همفکران
1400/08/01
15:12
گزارش بازار / شاخص در صراط مستقیم می ماند؟

شاخص کل بورس تهران شنبه یک آبان ماه ۱۴۰۰ باز هم قرمز رنگ بود و ۲۸ هزار واحد معادل ۲ درصد از ارزش خود را از دست داد و به یک میلیون و ۴۰۷ هزار واحد رسید. در یک ماه گذشته شاخص از کانال ۱۴۰۰ هزار واحدی خارج نشده و اکنون دوباره در آستانه این حمایت قرار گرفته است. این که شاخص می‌تواند این کانال را حفظ کند و یا آن را از دست خواهد داد موضوع صحبت فعالان بازار است.

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران شنبه یک آبان ماه ۱۴۰۰ باز هم قرمز رنگ بود و ۲۸ هزار واحد معادل ۲ درصد از ارزش خود را از دست داد و به یک میلیون و ۴۰۷ هزار واحد رسید. در یک ماه گذشته شاخص از کانال ۱۴۰۰ هزار واحدی خارج نشده و اکنون دوباره در آستانه این حمایت قرار گرفته است. این که شاخص می‌تواند این کانال را حفظ کند و یا آن را از دست خواهد داد موضوع صحبت فعالان بازار است. شاخص کل هم وزن نیز افت ۲.۱۳ درصدی را تجربه کرد و ۹ هزار واحد را از دست داد. پارسان، پارس و شپدیس بیش از همه در کاهش ارتفاع شاخص نقش داشتند با وجود حمایت حقوقی‌ها هر سه این نمادها به صف فروش رفتند. فولاد، اپال و کالا سه نماد با بیشترین تاثیر مثبت بودند، اپال و کالا خود را به صف خرید رساندند اما فولاد فقط برای دقایقی در سقف روزانه معامله شد.


در فرابورس هم اوضاع بد بود. شاخص کل فرابورس ۲۹۰ واحد معادل ۱.۴ درصد کاهش پیدا کرد و با خروج از کانال ۲۰ هزار واحدی به ۱۹ هزار و ۹۵۷ واحد رسید. انتظار می‌رود این شاخص در ۱۹۸۵۰ واحد حمایت شود. آریا، زاگرس و شگویا بیش از دیگر نمادها اثر منفی داشتند و هرمز، غصینو و بپاس بیش از همه اثر مثبت باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز ۷۶۷ میلیارد تومان خروج پول حقیقی داشتیم و ارزش معاملات امروز نیز ۴۲۰۲ میلیارد تومان به ثبت رسید. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۸ میلیون میلیارد ریال و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۴۹ میلیارد دلار شد.





خبرهای موثر

امیرعبدالهیان: به‌زودی مذاکرات هسته‌ای با ۱+۴ از سر گرفته می‌شود.


خبرهایی از ملاقات رئیس سازمان بورس با مدیرعامل ایران خودرو منتشر شده است و گویا آن ها در مورد آزادسازی قیمت خودرو اظهار نظر کرده اند. پور ابراهیم نماینده مجلس هم امروز درباره قیمت خودرو صحبت کرد و گفت: تمامی اختیارات خودروسازان ظرف ۲ سال آینده باید به صاحبان سهام بازگردد، بهای تمام شده خودرو باید کاهش یابد و ارتقا کیفیت در دستورکار قرار گیرد.


خبرهایی از اعطا سهام عدالت به جاماندگان به گوش می رسد. بین ۲.۵ تا ۱۰ میلیون نفر دیگر مشمول دریافت این سبد خواهند بود.


احمد مهدوی ابهری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی: هنوز تصمیم جدی در خصوص تغییر فرمول قیمت‌گذاری دلاری پتروشیمی‌ها گرفته نشده اما امیدواریم در صورت قطعیت تصمیمات جدید، این تغییرات در راستای منافع همه فعالان این صنعت از جمله تولیدکنندگان و صادرکنندگان باشد.


بعد از انتشار صورت های مالی بانک ملت ناظر شرکت را موظف به برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی کرد. یکی از مهمترین ابهامات این گزارش افزایش غیر منتظره هزینه اداری و عمومی بانک است.


با ارزش‌ترین معاملات بورس

فلزات اساسی، شیمیایی­ها و خودرویی­ها بیشترین ارزش معاملات را میزبانی می‌کردند. نمادهای کمند، فولاد و امین یکم نیز بیش از همه خرید و فروش شدند.


فولاد روز را در صف خرید شروع کرد اما چند دقیقه بعد قیمت کاهش پیدا کرد ولی به بازه منفی نرفت، حقوقی‌ها ۱۳ درصد از ۲۸۰ میلیون سهم معامله شده را خریدند و حقیقی ها ۶۱ درصد از این حجم را عرضه کردند تا شاهد ورود ۷۶ میلیارد تومان پول حقیقی به نماد باشیم. p/e نماد به ۵.۱۱ رسیده است که هم از میانگین گروه فلزات اساسی کمتر است و هم از میانگین کل بازار.


بیشترین ورود و خروج پول


امروز هم صندوق های قابل معامله با اختلاف بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. گروه های دارویی و اطلاعات و ارتباطات در رتبه های بعدی ورود پول بودند. اما محصولات شیمیایی، سرمایه گذاری ها و فلزات اساسی بیش از همه خروج پول را ثبت رکدند. در بین نمادها فولاد، شبصیر و اتکای بیشترین خریدار حقیقی را داشتند و آریان، فملی و پارسان بیش از همه توسط حقوقی­ها حمایت شدند.


شبصیر در صف خرید شروع به کار کرد اما این صف چندین بار در طول روز عرضه شد و بعد از مدتی دوباره تشکیل شد. از ۶ میلیون سهم معامله شده ۴۶ درصد توسط حقوقی­ها عرضه و ۸۰ درصد توسط حقیقی-ها خریداری شد تا ۱۶ میلیارد تومان پول حقیقی وارد نماد شود. p/e شبصیر ۶.۱۳ است. این نماد بعد از گذشت ۱۴ ماه توانسته است دوباره به سقف تاریخی خود در مرداد ۹۹ برگردد و در حال واکنش به این مقاومت مهم است.


فملی روز را در بازه مثبت آغاز کرد اما خیلی سریع وارد بازه منفی شد. از ۷۲ میلیون سهم معامله شده ۴۸ درصد توسط حقوقی‌ها خریداری و ۸۸ درصد توسط حقیقی ها عرضه شد در نتیجه ۳۴ میلیارد تومان ورود پول حقیقی داشتیم. p/e فملی ۶.۴۶ ثبت شده است.





نمادهای مشکوک

وسین، شصفها و سهرمز بیشترین حجم مشکوک را در بازه ۷ روزه داشتند، مشکوک ترین نمادها در بازه ۳۱ روزه هم شصفها، شبصیر و سهرمز بودند.


شصفها در تابلو نارنجی بازار پایه فرابورس با دامنه نوسان ۲ درصدی معامله می شود. این نماد تمام روز در صف فروش بود، بعد از اعت ۱۱ ناگهان ۱.۳ میلیون سهم خریداری شد و برای لحضاتی صف جمع شده و قیمت بالا رفت ولی فروشندگان دوباره دست به کارشدند و صف را تشکیل دادند. از ۱.۵ میلیون سهم معامله شده بیش از ۹۹ درصد توسط دو کد حقوقی خریداری و ۷۳ درصد توسط حقیقیها عرضه شد تا شاهد ورود ۱۶ میلیارد توما پول حقوقی به نماد باشیم. شصفها در شهریور ماه سقف قیمتی جدیدی را به دست آورد و از آن زمان تا کنون بیش از ۱۷ درصد اصلاح کرده است. P/E نماد ۱۳.۶۴ ثبت شده است.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه

بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را تمحرکه با ۵ درصد و سیمرغ و شبصیر با ۴.۹۶ درصد به دست آوردند. در مقابل بیشترین ضرر را غپینو با ۵.۸۲ درصد افت به سهامداران خود وارد کرد. وگستر، شراز، فروی، مادیرا، لپارس و وبملت نیز با ۵ درصد دیگر نمادهای زیان ده بودند.


تمحرکه از صبح در صف خرید بود کنترل کامل آن را حقیقی ها در دست داشتند چنانکه تما دو میلیون سهم معامله شده توسط آن ها خرید و فروش شد. این نماد از مرداد ۱۴۰۰ شروع به افزایش قیمت کرده و تا کنون ۵۸ درصد رشد کرده است. P/E تمحرکه منفی ۶۷۷ است.


غپینو چند بار تلاش کرد خود را به بازه مثبت برساند اما هر بار ناکام ماند و تمام روز به رنگ قرمز ماند. ۶ میلیون سهم معامله شده توسط حقیقی ها عرضه . خریداری شد. غپینو از دی ۹۹ در حال ریزش است و تا الان ۷۱ درصد از ارزش خود را از دست داده است. احتمالا این روند تا حمایت ۳۲۱۰ ریال ادامه داشته باشد. P/E این نماد ۱۸.۳ ثبت شده است که از میانگین گروه غذایی و میانگین بازار بالاتر است.


در لحظه تنظیم این گزارش

دلار امرو ز کمی تقویت شد و با رشد ۰.۵۴ درصدی به ۲۷۸ هزار و ۵۶۴ تومان رسیده است.


سکه طرح جدید هم افزایش قیمت داشت با رشد ۰.۸۷ درصدی با قیمت ۱۱ میلیون و ۸۷۱ هزار تومان در حال معامله است.


انس طلا دیروز ۰.۵۳ درصد افزایش قیمت داشت و به ۱۷۹۲ دلار رسید. احتمال اینکه بعد از تعطیلات آخر هفته وارد کانال ۱۸۰۰ دلاری شود بالا است.



به نظر شما فردا کدام صنعت و نماد جذاب خواهد بود؟


انتهای خبر

0
0