بااقتصاد
1400/05/10
14:49
تجدید قوای ۸ هزار واحدی شاخص بورس برای رسیدن به محدوده مقاومتی ۱.۴ میلیونی تا تحویل دولت دوازدهم/ مقاومت خریداران در مقابل فشار فروش

گزارش بازار/ یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ بازار سرمایه پس از ثبت یک صعود خوب در نخستین روز معاملاتی هفته دوم مردادماه، امروز برای رسیدن به نقطه یک‌میلیون و ۳۶۰ هزار واحدی تلاش کرد و با ۸۷۸۶ واحد رشد، به این نقطه رسید. با ادامه این روند تا پایان هفته و هم‌زمان با تحویل دولت روحانی به رییسی می‌توان، عبور شاخص کل از محدوده مقاومتی ۱.۴ میلیونی معروف به مقاومت واعظی را انتظار داشت.

فاصله ۴۳ واحدی شاخص فرابورس تا قله ۲۰ هزار واحدی


به گزارش بااقتصاد، در جریان معاملات امروز یکشنبه ۱۰ مردادماه، سایر شاخص‌های بازار سرمایه نیز مثبت بودند و شاخص کل هم‌وزن پس از رشد ۱۱۶۹ واحدی روی پله ۴۰۲ هزار و ۸۹ واحدی ایستاد و شاخص کل فرابورس نیز با ۱۶۳ واحد مثبت، تنها ۴۳ واحد به قله ۲۰ هزار وحدی فاصله دارد.


مقاومت تقاضا در مقابل فشار فروش


معامله‌گران بازارهای سهام تهران امروز در ۵۷۶ نماد شرکتی در بورس، فرابورس و بازار پایه دادوستدهای مثبت و منفی انجام دادند و با افزایش قیمت بسیاری از سهم‌ها، بر شمار فروشندگان سهام در دقایق پایانی بازار اضافه شد. هرچند فشار فروش در مقابل تقویت تقاضا به‌ویژه در نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز ضعیف‌تر بود و حدود ۵۰ درصد از معاملات امروز در دامنه مثبت دنبال شدند.


میدکو، فارس و پارس شاخص‌سازان اصلی امروز


در روند متعادل دادوستدهای امروز بازارهای سهام تهران، ۱۳۴ نماد با افزایش قیمت بیش از ۳ درصدی مواجه شدند و ۱۵۸ نماد هم کاهش قیمت بیش از ۳ درصی را شاهد بودند. عنوان شاخص‌سازان اصلی بورس تهران هم به میدکو، فارس و پارس رسید و وغدیر، اخابر و وپارس نیز در جایگاه پایین‌تر قرار گرفتند. برای فرابورس نیز بپاس، آریا و ارفع شاخص‌سازی کردند و نمادهای فرابورس و سمگا هم در رتبه‌های بعدی ایستادند. شتران و صبا، بزرگان منفی‌ساز بورس و فرابورس بودند.


افت‌وخیز صف‌های خرید و فروش سهام


در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز کاری گذشته ۱۸ درصد افت کرد و در رقم ۶۲۱ میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز با رشد ۱۰ درصدی به ۵۲۹ میلیارد تومان رسید.


آمار معاملات بورس، فرابورس و بازار پایه


تعداد ۳۳۲ نماد در بورس تهران امروز معامله شدند که قیمت پایانی مثبت برای ۱۶۷ سهم، معادل ۵۰ درصد و برای ۱۵۹ سهم، معادل ۴۸ درصد منفی رقم خورد. در این بازار برای۴۷ نماد صف خرید ۴۰۷ میلیارد تومانی تشکیل شد و در مقابل ۳۸ نماد نیز شاهد شکل‌گیری صف فروش ۳۲۶ میلیارد تومانی بودند.


در فرابورس نیز از ۱۳۵ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۶۵ سهم، معادل ۴۸ درصد مثبت و ۶۹ سهم، معادل ۵۱ درصد منفی به ثبت رسید. برای ۲۱ نماد فرابورسی صف خرید ۱۸۵ میلیارد تومانی ایجاد شد ۱۹ نماد هم شاهد صف فروش ۱۷۸ میلیارد تومانی بودند.


دادوستدها در بازار پایه با معامله در ۱۰۹ نماد شکل گرفت که ۳۶ سهم در دامنه مثبت و ۶۲ سهم در محدوده منفی معاملات‌شان را پایان دادند. در این بازار ۲۹ نماد در صف خرید ۱۵۶ میلیارد تومانی ایستادند و ۴۸ نماد هم به صف فروش ۴۶۸ میلیارد تومانی رسیدند.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، یک شنبه ۱۰ مرداد۱۴۰۰


با نگاهی به آمارهای معاملات امروز، مجموع ارزش دادوستدها در بازارهای سهام تهران حدود ۸ هزار میلیارد تومان با جابجایی ۸۸۰۰ میلیارد تومان برگ سهم رقم خورد. با تفکیک بازارها، سهم ارزش معاملات بورس با نقل و انتقال حدود ۷ هزار میلیارد تومان برگ سهم، بیش از ۵۵۰۰ میلیارد تومان شد و سهم فرابورس نیز با جابجایی ۱۸۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، بیش از ۲۳۰۰ میلیارد تومان رقم خورد.


همچنین بیش از ۶۲۰۰ میلیارد تومان از ارزش معاملات امروز به دادوستدهای خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله سهام اختصاص یافت.


ثبت مبلغ ۶ هزار میلیارد تومان ارزش معاملات خرد در بورس و فرابورس، رقم مناسبی در بازار امروز محسوب می‌شود که طی آن بیش از ۴۲ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت از افراد حقوقی به سهامداران خرد اتفاق افتاد و ۷۹ درصد از کل ارزش معاملات امروز برای حقیقی‌ها ثبت شد.


معامله‌گران بازارهای سهام تهران امروز بیش‌ترین میزان توجه و خریدشان را به سهم‌های گروه‌های محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و خودرو اختصاص دادند و بالاترین میزان ارزش معاملات با ۶۸۲، ۴۳۷ و ۳۶۶ میلیارد تومان در این گروه‌ها رقم خورد.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۳۶۰,۲۸۵.۶۰ (۸۷۸۶.۱۰افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۰۲.۰۸۹.۰۹ (۱۶۹.۴۸افزایش)


ارزش معاملات: ۵.۵۲۰ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۶.۹ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر مثبت: میدکو، فارس و پارس


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۹.۹۵۷.۶۲ (۱۶۳.۵۸افزایش)


ارزش معاملات: ۲.۷۱۵ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۸ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: بپاس، آریا و ارفع


گزارش: مولود غلامی



انتهای خبر

0
0