بورس پرس
1399/11/16
00:00
متغیرهای موثر بر ارزندگی سهام و لزوم برخورداری سرمایه گذاران از نگاه بلندمدت

سرمایه‌گذاران برای انتخاب سهام باید به متغیرهای اثرگذار بر ارزندگی سهم توجه کنند و ضمن برسی شرکت و صنعت مورد نظر بر مبنای این متغیرها، دیدگاهی بلندمدت داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینامدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات آخرین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: معاملات امروز در حالی به پایان رسید که شاخص کل با کاهش ۲.۶۹ درصدی به سطح یک میلیون و ۱۷۳ هزارتایی و شاخص هم وزن با کاهش ۱.۰۳ درصدی به ۴۲۳ هزار و ۱۶۲ واحد رسیدند.


فعالان بازار که از دیرباز در آخرین روز کاری هفته محافظه کارانه‌تر عمل می کنند در واکنش به معاملات سه شنبه، امروز فشار فروش بیشتری را به بازار تحمیل کردند و در نتیجه شاهد از دست رفتن کانال ۱.۲ میلیون واحدی شاخص کل بودیم. با توجه به اینکه متغیرهای اثر گذار بر ارزندگی سهام مواردی همچون گزارشات عملکرد شرکت، نرخ سود بانکی، نقدینگی، تورم، نرخ دلار، قیمت‌های جهانی و غیره است، لازم است سرمایه‌گذاران برای انتخاب سهام به این موارد توجه کنند و شرکت و صنعت مورد نظر را بر مبنای این متغیرها مورد بررسی بنیادی قرار دهند و دیدگاه آنها نسبت به سرمایه گذاری‌های بلند مدت باشد و از معاملات نوسانی به ویژه در زمان هایی که بازار روند نزولی دارد، اجتناب کنند.


در پایان معاملات پر نوسان امروز، نمادهای" فارس، فولاد، شستا " بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس ۸.۶ و ۴.۴ هزار میلیارد تومان بود. بیشترین ارزش معاملات سهام متعلق به نماد " خگستر" به مبلغ ۳۳۸ میلیارد تومان بود.


در گروه بانکی نمادهای " وبصادر، وبملت، وتجارت " پر عرضه ظاهر شدند و به صف فروش رسیدند و به ترتیب با قیمت های منفی ۴.۲۹، ۳.۴۴ و ۳.۴۱ درصد به کار پایان دادند. در گروه فلزات اساسی معاملات " فولاد، فملی " با قیمت های منفی ۴.۰۱ و ۳.۵ درصد به پایان رسیدند. نمادهای گروه پالایشی همچون " شتران، شپنا، شبندر " پر عرضه ظاهر شدند. در گروه خودرویی نماد های"خودرو ،خساپا" روز پر عرضه ای را تجربه کردند و با قیمت های منفی ۳.۰۲ و ۲.۶۹ درصد به کار پایان دادند.


وضعیت بازارهای جهانی و رقیب:


سومین روز هفته کاری میلادی در بازارهای جهانی، معاملات کامودیتی‌ها با نوسانات اندک همراه شدند. مس در محدوده ۷۷۳۹ دلار، روی به ۲۵۷۶ دلار و هر انس طلا به ۱۸۳۶ دلار رسید. هر بشکه نفت برنت در محدوده ۵۷.۸۰ دلار معامله می‌شود و قیمت نفت خام WTI نیز به ۵۴.۹۶ دلار در هر بشکه رسیده است .


بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می­ دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده ۲۴ هزار و ۳۵۰ تومان معامله می‌شود. صرافی ملی نرخ دلار را ۲۳ هزار و ۷۷۰ تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود ۱۱ میلیون تومان گزارش شده است .


بررسی چند رویداد:


رییس جمهور گفت: توافق برجام چیزی نیست که به سادگی بدست آمده باشد. افکار عمومی و سیاست‌مداران جهان معتقد هستند برجام می‌تواند برای امنیت و صلح جامعه مفید باشد.


ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: اگر ایران پایبندی کامل به برجام را از سر بگیرد، آماده انجام خواهیم شد.


سخنگوی مسیول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: برجام همچنان زنده و است و این آمریکا است که برجام را ترک کرد و ایران و دیگر اعضا همچنان در برجام هستند. باید سریع اقدامات ایران برای کاهش تعهدات را متوقف کنیم. پایبندی آمریکا به برجام این مشکل را حل می کند. ما طرف آمریکا و ایران نیستیم، طرف برجام هستیم.


سایپا از داخلی سازی ۱۲ قطعه مهم در شرکت کمک‌فنر ایندامین و صرفه جویی ارزی ۱۸ درصدی در هر ماه خبر داد.


نادر سلیمانی عضو هیات مدیره انجمن فولاد از رانت ۴۰ درصدی در صنایع پایین‌دستی فولاد خبر داد و گفت: بر عملکرد خریداران شمش و ورق نظارت نمی‌شود.


مدیرکل خدمات بازرگانی وزارت صنعت از تعیین سقف ۵۰۰ هزار دلاری برای واردات کالاهای جدید و حذف محدودیت برای چند صنعت همچون کاغذ، لاستیک، مواد اولیه تولید لوازم خانگی و قطعات خودرو خبر داد .


براساس آخرین آمار بانک مرکزی، میزان بدهی خارجی ایران در پایان آذر ۹۹ طبق سررسید اولیه بدهی‌ها ۹ میلیارد و ۳۴۸ میلیون دلار است. نسبت بدهی‌های خارجی ایران به تولید ناخالص داخلی حدود ۳.۵ درصد است که رقم پایینی بشمار می‌رود.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0