بااقتصاد
1400/06/20
14:37
واکنش مثبت ۴ هزار واحدی شاخص بورس به تمامی محرک‌های رشد!/ حقیقی‌ها از خرید پاپس کشیدند

گزارش بازار/ ‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ در روزی که تمامی عوامل و مولفه‌های رشد بازارهای سهام تهران فراهم بود، شاخص کل نیز در یک ساعت نخست معاملات بیش از ۶ هزار واحد رشد کرد و نیمه نخست را با صعود ۱۰ هزار واحدی به پایان رساند اما در نیمه دوم، میزان عرضه از تقاضا بیش‌تر شد و حقیقی‌ها کمی از فشار خرید کاستند. در نتیجه این تغییر رفتار، شاخص کل به صعود ۵۴۰۹ واحدی رضایت داد و روی ارتفاع یک‌میلیون و ۵۳۰ هزار واحدی ایستاد، شاخص فرابورس هم با ۴۲ واحد رشد، به پله ۲۲ هزار و ۸۱۱ واحدی ارتقا یافت. شاخص کل هم‌وزن اما عقب‌نشینی کرد و افت ۲۷۵۳ واحدی را رقم زد.

دو نیمه معاملاتی متفاوت تابلوهای بورس


به گزارش بااقتصاد، امروز، شنبه ۲۰ شهریورماه، روند معاملات در بازارهای سهام تهران دوباره به دو نیمه افزایش تقاضا و عرضه تقسیم شد و در نیمه نخست، حجم تقاضای خرید پیشی گرفت اما در نیمه دوم با عقب‌نشینی خریداران، حجم فروش کمی افزایش یافت. در مجموع بیش‌تر نمادها سرخ‌پوش بودند. شاخص بورس تهران، با بیشترین تاثیر مثبت از نمادهای فملی، رمپنا، شپدیس، پارسان، اپال و تاپیکو رشد کرد و معاملات منفی اخابر، فخوز و برکت بیش‌ترین اثر کاهشی را روی شاخص گذاشت. در بازار اول و دوم فرابورس نیز زاگرس، فرابورس، بپاس و هرمز، مثبت‌سازان اصلی شاخص بودند درحالی‌که ذوب، ارفع و دی در صدر منفی‌سازان قرار گرفتند.


سپید و وهامون با بالاترین میزان تراکنش‌های معاملاتی


دادوستدهای منفی و نسبتا متعادل در بازارهای سهام، امروز بیش‌ترین میزان تراکنش‌های معاملاتی را به سپید، شستا، برکت و شبندر بورسی و همچنین وهامون، مدیریت و دی فرابورسی اختصاص داد. درپی معاملات مثبت و منفی امروز، معامله‌گران روی ۶۱۳ نماد شرکتی نقل و انتقال سهام انجام دادند که برای ۸۸ نماد رشد قیمت پایانی بیش از ۳ درصد و برای ۲۲۰ نماد، کاهش قیمت بیش از ۳ درصدی رقم خورد.


جزییات آماری معاملات امروز در بازارهای سهام تهران


نماگرهای تابلو بورس تهران امروز، رشد ۰.۳ درصدی شاخص را نشان دادند. پایان وقت بازار با جابجایی سهام در ۳۴۰ نماد شرکتی ثبت شد که برای ۱۱۶ سهم، معادل ۳۴ درصد، قیمت پایانی مثبت و برای ۲۱۸ سهم، معادل ۶۴ درصد، قیمت نهایی منفی رقم خورد. خریداران بورسی امروز در صف خرید ۲۳ نماد به ارزش ۶۸۶ میلیارد تومان ایستادند و درمقابل، فروشندگان این بازار ۷۲ نماد را در صف فروش ۲۳۴ میلیارد تومانی گذاشتند.


معاملات در بازار اول و دوم فرابورس ایران نیز با افزایش ۰.۱۹ درصدی شاخص آیفکس همراه بود و از ۱۳۵ نماد معامله شده در این بازارها، ۵۲ سهم، معادل ۳۹ درصد در مدار مثبت و ۸۲ سهم، معادل ۶۱ درصد در مدار منفی قرار گرفتند. در این بازارها ۱۰ نماد، معادل ۷ درصد، صف خریدی به ارزش ۱۷۸ میلیارد تومانی تشکیل دادند و برای ۲۰ نماد نیز صف فروشی به ارزش ۵۴ میلیارد تومان شکل گرفت.


امروز وضعیت معاملات در بازار پایه نیز ۵۰ درصد مثبت و منفی رقم خورد و از ۱۳۹ نماد دادوستد شده، ۶۹ سهم، معادل ۵۰ درصد، مثبت و ۶۸ سهم، معادل ۴۹ درصد در دامنه منفی به کار خود پایان دادند. برای ۴۱ نماد بازار پایه‌ای، صف خرید ۹۰ میلیارد تومانی شکل گرفت و ۴۰ نماد نیز در صف فروش ۱۹۴ میلیارد تومانی ایستادند.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، ‌‌‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۰


مجموع ارزش دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز با جابجایی بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان برگ سهم به حدود ۲۶ هزار میلیارد تومان رسید. سهم ارزش معاملات بورس تهران از این میزان با نقل‌وانتقال ۸۸۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، ۷۴۰۰هزار میلیارد تومان و سهم فرابورس نیز با حجم ۳۳۰۰ میلیارد تومان برگ سهم و محاسبه فروش اوراق مرابحه دولتی و عرضه اولیه فجهان، بیش از ۱۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بود.


ارزش کل معاملات خرد در این بازارها با محاسبه سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی به بیش از ۷ هزار ۵۳۵ میلیارد تومان رسید. طی این دادوستدهای خرد، ۴۲۵ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت از سهامداران حقیقی‌ها به حقوقی‌ها انجام شد. در جریان نقل‌وانتقالات امروز سهام، حقیقی‌ها بیش‌ترین میزان خرید خود را به نمادهای رمپنا، اپال و مدیریت اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی نمادهای فولاد، وآیند و شپنا متمرکز کردند.


گروه فلزات اساسی، خودرو و محصولات شیمیایی به ترتیب با ارزش معاملات ۴۷۲ ، ۳۷۹ و ۳۶۷ میلیارد تومان برترین صنایع بازار بودند که بیشترین حجم معاملات را به ثبت رساندند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۵۳۸.۵۰۶.۲۴ (۱۳۱۲.۷۶افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۶۹.۶۱۴.۱۵ (۲۵۹۱.۰۴افزایش)


ارزش معاملات: ۹.۳۳۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱۱ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر منفی: فولاد، وغدیر و ومعادن


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: فملی، رمپنا و شپدیس


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۲.۸۱۱.۱۵ (۴۲.۶۹افزایش)


ارزش معاملات: ۱۰.۶۱۰ هزار میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۲ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: ذوب، ارفع و دی


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: زاگرس، فرابورس و بپاس


گزارش: مولود غلامی











انتهای خبر

0
0