بااقتصاد
1399/11/26
15:19
صعود کند شاخص کل در دومین روز از اجرای دامنه نوسان نامتقارن/ فارس و شستا؛ مثبت‌سازان دیروز، منفی‌سازان امروز

گزارش بازار/ روز یکشنبه ۲۶ بهمن‌ماه بازار سرمایه در دومین روز از اجرای دستورالعمل جدید تغییر دامنه نوسان، انتظارها را برآورده نکرد. حجم زیاد عرضه در نمادهای بزرگ نشان داد صف‌های خرید پرحجم دیروز، هیجانی بودند و با فروکش کردن هیجانات، بازار امروز با فشار فروش مواجه شد. رقم پایانی شاخص کل با ۲۰۰۸ واحد، صعود کند و کم‌رمقی را ثبت کرد تا بورس تهران در یک روز معاملاتی پرحجم، تنها به رشد ۰.۱۷ درصدی بسنده کند.

به گزارش بااقتصاد، روند معاملات امروز یکشنبه ۲۶ بهمن‌ماه در بازار سهام، با نوسان‌های زیادی همراه بود و نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز در تلاطم این نوسان‌ها، با عرضه و تقاضا مواجه شدند. صدرنشین پرتقاضاهای امروز، فملی، فولاد، شبندر و شپنا بودند که البته بخشی از معاملات آنها بجز فولاد، از سوی مدیر عملیات بازار، مردود اعلام شد.



در بازار فرابورس نیز معاملات با نوسان بیش‌تری مواجه شدند و شاخص کل فرابورس با منفی‌سازی بپاس، آریا و زاگرس که بالاترین میزان افت را رقم زدند، بیش از ۵۶ واحد سقوط کرد.


خروج پالایش از زیان و ریزش دوباره آن


در ادامه معاملات امروز بازار سهام، پالایش یکم پس از مدتها از زیان خارج شد و به رقم ۱۰ هزار و ۲۶۰ تومان رسید اما در دقایق پایانی بازار، دوباره سقوط کرد. از این گروه، بخشی از معاملات شبندر و شپنا از سوی مدیر عملیات بازار تایید نشد.



اطلاعیه‌های صادر شده از سوی مدیریت عملیات بازار بورس، بخشی از معاملات امروز در نمادهای فارس، فملی، وبملت، وتجارت و قشکر هم به تایید نرسید و مردود اعلام شد.


حقوقی‌ها و حقیقی‌ها کدام سهام را به پرتفوشان افزودند؟


روند نوسانی معاملات امروز بازار سهام، با بیش‌ترین میزان ورود پول از سوی حقوقی‌ها، حدود ۵۹۰ میلیارد تومان، در گروه‌های محصولات شیمیایی، بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری و خودرو و ساخت قطعات همراه شد. در مقابل، سهامداران حقیقی نیز در گروه‌های فراورده‌های نفتی و فلزات اساسی تمایل بیش‌تری به دادوستد نشان دادند.


ارزش کل معاملات خرد امروز ۱۱هزار و ۷۰۰میلیارد تومان بود و سه نماد فملی، شبندر و شپنا در لیست پرتقاضاهای سهامداران حقیقی قرار گرفتند، در حالی‌که، حقوقی‌ها امروز به خرید در سه نماد وسپهر، شستا و خودرو متمایل شدند. در همین حال، مالکیت حقوقی در ترکیب سهامداری شرکت سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات حدود ۷۰میلیارد تومان افزایش یافت و سهامداران حقیقی ملی صنایع مس ایران نیز با برتری ۱۳۰میلیارد تومانی، سهامداری خود را در این نماد شاخص‌ساز توسعه دادند.


افزایش قیمت؛ خبر امیدوارکننده برای سیمانی‌ها


سهامداران گروه سیمانیها امروز با خبر خوبی مواجه شدند که بر اساس آن دولت با افزایش قیمت سیمان طبق الگوی جدید، موافقت کرده است. این خبر که در نشست وزیر صنعت و فعالان صنعت سیمان، اعلام شد، برای سهامداران گروه مذکور، خوشایند بود.


تصمیم شورای عالی بورس برای ورود هلدینگ‌ها در خرید سهام عدالت


خبر خوب دیگر برای سهامداران عدالتی است که از ابتدای امسال و پس از دستور آزادسازی این سهام، همچنان در انتظار تعیین تکلیف نهایی آن به‌سر می‌برند. حسین فهیمی، سخنگوی سهام عدالت و مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، از ورود نهادها و هلدینگ‌های بزرگ در خرید سهام عدالت خبر داد.


به گفته وی، شورای عالی بورس مجوز خرید بلوکی سهام عدالت -که تاکنون تنها برای صندوق توسعه و تثبیت بازار این مجوز صادر شده بود- را برای نهادها و هلدینگ‌های بزرگ نیز صادر کرده است و به‌زودی مصوبه آن اجرا می‌شود.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز یکشنبه ۲۶بهمن‌‌ماه ۹۹


به‌این‌ترتیب، شاخص کل بورس تهران امروز با صعود ۲ هزار و ۸۳ واحدی در پله یک میلیون و ۲۶۴ هزار واحد ایستاد و شاخص هم‌وزن نیز با رشد ۱۴۶۰ واحدی، ۴۳۷ هزار و ۸۵ واحد را ثبت کرد. شاخص فرابورس اما با ۵۶ واحد افت، به ۱۷ هزار و ۸۱۶ واحد رسید.


مجموع ارزش معاملات بورس و فرابورس به بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان در حجم بالای ۱۴.۲ میلیارد تومان سهم رسید که یکی از روزهای پرتراکنش بازار سهام بود.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۲۶۴,۳۳۷.۳۶ (۲۰۸۳.۹۸ افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۳۷.۰۸۵.۵۴ (۱۴۶۰.۶۵ افزایش)


ارزش معاملات: ۱۲,۲۹۰ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱۱.۹ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: فملی، فولاد و شبندر


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷,۸۱۶.۳۹ (۵۶.۷۳-)


ارزش معاملات: ۸,۰۳۲ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۱ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: بپاس، آریا و زاگرس


گزارش: مولود غلامی

انتهای خبر

0
0