همفکران
1401/06/14
17:01
گزارش بازار/ رای دیوان عدالت به نفع کدام سهم ها شد؟

شاخص کل بورس تهران ۱۴امین روز از شهریور ماه ۱۴۰۱ را با افت ۱۲۷ واحدی به پایان رساند و برای دومین روز متوالی در سطح ۱ میلیون و ۴۲۶ هزار واحد درجا زد. این شاخص یکساعت ابتدایی صعودی بود و حدود ۲ هزار واحد رشد را رقم زد اما پس از آن نزولی شد و در آخرین لحظات به مدار منفی رفت. شاخص هموزن هم تنها یکساعت ابتدایی روندی صعودی داشت اما...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران ۱۴امین روز از شهریور ماه ۱۴۰۱ را با افت ۱۲۷ واحدی به پایان رساند و برای دومین روز متوالی در سطح ۱ میلیون و ۴۲۶ هزار واحد درجا زد. این شاخص یکساعت ابتدایی صعودی بود و حدود ۲ هزار واحد رشد را رقم زد اما پس از آن نزولی شد و در آخرین لحظات به مدار منفی رفت.


شاخص هموزن هم تنها یکساعت ابتدایی روندی صعودی داشت اما با این تفاوت که نزولی نشد و پس از آن متعادل شد و تا پایان بازار در همان محدوده ها درجا زد. این شاخص برای دومین روز متوالی، خلاف جهت شاخص کل، سبزپوش به خط پایان رسید و ۱۴۵۰ واحد بر ارتفاعش افزود.


اخابر، همراه و حکشتی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. اخابر رشد حداکثری قیمت را تجربه کرد و با صف خرید به کارش پایان داد. همراه رشد ۲ درصدی قیمت را رقم زد و حکشتی سبزپوش در مرز صفر معاملاتی متوقف شد. شپدیس، کگل و فارس بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. هیچ کدام به صف فروش نرفتند. شپدیس با افت حدود ۲ درصدی قیمت مواجه شد. کگل ۱- خورد و فارس حوالی صفر تابلو سرخپوش بست.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر افزایش قیمت نمادهای زاگرس و وملل و فزر، با رشد ۱۸ واحدی به کارش پایان داد و در سطح ۱۹ هزار و ۱۹۵ واحد قرار گرفت. بپاس و کگهر نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه طی معاملات امروز کدهای حقیقی ۹۸ میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس حدود ۶۸ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۷ میلیارد دلار رسید.




ترین های معاملات بورس


شیمیایی ها، خودرویی ها و فلزات اساسی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، پترول و خساپا نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.



ورود و خروج پول های حقیقی



امروز دو صنعت مخابراتی ها و خودرویی ها صدرنشین ورود پول های حقیقی بودند. در مقابل شیمیایی ها و هلدینگ ها بیشترین مقدار از پول های خرد را از دست دادند. نمادهای اخابر و خاور بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای پترول و شستا بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



امروز شاهد شروع خوبی در بازار بورس تهران بودیم به طوری که عمده نمادهای معاملاتی در مدار مثبت به حرکت درآمدند و علاوه بر صعودی شدن نماگرها، تراز نقدینگی حقیقی ها نیز مثبت شد. اما پس از گذشت یکساعت شاهد فزونی نوسانات منفی در کلیت بازار به ویژه بزرگان بودیم تا جایی که ترمز شاخص کل کشیده شد و ورود پول جایش را به خروج پول داد. البته ناگفته نماند که کاهش چشمگیر شیب خروج پول های حقیقی در بازار امروز امری قابل توجه بود.


به نظر می رسد این روزها سرمایه گذاران صنایع بزرگتر به شدت تحولات بازارهای جهانی و سرنوشت اقتصاد چین و آمریکا را رصد می کنند و همین امر موجب روندی متعادل و خنثی در معاملات این شرکت ها شده، اما برعکس تمایل خریداران به خرید کوچکترها و شرکت های متوسط بیش از قبل شده است.


امروز خبر رسید که رای دیوان عدالت اداری افزایش سرمایه تجدید ارزیابی زمین و ساختمان که دارای سند مالکیت تک برگ و منگوله دار نباشد و یا وقفی باشد مجاز شد، در حالی که پیش از این سازمان بورس و اوراق بهادار افزایش سرمایه این طبقه از دارایی ها را در ابلاغیه هایی در سال های ۹۸ و ۹۹ ممنوع کرده بود. بنابراین شرکت ها می توانند با زمین های وقفی و قولنامه ای تجدید ارزیابی دارایی بدهند. خب این خبر توانست شرکت هایی همچون مخابرات، همراه اول، بانک شهر، ذوب، وملی و … در کانون توجه خریداران قرار دهد.


مخابراتی ها امروز پرتقاضا دنبال شدندو اخابر ۷+ خورد و ۷۴۱ تومان شد. های وب و همراه با رشد ۲ درصدی قیمت همراه شدند.


در میان شوینده ها، کیمیاتک و شپارس و شپاکسا در سقف قیمتی با برتری خریداران دنبال شدند و رشد حداکثری قیمت را تجربه کردند.


خودرویی ها شروع خوبی داشتند. به طوری که بزرگان صنعت تا محدوده های ۱+ و ۳+ درصد پیشروی کردند اما در ادامه همگی تا صفر تابلو عقب نشینی کردند و بدون تغییر قیمت محسوس به کارشان پایان دادند. خاور امروز در این صنعت خوش درخشید. این نماد از صف فروش به صف خرید رسید و بالغ بر ۱.۴ میلیارد برگه سهم در آن جا به جا شد. خاور امروز به ۲۱۸ تومان رسید.


در حالی امروز عموم بزرگان در محدوده صفر تابلو درجا زدند که در صنایعی نظیر سیمان، کاشی و سرامیک، انبوه سازی، نرم افزار، زارعت و قند و شکر شاهد برتری تقاضا بودیم.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه و ۳۰ روزه نمادهای کصدف، فبستم و سهگمت بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را ولغدر با ۴.۶۷ درصد، بکاب با ۴.۴۸ درصد و شپارس با ۴.۴۸ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام شوینده با ۳.۳ درصد، ما با ۳.۲۱ درصد و سشمال با ۳.۰۸ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


نرخ دلار به نسبت روز گذشته کاهش ۳۵۰ تومانی داشت و هم اکنون در محدوده ۲۹ هزار ۹۳۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید با افت ۰.۸۲ درصدی، به ۱۳ میلیون و ۸۷۲ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۰۲ افزایش ارزش داشت و به محدوده ۱۷۱۳ دلار رسیده است.


انتهای خبر

0
0