‌شکلی فراگیر، تعاملی و تجربی در یکی از متاورس‌های موجود انجام خواهیم داد.


می‌توان گفت کاربرد بالا تنها نقطه شروع استفاده از متاورس‌ها است. برخی از نظریه‌های نامتداول حاکی از آن است که سرانجام روزی خواهد آمد که مغز ما به متاورس‌ها متصل شده و ما در یکی از این جهان‌های غیرواقعی به زندگی خود ادامه می‌دهیم . اگر فکر می‌کنید این یک نظریه احمقانه است باید گفت که به عقیده برخی از افراد این اتفاق هم‌اکنون رخ داده است.


با درنظر داشتن سرمایه‌گذاری‌های صورت‌گرفته از سوی غول‌های فناوری جهان، بهتر است مهارت‌ها و تخصص‌های پرتقاضایی را فرا گیریم که برای حضور و کسب درآمد در این دنیای دیجیتال جدید موردنیاز است. این دنیا علاوه بر مهندسین، معماران و سازندگانی که زیرساخت‌های آن را طراحی و اجرا می‌کنند، به اساتیدی نیاز دارد تا راهنمای ما باشند، هنرمندانی می‌خواهد تا فضای خالی آن را مملو از زیبایی کنند و یا حتی پلیسی که حافظ امنیت ما باشد.


در مقاله پیش ‌رو قصد داریم تا پرتقاضاترین مهارت‌هایی را که شرکت‌های فناوری برای توسعه حوزه متاورس لازم دارند به شما معرفی کنیم؛ پس با ما همراه باشید تا پرتقاضاترین مهارت‌ها برای پیدا کردن شغل در متاورس را با هم مرور کنیم.


پرتقاضاترین مهارت‌ها برای پیدا کردن شغل در متاورس (Metaverse)

۱-اولین مهارت پرتقاضا در متاورس: طراحی و مدل‌سازی سه‌بعدی

مطابق با آنچه در متا (Meta)، Roblox و دیسنترالند (Decentraland) دیده‌ایم می‌توان گفت که متاورس جهانی فراگیر، ژرف و سه‌بعدی است. خلق چنین فضاهایی که سطح عملکرد بالایی داشته و با سلیقه مخاطب همسو باشند نیازمند سطح بالایی از دانش تخصصی ساخت و طراحی است که تنها در بین توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدئویی و فیلم‌های سه‌بعدی وجود دارد. کارشناسان طراحی باید بتوانند وظایف مربوط به مفهوم‌سازی و نمونه‌سازی محیط‌هایی که کاربران متاورس در آن‌ها حضور و تعامل دارند را به‌خوبی انجام دهند.


شغل پرتقاضا در متاورس

۲-دومین شغل پرتقاضا در متاورس: برنامه‌نویسی

طراحان، بسیاری از جهان‌های متاورسی از قبیل Roblox و Somnium Space را به کمک راهکارهای بی‌نیاز به برنامه‌نویسی و ابزارهایی مانند Unity خلق کرده‌اند؛ با این‌حال طراحی این راهکارها و ابزارها در مرحله نخست، نیاز به دانش برنامه‌نویسی دارد. با بلوغ و تکامل متاورس‌ها و گسترش جامعه کاربری آن‌ها، به راهکارهای نوینی نیاز است؛ درنتیجه افرادی که در حوزه برنامه‌نویسی مهارت بالایی دارند ازسوی سازمان‌ها و شرکت‌های پیشرو در فضای متاورس جذب خواهند شد.


۳-توسعه واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR)

در ایجاد و تعامل با جهان‌های متاورسی، نیازی به استفاده از سیستم‌های واقعیت مجازی ( VR ) یا واقعیت افزوده ( AR ) نیست و بسیاری از پلتفرم‌های محبوب مانند دیسنترالند کاملا با نمایشگر‌های دوبعدی قابل رویت هستند. با این‌حال پیش‌بینی شده است که با تمایل روزافزون توسعه‌دهندگان به ساختن محیط‌های فراگیر، باید انتظار داشت که سیستم‌های واقعیت مجازی نقش پررنگی در آینده متاورس ایفا کنند. واقعیت افزوده نیز در اتصال دو دنیای مجازی و واقعی به یکدیگر ، که از چالش‌های مهم متاورس است، حضور تعیین‌کننده‌ای دارد؛ درنتیجه نیاز به افرادی که مهارت بالایی در استفاده همزمان این دو فناوری داشته باشند قطعا در آینده حس خواهد شد.


مشاغل متاورس

۴- مهندسی بلاک‌چین، چهارمین مهارت پرتقاضا در متاورس

سازوکار متاورس ارتباط تنگاتنگی با مفاهیم تمرکززدایی (decentralization) و منحصربه‌فردی رمز ارزها دارد و تحقق این موضوع با فناوری بلاک‌چین میسر می‌شود. بلاک‌چین می‌تواند زیرساخت‌های توزیع‌شده و غیرمتمرکزی را ایجاد کند که برای توسعه جهان‌های متاورسی کاربر-محور موردنیاز است ؛ داده‌های این متاورس‌ها در کنترل کاربران بوده و خبری از افراد یا مراکز داده واسطه نخواهد بود. فناوری توکن‌های غیرقابل تعویض یا NFT به معنای آن است که هر یک از ما قادر به طراحی و ساخت دارایی‌های منحصربه‌فردی خواهیم بود و حق مالکیت معنوی خود را بر آن‌ها حفظ خواهیم کرد. افرادی که از مهارت‌های لازم برای توسعه زیرساخت‌های وب۳ و دارایی‌های موجود در آن برخوردارند، فرصت حضور در توسعه و مدیریت جهان‌های متاورسی را خواهند داشت.


مشاغل متاورس

۵- مهارت‌های تحلیل داده، از مهارت‌های مربوط به متاورس

زیربنای عصر دیجیتال را داده‌ها و اطلاعات شکل داده‌اند. داده‌های رفتاری کاربران در متاورس‌ها جمع‌آوری و تحلیل می‌شود تا بتوان با استناد به آن‌ها چگونگی تعامل افراد با این جهان‌های مجازی را درک و برای بهبود آن تلاش کرد. علاوه‌بر داده‌های فوق، با جمع‌آوری اطلاعات دنیای واقعی می‌توان جهان‌های دیجیتال فراگیری را ساخت که تداعی‌کننده دقیق دنیای پیرامون ما هستند. این فرآیند مشابه زندگی روزمره ما است که در آن برای استفاده از خدمات بهتر داده‌های بسیاری را تولید و مصرف می‌کنیم.


شغل در متاورس

۶- طراحی رابط و تجربه کاربری ( UI/UX )

رابط کاربری (UI) نقطه تلاقی دنیای واقعی ما با فضای مجازی متاورس‌ها هستند. فارغ از اینکه ما از رابط کاربری لمسی تلفن‌های همراه یا قابلیت‌های فراگیر واقعیت مجازی (VR) استفاده کنیم، وجود مهارت‌های UI تضمین‌کننده روان بودن رابط کاربری دلخواه ما خواهد بود . دانش UI زمینه‌ساز حوزه بسیار وسیع تجربه کاربری یا UX است. UX با ترکیب هنر و علم، زمانی را که ما برای استفاده از یک نرم‌افزار صرف می‌کنیم تا حد امکان سرگرم‌کننده، لذت‌بخش و ارزشمند می‌کند. با کسب مهارت در هر یک از زمینه‌های فوق می‌توان امیدوار بود که فرصت‌های شغلی فراوانی در جهان دیجیتال پیش ‌رو دراختیار ما خواهد بود.


مهارت‌های متاورس

۷-مهارت مدیریت پروژه از مهارت‌های موردنیاز در متاورس

از آنجا که توسعه یک تجربه غنی متاورس نیازمند طیف وسیعی از تخصص‌ها می‌باشد، حضور افرادی که دانش مکفی در حوزه مدیریت پروژه دارند جهت انسجام این مهارت‌ها حیاتی است. دانش مدیریت پروژه، تضمین‌کننده اجرای عناصر متاورس در سطحی استاندارد است و کیفیت این جهان مجازی را ارتقا خواهد بخشید.


شغل در متاورس

۸- امنیت سایبری، از کلیدی‌ترین تخصص‌های مهم در متاورس

برقراری امنیت در فضای مجازی به اندازه امنیت فیزیکی دنیای واقعی اهمیت دارد. این مقوله با توجه به زمان زیادی که ما در پلتفرم‌های آنلاین صرف می‌کنیم ضرورت بیشتری پیدا خواهد کرد. متاورس‌ها در آینده به مکانی تبدیل خواهند شد که بسیاری از نیازهای روزمره افراد را میزبانی خواهند کرد؛ بنابراین وجود متخصصان امنیت سایبری برای حفاظت از داده‌های باارزشی همچون اطلاعات هویتی، تاریخچه مکالمات و کارت‌های اعتباری، از نیازهای اولیه و اصلی پلتفرم‌های متاورس است.


۹-بازاریابی، از پرتقاضاترین مهارت‌های موردنیاز در متاورس

۹- بازاریابی، از پرتقاضاترین مهارت‌های موردنیاز در متاورس

متاورس‌ها نیز مانند همتایان قدیمی‌تر خود یعنی اینترنت، ظرفیت تبلیغاتی و بازاریابی وسیعی دارند. افراد فعال در حوزه تبلیغات لازم است تا مهارت‌های جدیدی برای جذب مخاطب، ارتقای محصول و آگاهی برند را در محیط‌های مجازی متاورس فرا گیرند. از آنجا که شرکت‌های عظیمی همچون نایک، مک‌دونالدز، کوکاکولا و گوچی تاکنون هزینه بسیاری صرف تبلیغات و راهکارهای بازاریابی متاورس کرده‌اند، می‌توان گفت که فرصت‌های بسیار مطلوبی در انتظار افرادی خواهد بود که مهارت قابل‌قبولی در این حوزه دارند.


۱۰- مسئولیت اجتماعی، آخرین و مهم‌ترین مهارت متاورسی

شاید مهم‌ترین مهارت این مقاله به پایبندی به اخلاق و مسئولیت اجتماعی مربوط شود، زیرا خلق جهان‌های متاورسی باید با مدنظر قراردادن معیارهایی باشد که ریسک آسیب‌های فردی، اجتماعی و محیطی را به حداقل برساند. افرادی که در این حوزه مهارت‌های قابل‌قبولی داشته باشند تلاش خواهند کرد تا از وابستگی بیش از حد ما به این جهان‌های مجازی جلوگیری کرده و برابری و عدالت اجتماعی را برای تمام کاربران به ارمغان آورند.


جمع‌بندی

در این مقاله به پرتقاضاترین مهارت‌ها برای پیدا کردن شغل در متاورس پرداختیم. متاورس هنوز در مراحل اولیه خود به‌سر می‌برد و باید این انتظار را داشت تا در سال‌های آتی فناوری‌های متعدد جدیدتری به آن معرفی شود؛ درنتیجه بهتر است با پیگیری رویدادهای حوزه فناوری، از مهارت‌های موردنیاز متاورس آگاه شده و به فراگیری آن‌ها بپردازید.


منبع


انتهای خبر

0
0