بااقتصاد
1400/03/09
15:18
جشن ۱۷ هزار واحدی شاخص بورس در واکنش به تغییر و برکناری رییس کل بانک مرکزی!/ ترس و هیجان حاکم بر تصمیم حقیقی‌ها و افت شاخص هم‌وزن

گزارش بازار/ یکشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۰ بازارهای سهام تهران که چند روزی است به مدار صعودی پرقدرت بازگشته‌اند، امروز هم به این روند ادامه دادند و شاخص کل با صعود ۲۴ هزار واحدی در نخستین ساعت‌های آغاز معاملات، با ۷ هزار واحد عقب‌نشینی ناشی از عرضه حقیقی‌ها، سرانجام به صعود ۱۷ هزار واحدی رضایت داد. به‌نظر می‌رسد بازار سبزپوشی امروز را مدیون خبر برکناری رییس کل بانک مرکزی است که خود را برای انتخابات ریاست جمهوری هم آماده می‌کند!

ریکاوری شاخص کل در میانه کانال ۱.۱ میلیونی


به گزارش بااقتصاد، امروز یکشنبه نهم خردادماه، معاملات بورس تهران و فرابورس شاهد روند مثبت و افزایش تقاضا برای بسیاری از نمادهای بزرگ بودند. فولاد، فملی، شستا، کگل، فارس، تاپیکو و شپنا از بورس و میدکو، آریا، ذوب و هرمز در فرابورس، شاخص‌سازان اصلی امروز لقب گرفتند تا شاخص کل به رقم یک میلیون و ۱۵۶ هزار واحدی برسد و دوباره در میانه کانال ۱.۱ میلیونی بایستد.


افت ۱۰۰ واحدی شاخص هم‌وزن با عرضه حقیقی‌ها


هرچه بر میزان تقاضا در نمادهای بزرگ و تراکم صف خرید حقوقی‌ها افزوده می‌شد، حقیقی‌ها تمایل خود را به فروش سهم‌های‌شان بیش‌تر نشان دادند تا شاخص کل هم‌وزن با حدود ۱۰۰ واحد افت به رقم ۳۸۵ هزار و ۵۳۰ واحد برسد. شاخص کل فرابورس هم در امتداد مدار صعودی بورس قدم برداشت و هرچند با منفی‌سازی نمادهایی مانند کگهر، غصینو و سمگا مواجه شد، اما با حمایت سایر بزرگان بازار، حدود ۱۱۰ واحد افزایش یافت و روی پله ۱۷ هزار و ۸۴۱ واحدی قرار گرفت.


امیدواری فعالان و معامله‌گران بازار سرمایه به تداوم صعود


روند پرقدرت صعود بورس که از دیروز آغاز شده بود، بسیاری از فعالان و تحلیلگران بازار را بر ادامه مسیر بازارهای سهام تهران در روزهای آینده امیدوارتر کرده است، گرچه افت شاخص هم‌وزن تردیدهایی را به‌وجود آورد اما رشد دوباره نرخ دلار، جهش قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی و تمایل مذاکره‌کنندگان برجام برای رسیدن به توافقی دیگر، همچنین خبرهای سیاسی و انتخاباتی و توجه برخی از نامزدهای ریاست جمهوری به بازار سرمایه، امیدواری‌ها برای تداوم صعود را بیش‌تر می‌کند.


صدرنشینی حقوقی‌ها برای خرید سهام بانکی‌ها


در معاملات امروز بازارهای سهام تهران، حقوقی‌ها با ثبت خالص خرید ۵۲ میلیارد تومانی در دو گروه بانکی و نهادهای مالی، همچنان بر ارزندگی این نمادها اصرار ورزیدند. درمقابل، حقیقی‌ها نیز با خرید ۵۰۶۳ میلیارد تومانی، رویکرد مثبتی به گروه فلزات اساسی و فراورده‌های نفتی نشان دادند که این‌روزها در بازارهای جهانی نیز با رشد قیمت مواجهند. به‌این‌ترتیب، معاملات خرد بازار بیش از ۳۲ درصد رشد کرد و شپنا و ذوب، بالاترین میزان خرید حقیقی‌ها را تشکیل دادند.


رشد بیش از ۲.۵ برابری معاملات مثبت بورس


در بورس تهران، امروز بیش از ۳۲۶ نماد مورد معامله سهامداران قرار گرفتند و ۱۲۷ سهم، معادل ۳۹ درصد، با افزایش قیمت، معاملات را پایان دادند. در این بازار ۱۷۳ نماد، معادل ۵۳ درصد، همچنان در روند منفی دادوستد شدند و ۱۷ نماد هم به صف خرید رسیدند. ارزش صف خرید این نمادها ۳۱۴ میلیارد تومان ثبت شد و درمقابل، ۱۴۰ نماد بورسی نیز در صف فروش ماندند. ارزش صف فروش این نمادها نیز رقم بالای ۱۶۶۸ میلیارد تومان بود.


۵ نماد صف خرید در مقابل ۷۶ نماد در صف فروش فرابورس!


در بازار فرابورس نیز از ۱۳۱ نمادی که امروز مورد معامله قرار گرفت، ۳۷ سهم، معادل بیش از ۲۷ درصد، با قیمت پایانی مثبت، رقم خوردند و ۹۱ سهم، معادل حدود ۷۰ درصد، با افت قیمت مواجه شدند. تعداد نمادهایی که برای صف خرید تشکیل شد تنها به ۵ نماد رسید درحالی‌که مقابل ۷۶ نماد فرابورسی، صف‌های فروش پابرجا ماند.


در بازار پایه هم معاملات برای ۱۰۷ نماد به ثبت رسید و ۲۶ سهم مثبت و ۶۴ سهم در روند منفی دادوستد شدند. برای ۱۷ نماد این بازار، صف خرید به ارزش ۷۷.۵ میلیارد تومان شکل گرفت و تعداد صف‌های فروش هم ۷۲ سهم به ارزش ۹۹۶ میلیارد تومان رقم خورد.


پراتراکنش‌های امروز بازارهای سهام


نمادهای غزر، خودرو، فملی، فولاد، خساپا، ثبهساز و برکت، در صدر پرتراکنش‌های امروز معاملات بورس تهران ایستادند و فگستر، چخزر، فتوسا، غگیلا، کزغال، کرمان و ذوب نیز با همین عنوان در فرابورس ظاهر شدند.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز یکشنبه‌ نهم خرداد ۱۴۰۰


مجموع ارزش معاملات بازارهای سهام تهران امروز با کمی افزایش به حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان رسید که نشانه‌هایی از رشد نقدشوندگی و ریکاوری بورس دیده می‌شود. ارزش معاملات بورس تهران از این میزان، بیش از ۵۸۰۰ میلیارد تومان با تعداد ۷۰۰ هزار سهم معامله شده است و ارزش دادوستدهای فرابورس نیز با حجم حدود ۲ هزار میلیارد تومان سهم، بیش از ۲۸۸۰ میلیارد تومان رقم خورد.


ارزش معاملات خرد در بورس و فرابورس هم حدود ۴۹۴۰ میلیارد تومان بود که بیش از ۲۱۰ میلیارد تومان خالص تغییر مالکیت از این گروه معامله‌گران به سهامداران عمده بازار، اتفاق افتاد.


به‌این‌ترتیب، گروه‌های فراورده‌های نفتی، فلزات و بانک‌ها به ارزش ۶۱۴، ۵۴۸ و ۳۹۱ میلیارد تومان، از نظر ارزش و حجم معاملات، در صدر ایستادند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۱۵۶,۸۹۱.۵۴ (۱۷۳۵۶.۲۶افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۸۵.۵۳۰.۶۲ (۹۹.۸۸-)


ارزش معاملات: ۵.۸۶۲ میلیارد تومان


تعداد معاملات: ۷۰۰ هزار سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: فولاد، فملی و شستا


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷.۸۴۱.۵۱ (۱۰۹.۱۴افزایش)


ارزش معاملات: ۲,۸۸۳ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۹میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: میدکو، آریا و ذوب


گزارش: مولود غلامی











انتهای خبر

0
0