بورس۲۴
1402/03/08
00:09
برگزاری برنامه بازدید از شرکت ایران خودرو دیزل

افشین یوردخانی، مدیر تحقیق و توسعه ایران خودرو دیزل در ابتدای بازدید گفت: یکی از برنامه های شرکت...

برگزاری برنامه بازدید از شرکت ایران‌ خودرو دیزل

بورس۲۴ : صبح امروز بازدید از شرکت ایران خودرو دیزل با حضور مدیران شرکت و اصحاب رسانه برگزار شد.


افشین یوردخانی، مدیر تحقیق و توسعه ایران خودرو دیزل در ابتدای بازدید گفت: یکی از برنامه های شرکت احداث یک نیروگاه برق ۲۰ مگاواتی است ، از آنجایی که شرکت قطعی برق داشته است، اما طی یک سال گذشته خطوط تولید دچار توقف نشد. چرا که با محدود کردن برق قسمت های ستادی تولید انجام شده و حتی سال گذشته رکورد تولید ۶۳ ساله »خاور» را شکسته ایم.


وی گفت: طبق برنامه، قرار بر این است که تولید را به دوبرابر معادل ۳۹هزار دستگاه برسانیم.


به گفته وی، خط رنگ و خط جوشکاری بیشترین مصرف برق را دارد که سال گذشته به صورت شبانه فعالیت می کردند.


در ادامه مدیر ارزیابی شرکت گفت: شرکت در ۸ماهه سال ۹۹، ۶۵۰۰ میلیارد زیان انباشته و ۶۵۰۰ میلیارد تومان بدهی داشت. شرکت در این بازه زمانی ورشکسته ترین خودروساز کشور بود، همچنین شرکت در ۱۰ سال گذشته بیش از ۲۰درصد نیروهای خود را از دست داده و در آن زمان، روزانه ۱۳ دستگاه تولید می کردیم در حالی که، در دهه ۸۰، ۱۷ هزار تولید داشتیم.


تولید طی ۵ سال ده برابر شده


به گفته وی، هم اکنون تولید شرکت نسبت به سال گذشته دو برابر تولید شده و نسبت به سال ۹۹، ۱۰ برابر شده است.


وی افزود: سود عملیاتی شرکت در سال ۱۴۰۱، ۸۵۰۰ میلیارد تومان بوده و بدهی های شرکت پرداخت شده است و در حال حاضر ۲۱۸ میلیارد تومان بدهی دارد.


وی گفت: در سال ۸۰، ارزش بازار خاور ۸۱ میلیون دلار بود که در حال حاضر به ۹۸۷ میلیون دلار با نرخ دلار بازاری رسیده است.


وی گفت: مقایسه بازده سهام خاور با شاخص کل نشان می دهد که نماد خاور از آبان ماه ۹۹ تا اردیبهشت ماه سال جاری، ۶۹۵ درصد بازدهی داشته است.


معاون ارزیابی شرکت گفت: شرکت در سال گذشته ۲۸۰۰ شغل ایجاد کرده و هم اکنون ۶۴۰۰ نفر نیروی انسانی دارد، این در حالی است که شرکت به ازای هر نفر نیروی انسانی، سه خودرو تولید می کند.


وی گفت: تعهدات معوق در سال ۹۶ به ۴درصد در سال ۱۴۰۱ رسیده است.


سبد محصولات خاور


به گفته وی، سبد محصولات شرکت طی دو سال گذشته به ۱۳ محصول رسیده است. در حالی که در دهه ۹۰، ۱۰ محصول جدید داشتیم و سهم بازار کامیون ۸۲ درصد، اتوبوس شهری ۷۰ درصد و ون ۶۲ درصد است. همچنین، شرکت در تولید اتوبوس آتروس به ۶۷درصد خودکفایی، اتوبوس برقی به ۵۴درصد، کشنده آتامان ۵۳درصد، کامیونت آرناپلاس ۵۵درصد، کامیون WH معادل ۷۶درصد رسیده و داخلی‌سازی شده است.


سیاست تقسیم سود شرکت چیست؟


وی در خصوص سیاست تقسیم سود شرکت گفت : سعی ما بر این است که حداکثر سود را ایجاد و محقق کنیم. امسال پس از ۱۲ سال شرکت سود تقسیم می‌کند


وی در خصوص تخصیص ارز گفت: شرکت نوع برخورد با ریسک‌های ارزی را با خودکفایی و سایر روش‌ها مدیریت می‌کند تا از محل ارز دچار مشکل نشود.از هرگونه اقدام حمایتی از سوی صمت حمایت می‌کنیم. برای پیش بینی تولید امسال هم ارز خود را دریافت کردیم. به نحوی که تاکنون با رشد تولید همراه بودیم.


برنامه صادرات داریم


مدیر مالی شرکت هم در ادامه افزود: چندین محصول ما تقاضای صادراتی خوبی دارد که امیدواریم با رفع موانع تولید، نیازهای صادراتی را پاسخ دهیم. همچنین درخصوص خرید قطعه، از خارج از هر کشوری که بتوانیم خرید را انجام می‌دهیم و محدودیتی نداریم.


قیمت گذاری بر عهده هیات مدیره است


وی در خصوص نحوه قیمت‌گذاری شرکت گفت: از سال ۹۹ تا کنون، قیمت گذاری خاور در اختیار هیات مدیره و اعلام سازمان حمایت خواهد بود.

انتهای خبر

0
0