همفکران
1401/04/04
16:28
گزارش بازار/ روزنه برجامی

شاخص کل بورس تهران چهارمین روز از تیر ماه ۱۴۰۱ را با افت ۱۳هزار واحدی به پایان رساند و تا سطح ۱ میلیون و ۵۲۰ هزار واحد عقب نشینی کرد. این شاخص بورسی از همان ابتدا در مدار منفی استارت زد و تا پایان روز به حرکت در این مسیر نزولی ادامه داد تا نخستین هفته معاملاتی تیرماه را سرخپوش آغاز کند. شاخص هموزن اما برخلاف دیگر نماگر ها روزی مثبت را پشت سر گذاشت...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران چهارمین روز از تیر ماه ۱۴۰۱ را با افت ۱۳هزار واحدی به پایان رساند و تا سطح ۱ میلیون و ۵۲۰ هزار واحد عقب نشینی کرد. این شاخص بورسی از همان ابتدا در مدار منفی استارت زد و تا پایان روز به حرکت در این مسیر نزولی ادامه داد تا نخستین هفته معاملاتی تیرماه را سرخپوش آغاز کند.


شاخص هموزن اما برخلاف دیگر نماگر ها روزی مثبت را پشت سر گذاشت. این شاخص اگرچه تا رشد دوهزار واحدی را هم تجربه کرد اما در ساعات پایانی نزولی شد و در نهایت به افزایش ۳۶۰ واحدی بسنده کرد و سبزپوش به خط پایان رسید.


خودرو، خساپا و وبصادر بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. عرصه تقریبا تمام روز را با صف خرید پشت سر گذاشتند و با رشد حداکثری قیمت به کارشان پایان دادند. فملی، فولاد و میدکو بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. فملی و فولاد با بالغ بر ۳ درصد افت قیمتی مواجه شدند. شدت عرضه ها در میدکو کمتر بود و نماد به کاهش حدود ۲ درصدی قیمت اکتفا کرد.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر افت قیمت نمادهای فغدیر و آریا و شگویا، ۸۶ واحد کاهش یافت و در سطح ۲۰ هزار و ۵۸۴ واحد متوقف شد. فرابورس و خدیزل نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز ۳۰۴ میلیارد تومان خروج پول از سوی حقیقی ها صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۵ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۲ میلیارد دلار رسید.



خبرهای موثر


امیرعبداللهیان: آمادگی داریم در روزهای آینده مذاکرات را از سر بگیریم


وزیر خارجه ایران: گفت‌وگوهای مفصل، عمیق و دقیقی را درباره مطالبات ایران داشتیم و به بورل تاکید کردیم آمادگی داریم در روزهای آینده مذاکرات را از سر بگیریم.


آنچه برای ایران مهم است نفع اقتصادی از توافقی است که در ۲۰۱۵ حاصل شده و هر موضوعی که بتواند نفع اقتصادی ما را تحت تاثیر قرار دهد از نظر دولت قابل قبول نخواهد بود.


سقف دلاری برای واردات خودرو برداشته شد


«رشیدی» عضو کمیسیون شوراهای مجلس: آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو در وزارت صنعت، معدن و تجارت تدوین شده و در نوبت تصویب در هیئت دولت است.


طبق اخباری که بنده دارم شرط سقف دلاری برداشته شده و قرار است واردات خودرو با تعرفه انجام شود.


تاخیر در تدوین آیین‌نامه‌ای که همه موارد آن مشخص است جای نگرانی دارد؛ ما نگران هستیم که خدایی نکرده مافیا در این مورد نفوذ کرده باشد.


نخست وزیر عراق در سفرهایی پیاپی به عربستان و ایران سفر خواهد کرد


المیادین:مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق به زودی در سفرهایی پیاپی در عربستان سعودی و ایران خواهد رفت.


سفر متوالی الکاظمی به دو کشور در چارچوب مذاکرات اخیر ریاض و تهران در بغداد است.


چندین پرونده مهم از جمله روابط دیپلماتیک عربستان و ایران در سفر آتی الکاظمی مورد بررسی خواهد گرفت.


سفر وزیر خزانه‌داری آمریکا به کره‌جنوبی؛ ضرورت اقدام سئول برای پرداخت بدهی ایران


«جنت یلن» وزیر خزانه داری آمریکا در هفته‌های آتی به کره جنوبی سفر می کند تا با مقام های سئول درمورد موضوع‌هایی چون تحریم‌ها علیه روسیه و کره شمالی بحث و تبادل نظر کند و انتظار می رود مقامات دولت جدید سئول، از فرصت این سفر برای برداشتن گام عملی در جهت پرداخت بدهی به ایران اقدام کنند.


بورل: مذاکرات درباره برجام را در روزهای آتی از سر می‌گیریم


مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: سفر من به تهران یک هدف اصلی دارد؛ این‌که بن‌بست را بشکنم و تنش‌ها را درباره مذاکرات برجام کم کنم و این‌که یک انگیزه و فرصت جدیدی ایجاد کنیم که گفت‌وگوها را روی ریل قرار دهیم.


قرار است مذاکرات را در روزهای آتی از سر بگیریم و این بن‌بست را بشکنیم. سه ماه گذشته و باید کار را تسریع کنیم. خیلی خوشحالم بابت این تصمیم که ایران گرفت و این تصمیم در تهران و واشنگتن گرفته شده است.


قرار است بعد از سفر من مذاکره ادامه یابد و تیم من به عنوان تسهیل‌گر خواهند بود.


ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، فلزات اساسی ها و شیمیایی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، فلزات اساسی و هلدینگ به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای خساپا، خودرو و خپارس نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.



ورود و خروج پول های حقیقی



امروز خودرویی ها و حمل و نقلی ها بیشترین پول را از سوی سهامداران خرد جذب کردند. در مقابل، بیشترین خروج نقدینگی های خرد از دو صنعت فلزات اساسی ها و شیمیایی ها صورت گرفت. نمادهای حبندرح و ورنا بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای شپنا و فولاد بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



نخستین هفته معاملاتی تیر ماه منفی آغاز شد ، چرا که اکثریت گروه های معاملاتی با تحرکات منفی فروشندگان درگیر بودند و تقاضا تنها مختص چند صنعت خاص از جمله خودرویی ها، زارعتی ها، ساختمانی ها و فراکاب ها بود.


صنعت خودرو روزی تماما مثبت را پشت سر گذاشت. عمده نمادهای این صنعت رشد حداکثری قیمت را تجربه کردند. در خساپا حدود ۶۰۰ میلیون برگه سهم جا به جا شد و در نهایت نماد مذکور مجدد به بالای ۲۰۰ تومان رفت. ایران‌خودرو ۲۲۰ تومان شد و خگستر به ۳۸۰ تومان رسید. انتظار می رود این ماه برای این گروه مان خوب و پر نوسان باشد. خاور، ورنا، خشرق و خزامیا از دیگر نماد های پرتقاضا بودند که در سقف قیمتی بستند.


بانکی ها امروز را هم در غیاب وتجارت و وبملت پشت سر گذاشتند. در ابتدا معاملات این گروه روندی منفی داشت اما در ادامه با تقویت شدن خبرهای برجامی با اقبال خریداران همراه شدند، به طوریکه وبصادر از صفر تابلو به صف خرید رسید و در قیمت ۱۸۴ تومان متوقف شد. وپارس و ونوین حدود ۳ درصد رشد قیمتی را رقم زدند و وپست و وشهر رشد حداکثری قیمت را تجربه کردند.


در گروه فراکاب ها روند معاملات صعودی بود. فرابورس ۵.۵+ خورد و ۱۲۰۰ تومان شد. تفارس با صف خرید بست و به ۵۲۵ تومان رسید.


بترانس امروز تک ستاره صنعت ماشین آلات الکتریکی بود که توانست با رشد حداکثری، خریداران را صف نشین کند و به ۲۱۸ تومان برسد.


انبوه سازی ها و صنعت محصولات کشاورزی و دامپروری از جمله صنایع پرتقاضای بازار امروز بودند که موجب سبز پوشی شاخص هم‌وزن شدند. در مقابل گروه های فلزات اساسی و پالایش از صنایع پرعرضه بودند.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای خفناور، غناب و سپرمی و در بازه ۳۰ روزه نمادهای ثفارس، داراب و شتولی بیشترین حجم مشکوک را داشت.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را ساروم با ۵.۴۶ درصد، تکنو با ۴.۸۴ درصد و مرقام با ۳.۶۷ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام خچرخش با ۴.۷۶ درصد، شفا با ۴.۳۱ درصد و کمنگنز با ۳.۷ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۱.۳۸ درصد افت داشت و به ۱۵ میلیون و ۳۴۷ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۶۷ درصد افزایش ارزش داشت و به محدوده ۱۸۲۷ دلار رسیده است.


انتهای خبر

0
0