بااقتصاد
1401/04/26
14:20
رشد خزنده نرخ بهره بین بانکی، بلای جان بورس تهران/ تاریخ انقضای برنامه‌های حمایتی وزیر اقتصاد از بازار سرمایه به سر آمد

گزارش بازار/ یکشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۱ سال گذشته در چنین روزهایی، کابینه دولت سیزدهم، از صدر تا ذیل، وعده‌های حمایت از بازار سرمایه سر می‌دادند تا رای اعتماد از نمایندگان مردم زیاندیده در بورس را به دست آورند. حالا با گذشت یک سال از شروع کار دولت سیزدهم، نه‌تنها به این وعده‌ها عمل نشد، بلکه در برخی از برنامه‌های کلان اقتصادی وزیر اقتصاد مبنی بر تعیین سقف نرخ بهره بین بانکی، کاملا برعکس اجرا شد. رشد خزنده نرخ بهره که به ۲۱.۱۴ درصد رسیده است، سرمایه‌گذاران بازار سهام را نسبت به بورس بی‌اعتماد و آنها ترغیب می‌کند تا بجای ادامه سهامداری در بورس، نقدینگی‌های‌شان را به بازار پول انتقال دهند.

عقب‌نشینی تمامی شاخص‌های بورس و فرابورس به محدوده‌های قرمز


به گزارش بااقتصاد، شاخص کل بورس تهران امروز یکشنبه ۲۶ تیرماه نیز افت ۱۰ هزار واحدی دیگری را ثبت کرد و با سقوط پلکانی، سقف‌های قبلی را یکی پس از دیگری از دست داد و به نقطه یک‌میلیون و ۴۶۹ واحد عقب نشست. شاخص کل هم‌وزن با ۳۱۴۳ واحد منفی، به کف کانال ۴۰۰ هزار واحدی نشست و شاخص کل آیفکس هم حدود ۱۴۰ واحد افت کرد. در مجموع بیش از ۸۰ درصد معاملات سهام امروز در دامنه منفی و با کاهش قیمت پایانی نمادها رقم خورد.


خودرویی‌ها، تک نماد سبزپوش در جمع منفی‌سازان اصلی شاخص‌های بورس و فرابورس


صدر جدول منفی‌سازان اصلی شاخص کل بورس تهران امروز هم به نمادهای بزرگی مانند میدکو، تاپیکو، فولاد، شبندر، شستا، پارس و شبریز رسید. نمادهای شپنا، شستا و شبندر نیز بالاترین حجم تراکنش منفی بورس را به خود اختصاص دادند درحالی‌که خگستر از گروه خودرویی، پرتراکنش‌ترین نماد مثبت این بازار بود.


در بازار فرابورس، نمادهای آریا، زاگرس، کگهر، هرمز، بمپنا و ددانا نقش اصلی را در ریزش شاخص کل آیفکس بر عهده گرفتند و خدیزل از گروه خودرویی، تک نماد سبزپوش این جدول نام گرفت. دی، ددانا و فرابورس هم بالاترین حجم تراکنش منفی این بازار را رقم زدند.


تاکید سلطانی‌نژاد به نقش مهم و تعیین‌کننده بورس کالا در جلسه مجمع عمومی


مجمع عمومی عادی سالانه شرکت بورس کالای ایران صبح امروز با حضور بیش از ۵۳ درصد سهامداران این شرکت برگزار شد. حامد سلطانی‌نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران با تشریح دستاوردهای سال ۱۴۰۰، اهم برنامه‌های این بورس را در سال جاری تبیین کرد.


به گفته وی، توسعه بازار گواهی سپرده کالایی از طریق محصول‌ات صنعتی، رونق معاملات خودرو، تعمیق بازار فروش املاک و مستغلات و ایجاد زیرساخت الکترونیک معاملات صادراتی در راستای تعامل با گمرک و بانک مرکزی از جمله برنامه‌های امسال بورس کالاست.


وی همچنین، با اشاره به نقش مهم و تعیین‌کننده بورس کالا در ساختار اقتصاد ایران، مصوبه اخیر شورای عالی بورس برای عرضه خودرو در بورس کالا را نشانه اهمیت و نقش مهم بورس کالا در ساختار اقتصاد کشور دانست.


تغییر رییس هیات‌مدیره بورس کالا و موافقت با استعفای رییس پیشین


دراین نشست همچنین، هیات‌مدیره بورس کالا امیرحمزه مالمیر را به نمایندگی از کارگزاری بانک کشاورزی به جمع اعضای هیات‌مدیره شرکت بورس کالای ایران اضافه کردند. در این جلسه با استفعای علی سعیدی موافقت شد.


گشایش همزمان نمادهای پرسپولیس و استقلال تا آخر همین هفته


معاون سازمان خصوصی‌سازی، از بازگشایی نماد سرخابی‌ها در بازار فرابورس خبر داد و گفت: تمامی تلاش ما بر این است که بازگشایی دو نماد استقلال و پرسپولیس در اواخر هفته جاری صورت گیرد.


به گفته وی، در این راستا با فرابورس، سازمان بورس اوراق بهادار و دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، هماهنگی‌های لازم انجام شده و برای بازگشایی به یک سری مدارک و مستندات نیاز است که مهم‌ترین آن صورت‌های حسابرسی شده بود. طبق آخرین اخبار، صورت‌های مالی هنوز آماده نشده، اما قرار است بزودی آماده شود!


پاسخ طلبکارانه مدیرعامل صندوق تثبیت بازار به فعالان بورس


امیرمهدی صبایی، مدیرعامل صندوق تثبیت بازار سرمایه، در پاسخ به انتشار نامه‌ای در شبکه‌های مجازی از سوی برخی فعالان بازار سرمایه، تصریح کرد: نامه‌ای که در فضای مجازی منتشر شده، واهی است ربطی به صندوق توسعه بازار و ضوابط افشا در صندوق تثبیت بازار سرمایه ندارد. ضمن این‌که عملکرد صندوق تثبیت بازار سرمایه به عنوان یک نهاد مالی ثبت شده و تحت نظارت سازمان بورس اوراق بهادار، کاملا در چارچوب ضوابط و مقرراتی است که برای این صندوق تعریف شده است. به گفته وی، هیچ اقدام خارج از چارچوب ضوابط و مقررات سازمان بورس در صندوق تثبیت بازار انجام نشده است!


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، یکشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۱


مجموع کل حجم دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز به بیش از ۱۰۵۰۰ میلیارد تومان رسید و ارزش این حجم از معاملات سهام به رقم ناچیز ۴۶۰۰ میلیارد تومان تنزل یافت. از این میزان، ۳۳۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۱۳۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش کل معاملات امروز بازار ۷۶.۳۲۶ میلیارد تومان بوده که از این مبلغ ۲۷۶۷ میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق های قابل معامله سهامی بوده است.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس هم کاهشی بود و با ثبت ۲۷۶۷ میلیارد تومان، نسبت به معاملات دیروز، افت ۸ درصدی را رقم زد. حقیقی‌ها امروز، اندک خرید سهام خود را روی نمادهای خدیزل، وساپا و دتوزیع متمرکز کردند و حقوقی‌ها نیز روی سهم‌های دی، آریان و شستا خرید بیش‌تری انجام دادند.


در بازار یکپارچه مخنفی امروز، بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات سهام به گروه‌های فراورده‌های نفتی، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی به ترتیب با ۲۵۹ ، ۱۷۴ و ۱۶۱ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار منفی و ریزشی شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۴۶۹.۸۱۹.۷۲ (۱۰۲۳۱.۶۰-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۰۲.۴۳۳.۷۲ (۳۱۴۳.۲۲-)


ارزش معاملات: ۳.۳۳۱ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵.۹ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: میدکو، تاپیکو و فولاد


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۹.۶۲۰.۹۵ (۱۳۰.۹۰-)


ارزش معاملات: ۱.۳۱۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۵ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: آریا، زاگرس و کگهر


گزارش: مولود غلامی













انتهای خبر

0
0