فارس نیوز
1401/08/24
16:32
تغییر در سبد سهام با توجه به اخبار بودجه‌ای/ سهامداران مراقب نوسان‌گیران در بورس باشند

بسیاری از صندوق های سرمایه‌گذاری بزرگ این روز ها اقدام به تغییر در ساختار پرتفوی خود کرده‌اند تا بتوانند برای ۶ ماه دوم سال و با توجه به خبرهای بودجه‌ای بازدهی خوبی برای نیمه دوم سال ایجاد کنند تا حداقل افت‌های ایجاد شده در ۷ ماه گذشته را جبران کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس پس از دو روز افت، در جریان معاملات امروز تغییر روند داد و با رشد اندکی که داشت، امیدها برای بازگشت به روند صعودی را در میان اهالی بازار سرمایه تقویت کرد.


بسیاری از صندوق های سرمایه‌گذاری بزرگ این روز ها اقدام به تغییر در ساختار پرتفوی خود کرده تا بتوانند برای ۶ ماه دوم سال و با توجه به خبرهای بودجه ای بازدهی خوبی برای نیمه دوم سال ایجاد کنند تا حداقل افت‌های ایجاد شده در ۷ ماه گذشته را جبران کنند.


نکته قابل توجه در بازار این روز‌ها این است که خیلی از افراد دست به نقد ایستاده‌اند تا به محض رسیدن اخبار خوب اقدام به خرید کنند و به این سنت خرید در بازار سرمایه پایبند باشند که گفته می‌شود «با شایعه می‌خرند و با خبر می‌فروشند».


کارشناسان معتقدند تعدیل شاخص، کوتاه مدت است اما معامله گران این بیم را دارند که با تداوم ریزش و بازگشت شاخص به کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی، عرضه در بازار شدت بگیرد و شاخص توان صعود را از دست بدهد.


* روند صعودی می تواند در آینده ادامه داشته باشد


وحید جعفری کارشناس بازار سرمایه در گفت‌‌‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، می‌گوید: از منظر تکنیکالی شاخص حداقل باید به اندازه ۲۳ درصد از موج قبلی خود را اصلاح کرده باشد تا بگوییم اصلاحی در نمودار رخ داده است. در غیر این صورت و با دیدن اعداد و ارقام کمتر، اصلاح محسوب نمی شود و به عنوان یک نوسان در بازار تلقی می ‌شود.


وی ادامه داد: شاخص اندیکاتور RSI هم به زیر استاندارد ۷۰ واحدی نزولی کرده است تا هیجان خرید کاملا از بازار خارج شود. اهالی بازار در هفته پیش رو منتظر خبرهایی از بودجه سال ۱۴۰۲ هستند و فعلا برای خرید دست نگه داشته‌اند تا اوضاع برای نوسان گیران مساعدتر شود.


این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در دو هفته گذشته و با روند تند صعود بازار سرمایه همراه بودیم که برخی از نوسان گیران به بهانه اصلاح و استراحت طی روزهای گذشته، اقدام به نوسانگیری کردند، سهامداران خرد باید در این مواقع مراقب نوسان گیران باشند .


جعفری با بیان اینکه رشد نقدینگی، رشد قیمت ارز نیمایی و غیره نشان می ‌دهد بازار پتانسیل رشد دارد، افزود: به نظر می ‌رسد روند صعودی جدید می ‌تواند ماندگار باشد، زیرا دلایل مختلفی برای مثبت شدن بازار وجود دارد.


* رشد بی رمق شاخص های بورس


در پایان معاملات روز سه‌شنبه، شاخص کل بورس نسبت به روز کاری قبل ۲ هزار و ۲۸۵ واحد رشد کرد و به رقم یک میلیون و ۴۱۰ هزار و ۴۵۹ واحد رسید. بازدهی این شاخص مثبت ۱۷ صدم درصد بوده است.


شاخص کل هموزن نیز با صعود هزار و ۷ واحدی در سطح ۳۹۹ هزار و ۸۲۳ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز مثبت ۲۵ صدم درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس ، ۱۲ واحد بالا آمد و در سطح ۱۸ هزار و ۴۳۱ واحد قرار گرفت.


* کاهش ارزش معاملات خرد بازار سهام


امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۱۸ هزار و ۲۵ میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۱۰ هزار و ۶۳۸ میلیارد تومان بود که ۵۹ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می ‌دهد.


ارزش معاملات خرد سهام با کاهش ۱۰ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۳ هزار و ۳۳۷ میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بازار سهام ۱۸ درصد بوده است.


* کاهش خروج پول حقیقی از بازار سرمایه


در مجموع معاملات سه ‌شنبه، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای ششمین روز متوالی منفی شد و ۲۵۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز گذشته کاهش ۶۷ درصدی را نشان می دهد.


بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شبندر (شرکت پالایش نفت بندعباس )، شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) و وبملت (بانک ملت) اختصاص داشت و نمادهای عدشت (دشت مرغاب)، غاذر (کشت ‌و صنعت پیاذر ) و وآذر (سرمایه ‌گذاری ‌توسعه ‌آذربایجان) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.


* رشد ارزش صف‌های فروش بازار سهام


در پایان معاملات امروز، ۵۸ درصد نمادها با رشد قیمت و ۴۲ درصد سهم ها با کاهش قیمت روبرو شدند. در معاملات روز سه ‌شنبه، ۷۴ نماد صف خرید داشتند و ۲۳ نماد با صف فروش مواجه بودند.


مجموع ارزش صف‌های خرید با کاهش ۲۳ درصدی به ۱۲۷ میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش ۶ درصد افزایش یافت و ۲۵۸ میلیارد تومان بود.


در پایان معاملات نمادهای مادیرا (شرکت صنایع مادیران)، حتوکا (شرکت حمل و نقل توکا) و وآذر (شرکت سرمایه گذاری توسعه آذربایجان) بیشترین صف خرید را داشتند.


سهم های وسالت (بانک رسالت)، خوساز ( محورسازان ‌ایران ‌خودرو) و بتک (کارخانجات کابل سازی تک) بیشترین صف فروش را داشته اند.


پایان پیام/


انتهای خبر

0
0