همفکران
1401/04/01
15:33
جریان نقدینگی: شدت خروج پول خرد به اوج خود رسید

چکیده ای از عملکرد بازار سرمایه در خرداد ۱۴۰۱ ...


چکیده ای از عملکرد بازار سرمایه در خرداد ۱۴۰۱؛ روند شاخص ها منفی شد و شدت خروج پول خرد به اوج خود رسید


بررسی آمار بازار نشان می دهد که میانگین روزانه ارزش معاملات خرد بازار در خرداد به حدود ۴،۶ همت رسیده که این رقم نسبت به ماه قبل با ۲۷ درصد افت مواجه شده است. ضمنا این کمترین مقدار طی سه ماه اخیر است.


بازدهی شاخص کل در این ماه منفی ۲،۵ درصد و شاخص هموزن منفی ۳،۸ درصد بود. این در حالی است که در اردیبهشت شاهد رشد ۴،۵ درصد شاخص کل و همچنین افزایش ۴ درصدی شاخص هموزن بودیم.


در طول دوره یکماهه خرداد حقیقی ها در مجموع حدود ۸ هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج کردند تا جمع سرمایه های خرد خارج شده از بازار در سال جاری به بیش از ۸ و نیم همت برسد. حقیقی ها در سه ماهه اول سال قبل حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان از سهام خود را نقد کرده و از بازار خارج کرده بودند.


نکته مهم آنکه شدت خروج نقدینگی حقیقی در خرداد ماه به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافت. به طوری که این رقم بیش از ۱۸ برابر تراز پول خرد اردیبهشت ماه بود.




خروج پولهای خرد از کدام صنایع و شرکتها شدیدتر بود؟




حقیقی ها در خرداد ماه بیشترین نقدینگی را به ترتیب از صنایع بانکها و موسسات اعتباری، فلزات اساسی، فرآورده های نفتی، محصولات شیمیایی، بیمه و صندوق بازنشستگی، خودرو و ساخت قطعات، سرمایه گذاریها، لاستیک و پلاستیک، محصولات غذایی و آشامیدنی و شرکتهای چند رشته ای صنعتی خارج کردند.






صنعت بانکداری در خرداد ماه با از دست دادن بیش از ۱،۳ همت از پولهای خرد در صدر نشست. البته تراز پول خرد ماهانه این صنعت از ابتدای سال گذشته تا کنون منفی است. اما حجم پول خردی که در سه ماهه اول سال جاری از این صنعت خروج یافته تقریبا یک سوم سه ماهه اول سال قبل است. البته شدت خروج این پولها در خرداد ماه بیش از ۳،۶ برابر اردیبهشت بود.



فلزات اساسی عنوان دومین صنعت با بیشترین خروج سرمایه خرد در خرداد ماه را به دست آورد. حقیقیها در این ماه ۱،۱ همت پول از این صنعت خارج کردند تا تراز پول خرد آن برای یازدهمین ماه متوالی منفی مانده و تراز پول خرد سه ماهه سال جاری آن به منفی ۲،۳ همت برسد. این صنعت در بهار سال قبل ۲ هزار میلیارد تومان از سرمایه های خرد را از دست داده بود. ضمنا شدت خروج پول خرد خرداد امسال نسبت به اردیبهشت ۸۵ درصد بیشتر شد.



سومین صنعتی که در خرداد بیشترین نقدینگی حقیقی را از دست داد فرآورده های نفتی است. حقیقیها در خرداد حدود ۸۷۲ میلیارد تومان از این صنعت خارج کردند که این رقم حدود ۵ برابر ماه گذشته است. تراز پول خرد سه ماهه این صنعت در سال جاری نیز تقریبا مشابه سه ماهه اول سال قبل یعنی بیش از ۱،۲ همت است.




از بین شرکتها بیشترین خروج پول حقیقی در نمادهای فملی، فولاد، پارتا، شپنا، وپاسار، بپاس، وبملت، وتجارت، برکت و شتران اتفاق افتاد.



خوش اقبال های خرداد ماه کدام صنایع و شرکتها بودند؟


صنایع صندوقهای سرمایه گذاری قابل معامله، اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن، اطلاعات و ارتباطات، سایر محصولات کانی غیرفلزی، فعالیتهای فرهنگی و ورزشی، ساخت محصولات فلزی، پیمانکاری صنعتی، ساخت دستگاه ها و وسایل ارتباطی، قند و شکر و فعالیت مهندسی، تجزیه و تحلیل عمده ترین هدفهای سرمایه گذاری حقیقیها در خرداد ماه بودند.



صندوقهای سرمایه گذاری قابل معامله در بازار طی ماه های فروردین و اردیبهشت با تراز منفی پول خرد مواجه بودند اما در خرداد ماه شاهد مثبت شدن این تراز بودیم. سرمایه گذاران حقیقی در پایانی ترین ماه از بهار امسال بیش از ۱،۲ همت نقدینگی وارد این صندوقها کردند. در حالی که طی دو ماه ابتدایی امسال جمعا ۲،۹ هزار میلیارد تومان از آنها خارج کرده بودند. بدین ترتیب تراز سه ماهه این صندوقها به منفی ۱،۶ همت رسید. حال آنکه طی مدت زمان مشابه سال قبل بیش از ۲ هزار میلیارد تومان از نقدینگی حقیقیها جذب این صندوقها شده بود.


صنعت اطلاعات ارتباطات که سومین صنعت با بیشترین جذب نقدینگی حقیقی در خرداد ماه معرفی شد، توانست حدود ۱۰۱ میلیارد تومان نقدینگی از سهامداران خرد بازار جذب کند و تراز پول خرد سه ماهه خود را به مثبت ۲۱۷ میلیارد تومان برساند. اگر چه این دومین ماه است که شاهد مثبت شدن تراز پول خرد در این صنعت هستیم اما قدرت ورود پول خرد در این صنعت نسبت به اردیبهشت ۳۰ درصد کاهش داشت. گفتنی است تراز پول خرد این صنعت در دوره سه ماهه اول سال قبل حدود منفی ۱۵ میلیارد تومان بود.



نمادهای تجلیح، فسبزوار، فزر، فجهان و سآبیک و صندوقهای همای، افران، کیان، کارا و پارند در خرداد ماه میزان بیشترین سرمایه های حقیقی شدند.


انتهای خبر

0
0