بااقتصاد
1401/07/21
13:17
حذف رانت و انحصار از صنعت تایر خودرو با عرضه در بورس کالا

مزایای عرضه لاستیک در بورس کالا تشریح شد.

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، کمیته عرضه بورس کالای ایران اعلام کرد: یک میلیون و ۹۵۰ هزار حلقه محصول یزدتایر، معادل ۱۴ هزار ۶۳۰ تن کالا، جهت عرضه در بورس کالا پذیرش شد. به تازگی در دو جلسه اخیر کمیته عرضه بورس کالا، عرضه ۵ میلیون و ۱۵۰ هزار حلقه تایر خودرو ۴ تولیدکننده مورد تصویب قرار گرفته بود. یک کارشناس بازار سرمایه درباره عرصه تایر در بورس کالا میگوید: از بین بردن رانت، انحصار، قاچاق کالا و واسطه گری، شفافیت معاملات و شفافیت درآمدهای مالیاتی از مزایای عرضه لاستیک در بورس کالا است.


رضا گل‌گیر در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما در خصوص عرضه لاستیک در بورس کالا اظهار کرد: با توجه به اینکه از خرداد ماه سال گذشته، محصول تایر در تالار فرعی بورس کالای ایران پذیرش و در بورس کالای ایران عرضه شد، فشار برخی از ارگان‌ها در خصوص اعمال قیمت گذاری دستوری و اینکه محصول تایر باید قیمت مصوب داشته باشد و عرضه و تقاضا را نمی‌تواند تعیین قیمت کند، منجر به عرضه محصول تایر در مقطعی در بورس کالای ایران شد.


این کارگزار عرضه کننده مطرح لاستیک در بورس کالا درباره مزایای عرضه تایر در بورس کالا بیان کرد: حذف قیمت گذاری دستوری و کشف عادلانه قیمت بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا یکی از مشکلاتی است که شرکت‌های تولید کننده تایر با آن روبه رو هستند. قیمت گذاری دستوری باعث افزایش پیوسته بهای تمام شده لاستیک و شرکت‌های عرضه کننده لاستیک را متحمل زیان کرده بود. ولیکن با حذف قیمت گذاری دستوری و کشف قیمت براساس مکانیزم عرضه و تقاضا این نقصان پوشش داده شد.


وی افزود: از بین بردن رانت، انحصار، قاچاق کالا و واسطه گری شفافیت معاملات و در نتیجه شفافیت درآمدهای مالیاتی از دیگر مزایای عرضه لاستیک در بورس کالا است.


گل گیر درباره اینکه قبل از عرضه لاستیک در بورس کالا چه رانت‌هایی در این حوزه صورت می‌گرفت؟ گفت: قبل از عرضه لاستیک در بورس کالا، انحصار عده‌ای محدود در دریافت سهمیه و نمایندگی مجاز فروش محصول تایر و عدم شفافیت در آمار و ارقام فروش محصول باعث می‌شد که کالا به راحتی به خارج از مرزهای کشور قاچاق شود.


وی افزود: همچنین قیمت گذاری دستوری منجر به رکود تولید و اقتصاد می‌شد که به نوعی دور باطل تورم را در پی داشت و صرفا عده‌ای خاص از این فاصله قیمتی ایجاده شده بین کارخانه و بازار استفاده می‌کردند.


پذیرش عرضه حدود ۲ میلیون حلقه تایر در بورس کالا

براساس اعلام کمیته عرضه بورس کالا، این تصمیم در سیصدوپنجاه و ششمین جلسه کمیته عرضه در ۱۱ مهرماه گرفته شد.


شرکت صنایع لاستیک یزد یکی از زیرمجموعه‌های گروه صنعتی رازی و دومین تولید کننده تایر است که پس از گروه لاستیک سازی بارز محصول خود را در بورس کالا عرضه می‌کند.


قرار است در نخستین عرضه لاستیک در بورس کالا به صورت یکجا، ۱۰ هزار تن لاستیک معادل یک میلیون و ۶۰۰ هزار حلقه در بورس کالا عرضه شود.


در این عرضه امکان خرید حجم بالا و یکجا توسط یک یا چند خریدار وجود ندارد و برای جلویگیری از نابسامانی در بازار، این میزان تایر بین تمام خریداران به صورت سبدهای محدود عرضه می‌شود.


پیشتر گروه صنعتی بارز محصول شرکت‌های بارز کرمان و کردستان را از طریق بورس کالا عرضه کرده بود.


براساس قانون هرکالایی در صورت پذیرش در بورس کالا، از شمول قیمت گذاری دستوری خارج می‌شود و الزامی برای فروش آن با قیمت‌های تعیین شده توسط سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان وجود ندارد./کالاخبر


انتهای خبر

0
0