بااقتصاد
1400/09/01
13:59
جهش ۲۰ هزار واحدی و عبور دوباره شاخص کل از کانال حمایتی ۱.۴ میلیونی/ نخستین استیضاح دولت سیزدهم به نام بورس و خاندوزی ثبت می‌شود؟

گزارش بازار/ دوشنبه یکم آذر ۱۴۰۰ نخستین روز از آذرماه ۱۴۰۰ برای بازارهای سهام تهران مثبت رقم خورد و شاخص کل بورس با جهش ۲۰ هزار و ۱۹۲ واحدی، باز هم کانال حمایتی و محدوده روانی ۱.۴ میلیونی را به دست آورد. شاخص کل هم‌وزن و فرابورس نیز صعودی بودند و به ترتیب ۳۶۱۲ و ۱۶۹ واحد رشد کردند. درهمین‌حال خبرهایی نیز مبنی بر احتمال استیضاح وزیر اقتصاد از سوی نمایندگان مجلس به گوش می‌رسد که دلایل بورسی دارد. گویا کمیسیون اقتصادی مجلس، از وضعیت سهامداران خرد و همچنین معیشت عمومی ناراضی‌اند و خاندوزی قاطعیت کافی برای مدیریت اقتصادی کشور ندارد. در این صورت نخستین استیضاح دولت سیزدهم به نام بورس و خاندوزی رقم خواهد خورد.

نمادهای بزرگ همچنان پرتقاضا


به گزارش بااقتصاد، معاملات امروز دوشنبه، یکم آذرماه در بورس‌های تهران با ادامه افزایش تقاضا در معاملات دیروز، روی مدار مثبت چرخید و با حمایت نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز بورس تهران ازجمله فارس، شستا، فولاد، شپدیس، شپنا، تاپیکو و شبندر، همچنین نمادهای فرابورسی آریا، زاگرس، شگویا، ذوب، شاوان و صبا جهش ۲۰ هزار واحدی را ثبت کرد. افزایش تقاضای حقوقی‌ها در نمادهای بزرگ به‌ویژه خودرویی‌ها، باعث شد تا خبهمن، پرتراکنش‌ترین نماد مثبت در بورس تهران لقب بگیرد و فولاد و خگستر نیز در رده‌های بعدی قرار گرفتند. توسن، فجهان و مدیریت نیز پرتراکنش‌های فرابورس بودند.


معامله ۶۰۲ نماد شرکتی در بورس و فرابورس


معامله‌گران بازارهای سهام تهران امروز روی ۶۰۲ نماد شرکتی نقل و انتقال سهام انجام دادند و طی آن برای ۱۳۸ نماد، رشد قیمت بیش از ۳ درصدی و برای ۱۰۰ نماد دیگر، کاهش قیمت بیش از ۳ درصدی رقم خورد.


کمیسیون اقتصادی مجلس، مدعی حمایت از سهامداران حقیقی


روند معاملات امروز در بازارهای سهام تهران به مسیر مثبت برگشت اما نارضایتی سهامداران خرد از ریزش‌های پیاپی بورس، به‌ویژه در یک‌ماه گذشته، نمایندگان مجلس را هم به واکنش واداشت. سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، امروز با اعلام خبر احتمال استیضاح وزیر اقتصاد، گفت که نمایندگان مجلس و در راس آنها، اعضای کمیسیون اقتصادی در خصوص شرایط بازار بورس و اوراق منتشره شده از سوی وزارت اقتصاد نگرانی‌هایی دارند. به گفته غلامرضا مرحبا، این مساله احتمال استیضاح وزیر اقتصاد را کمی قوت می‌بخشد، اما هنوز از قاطعیت کافی برخوردار نیست و مجلس در نظر دارد حداکثر همکاری را برای بهبود شرایط معیشتی مردم با دولت انجام دهد.


سازمان بورس واهمه‌ای از برخورد با متخلفان ندارد


رییس سازمان بورس اوراق بهادار، امروز هم اظهاراتی درباره بازار سرمایه کرد و گفت که هدف این سازمان، در راستای رفع انحصار از تاسیس شرکت‌های کارگزاری و سهولت در صدور مجوز نهادهای مالی و همچنین نظارت دقیق سازمان بورس بر فعالیت‌های نهادهای مالی، زمینه توسعه و عمق‌بخشی بازار سرمایه است.


مجید عشقی، افزود: با توسعه بازار از نظر کمی، ایده‌ها و ابزارهای جدیدی نیز وارد بازار می‌شوند که نظارت قوی‌تر را الزامی می‌کند تا از بروز ریسک‌های جدید جلوگیری شود. در این راستا، سازمان بورس هیچ واهمه‌ای از برخورد با متخلفان ندارد.


رییس سازمان بورس، با اشاره به واریز سود مجامع همه شرکت‌ها از طریق سجام تا ۲ ماه آینده، گفت: در کمتر از ۲ ماه آینده، زیرساخت‌های سامانه سجام برای پرداخت سود سهام شرکت‌های بورسی آماده می‌شود. با توجه به اینکه سامانه سجام امسال تکمیل خواهد شد، هنوز بسیاری از سهامداران اطلاعات خود را وارد سامانه نکرده‌اند و ما بدون احراز هویت نمی‌توانیم سود سهام شرکت‌ها را به حساب آن‌ها واریز کنیم.


وی افزود: در توافقی که با بانک مرکزی انجام دادیم، امیدوارم کمتر از دو ماه آینده زیرساخت‌ها آماده شود تا همه شرکت‌ها سود خود را از طریق سامانه سجام پرداخت کنند و سهامداران برای دریافت سود مجبور نشوند به شرکت‌های متعدد مراجعه کنند.


تحقق وعده شستا برای افزایش سرمایه تاریخی در بورس ایران


مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، اعلام کرد: بزرگ‌ترین افزایش سرمایه تاریخ بورس ایران توسط شستا انجام و مقدمات افزایش سرمایه ۱۱۷۲ درصدی شستا از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها فراهم شد.


میرهاشم موسوی، گفت: سازمان تامین اجتماعی و شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی ضمن حمایت از بازار سرمایه و افزایش منافع سهامداران و بیمه‌شدگان پس از اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار در اسرع وقت نسبت به برگزاری مجمع فوق‌العاده افزایش سرمایه اقدام خواهند کرد.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، دوشنبه یکم آذر۱۴۰۰


مجموع ارزش معاملات امروز در بورس‌های تهران با دادوستد بیش از ۸۲۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به ۷۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان با احتساب فروش اوراق مرابحه و صندوق‌ها رسید. سهم ارزش معاملات بورس تهران با ۶۱۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، ۴۴۰۰ میلیارد تومان و سهم ارزش معاملات فرابورس با ۲۱۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، ۶۷۰۰ میلیارد تومان رقم خورد.


ارزش معاملات خرد در این بازارها نیز به حدود ۴ هزار میلیارد تومان رسید که طی آن ۷۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت از سهامداران عمده به نفع حقیقی‌ها انجام گرفت. در جریان نقل‌وانتقالات امروز سهام، حقیقی‌ها بیش‌ترین میزان خرید خود را به نمادهای وبملت، شفن و شستا اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی نمادهای خبهمن، فسبزوار و شبندر متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های محصولات شیمیایی، خودرو و بانک‌ها، به ترتیب با ۳۱۵ ، ۲۹۳ و ۲۷۵ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۴۰۷.۱۲۷.۱۵ (۲۰۱۹۲.۳۸افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۸۶.۹۳۸.۲۷ (۳۶۱۲.۰۸افزایش)


ارزش معاملات: ۶.۱۴۴ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۱ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر مثبت: فارس، شستا و فولاد


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۰.۱۸۷.۲۶ (۱۶۹.۶۳افزایش)


ارزش معاملات: ۶۷.۱۷۲ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۱ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: آریا، زاگرس و شگویا


گزارش: مولود غلامی





انتهای خبر

0
0