بورس پرس
1398/12/26
12:00
پیگیری برای بزرگترین پالایشگاه / عرضه ۴ شرکت و واگذاری سهام پتروشیمی

تاپیکو با ارایه صورت های مالی ۹ ماهه از پیگیری افزایش تخفیف خوراک بزرگترین پالایشگاه ، عرضه ۴ زیرمجموعه در بازار سرمایه، واگذاری سهام پتروشیمی مرجان و ... خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین معروف به تاپیکو، صورت های مالی ۹ ماهه حسابرسی نشده منتهی به بهمن ۹۸ را منتشر کرد.


براین اساس، "تاپیکو" در دوره ۹ ماهه به ازای هر سهم ۴۳ ریال سود محقق کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵۳ درصد رشد داشته که به دلیل افزایش ۷۰ درصدی جمع درآمدهای عملیاتی است. این شرکت در عملکرد ۹ ماهه برای سال مالی منتهی به اردیبهشت ۹۹ مبلغ ۳۵۱.۵ میلیارد تومان سود خالص محقق کرده است.



موضوعات مهمی که بر عملیات آتی شرکت تاثیر خواهند گذاشت


افتتاح برخی طرح های سرمایه گذاری تاپیکو در سال ۹۸ از جمله فاز دوم طرح پتروشیمی ایلام( با درصد مالکیت ۱۷ درصدی تاپیکو)، مطالعات پتروشیمی بوشهر( مالکیت تاپیکو از طریق سهام ۴۰ درصدی پتروشیمی مارون) همچنین به ظرفیت رسانی و تولید پایدار پتروشیمی مرجان و افزایش ظرفیت فازهای سه گانه پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس( با درصد مالکیت ۴۹ درصدی تاپیکو) به دنبال تصویب تولید در فازهای یک، دو و سه در سال گذشته از جمله موضوعات مهمی است که بر سودآوری آتی تاپیکو موثر خواهد بود.


نتایج عملیات و چشم اندازها


پیگیری ویژه برای افزایش تخفیف خوراک پالایشگاه ستاره خلیج فارس: پیگیری اخذ تخفیف خوراک برای پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس به ماده ۱۳ قانون رفع موانع تولید، تعیین تکلیف تسهیلات ارزی و کاهش ریسک ارزی بودن آن، اجرای طرح افزایش ظرفیت برای دریافت ۴۸۰ هزار بشکه خوراک میعانات گازی در روز و پیگیری قرار گیری این پالایشگاه در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس و افزایش معافیت مالیاتی از ۵ به ۷ سال از مهم‌ترین برنامه‌های تاپیکو است.


عرضه شرکت ها در بازار سرمایه: برنامه ریزی تاپیکو برای توسعه حضور شرکت های تابعه به بازار سرمایه در حال پیگیری است در این راستا شرکت لاستیک یزد با نماد "پیزد" از شرکت های وابسته در ۲۶ آذر سال جاری در فهرست نرخ های بازار دوم فرابورس درج شد. همچنین سهام شرکت پتروشیمی مروارید از دیگر شرکت های وابسته در بازار دوم فرابورس پذیرش شده و اقدامات لازم برای درج نماد در حال انجام است.


شرکت های چوب خزر کاسپین و محصولات کاغذی لطیف از جمله شرکت‌های فرعی هستند که برنامه‌ریزی برای پذیرش و عرضه عمومی سهام در سال جاری انجام شده است.


افزایش بیش از ۷ درصدی سهام شناور تاپیکو: بر اساس آخرین گزارش اعلام شده شرکت بورس تهران، سهام آزاد شناور تاپیکو از ۴.۶ درصد در یک سال گذشته به ۱۲.۰۸ درصد افزایش یافته که با توجه به اینکه حداقل شناوری لازم سهام جهت پذیرش در بازار دوم بورس میزان ۱۰ درصد است که با افزایش انجام شده این شرکت برای تاپیکو محقق شده است.


حمایت از سهامداران خرد بازار سرمایه: در حمایت از سهامداران خرد، صندوق بازارگردانی تاپیکو با ۴۰ میلیارد تومان سرمایه اولیه و تاسیس صندوق با درآمد ثابت با بیش از ۸۰ میلیارد تومان خالص ارزش دارایی آغاز بکار کرده است.


واگذاری سهام پتروشیمی مرجان: طبق نامه ۱۰ مهرماه سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی ۱۷ درصد سهام پتروشیمی مرجان معادل ۱.۴۶۲ میلیون سهم عادی با نام به بهای تمام شده ۱۵۱.۳ میلیارد تومان به مبلغ ۱.۰۸ هزار میلیارد تومان از طریق ترک تشریفات به شرکت پتروشیمی فناوران در ۳۰ مهر ماه طی قرارداد واگذاری سهام واگذار شده است.


به دلیل عدم دریافت گزارش کارشناس رسمی دادگستری و عدم نقل و انتقال قانونی سهام فوق در طی دوره مالی مورد گزارش، مقرر شد عملیات واگذاری و سود ناشی از واگذاری سهام بعد از طی مراحل شناسایی شود.


ارتقاء جایگاه هلدینگ تاپیکو در بین ۲۰ شرکت برتر: با اینکه تاپیکو در سال گذشته رتبه بیستم را از نظر شاخص فروش کل در فهرست ۱۰۰ شرکت برتر ایران IMI۱۰۰ به دست آورده بود، توانست با ثبت بیش از ۱.۳ هزار میلیارد تومان فروش، جایگاه را در این فهرست ارتقا داده و در رتبه نوزدهم قرار گیرد. همچنین شرکت‌های تابعه نیز در بین شرکت‌های برتر ایرانی دستاوردهای چشمگیری داشتند که از آن جمله می توان به کسب جایگاه هفتم توسط شرکت نفت ستاره خلیج فارس در اولین دوره حضور در ارزیابی برترین شرکت های ایران اشاره کرد.


انتهای پیام



انتهای خبر

0
0