همفکران
1400/07/29
13:38
گزارش هفتگی / بالاخره بازدهی یک ساله صفر شد

شاخص کل بورس تهران در آخرین هفته مهر ماه ۱۴۰۰ توانست به بازدهی صفر برسد. این در حالی است که تورم ۱۲ ماه اخیر بالای ۴۵ درصد اعلام شده است. شاخص کل در این هفته ۲.۷۹ درصد رشد کرد و به یک میلیون ۴۳۶ هزار واحد رسید که به معنی بازدهی یک درصدی در ۱۲ ماه گذشته است

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران در آخرین هفته مهر ماه ۱۴۰۰ توانست به بازدهی صفر برسد. این در حالی است که تورم ۱۲ ماه اخیر بالای ۴۵ درصد اعلام شده است. شاخص کل در این هفته ۲.۷۹ درصد رشد کرد و به یک میلیون ۴۳۶ هزار واحد رسید که به معنی بازدهی یک درصدی در ۱۲ ماه گذشته است.


شاخص کل هم وزن نیز بازدهی صفر درصدی را برای ۱۲ ماه گذشته خود ثبت کرده است. سال قبل در این روزها همه شاخص ها سر به زیر بودند و افت زیادی را تجربه می‌کردند. این شاخص هفته گذشته را با رشد ۱.۱۴ درصدی تمام کرد، ولی با وجود تلاش زیاد نتوانست خود را در کانال ۴۰۰ هزار واحدی تثبیت کند و احتمالا باید منتظر شاخص هم وزن در محدوده ۳۷۰ هزار واحد باشیم.


در فرابورس هم اوضاع خوب بود. شاخص کل فرابورس در این هفته ۰.۹ درصد بال رفت به ۲۰ هزار و ۲۴۷ واحد رسید. بازدهی یک ساله این شاخص ۱۹ درصد شده است. در صورتی که بتواند خود را در کانال ۲۰ هزار واحدی حفظ کند می‌تواند تا ۲۰۷۰۰ واحد ارتقا یابد و در غیر این صورت باید منظر شاخص فرابورس در ارتفاع ۱۹۴۰۰ باشیم.


صندوق‌های سرمایه‌گذاری

برخلاف هفته قبل که تمام صندوق‌های سرمایه گذاری سهامی و مختلط زیان ده بودن این هفته بهترین عملکرد را صندوق‌های سهامی به دست آوردند. هر سه رتبه برتر بیشترین بازدهی به این گروه تعلق دارد. مشترک نوین پایدار با ۴.۹۷ درصد، زمرد آگاه با ۴.۵۷ درصد و مشترک آگاه با ۴.۳۶ درصد برترین صندوق‌های هفته آخر مهر ماه نام گرفتند. در مقابل بدترین عملکرد را پالایشی یکم با ۳.۱۴ درصد، امین تدبیرگران فردا با ۲.۷۶ درصد و طلای سرخ نوویرا با ۲.۵۲ درصد افت داشتند.



قابل حدس است که بهترین عملکرد هفتگی در بین صندوق‌های آگاه به زمرد آگاه و مشترک آگاه تعلق دارد؛ اما در این بین هستی بخش آگاه با ۳.۸ درصد و یکم نیکوکاری آگاه با ۳.۴۹ درصد رشد دیگر صندوق‌های موفق کارگزاری آگاه بودند.


بیشترین و کمترین بازدهی هفتگی

بهترین بازدهی هفتگی به گروه اطلاعات و ارتباطات با ۸.۵۲ درصد رشد اختصاص پیدا کرد. این صنعت هفته قبل هم یکی از معدود صنایع مثبت بازار بود و ۱.۶۹ درصد رشد کرده بود. غذایی‌ها با ۶.۴۸ درصد و لیزینگ ها با ۵.۸۴ درصد رشد دیگر صنایع پر بازده هفته نام گرفتند. در انتهای جدول گروه انتشار و چاپ با ۹.۷۲ درصد افت هفتگی بدترین عملکرد را داشت؛ و وسایل ارتباطی با ۷.۴۶ درصد و منسوجات با ۵.۷۳ درصد دیگر گروه‌های زیان ساز بودند. این در حالی است که هر سه این گروه‌ها هفته قبل در صدر جدول قرار داشتند.



بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی ۱۵۱ نماد بازدهی مثبت و یا صفر درصدی داشتند. ویسا با ۲۰.۹۲ درصد صدر نشین این جدول شده است و خکار با ۱۹.۷۵ درصد و خنصیر با ۱۸.۵۲ درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. دروز هفته قبل بیش از ۲۵ درصد رشد داشت و عنوان بهترین عملکرد را به دست آورد و با اینکه در این هفته به روند سود سازی خود ادامه داد ولی رتبه چهارم جدول را از آن خود کرد.


در بخش قرمز جدول ۴۹۲ نماد با بازدهی منفی حضور دارند که نسبت به هفته قبل افزایش داشته است. انرژی ۱ با ۴۱.۳۹ درصد افت با اختلاف زیادی بیشترین افت هفتگی را داشت. کدما با ۲۰.۹۴ درصد و مفاخر با ۲۰.۰۲ درصد دیگر نمادهای پر ضرر هفته شدند.



تا لحظه تنظیم این گزارش

دلار در حال مقاومت برای باقی ماندن در کانال ۲۷ هزار تومانی است. در این هفته ۱.۲۷ درصد رشد کرد و خود را به ۲۷ هزار ۴۳۱ تومان رساند.


سکه طرح جدید در این هفته ۰.۵۳ درصد بالا رفت و به ۱۱ میلیون و ۷۷۴ هزار تومان رسید. احتمال این که سکه تا ۱۱۲۰۰ هزار تومان اصلاح کند بالا است.


انس طلا سه روز گذشته صعودی بود اما هنوز نتوانسته ضرر هفت روز قبل خود را جبران کند. در این هفت روز ۰.۵۴ درصد افت داشته است و اکنون به ۱۷۸۶ دلار رسیده است. احتمال ورود مجدد انس به کانال ۱۸۰۰ دلار زیاد است.


بیت کوین هفته پر هیاهویی را پشت سر گذاشت و توانست به بالای سقف تاریخی خود برسد. هر بیت کوین در این هفته ۱۵.۷۲ درصد رشد داشت و هم اکنون با قیمت ۶۶۳۹۸ دلار در حال معامله است.







انتهای خبر

0
0