اقتصاد آنلاین
1400/06/04
10:40
۱۰هفته سبز برای بورس

شاخص‌کل بورس تهران در آخرین روز کاری از اولین هفته شهریورماه هر چند در ابتدای راه، مسیر کاهشی را در پیش گرفته بود اما از میانه‌های بازار تغییر مسیر داد و در نهایت با ثبت رشد ۴۳/ ۰ درصدی تا میانه ابرکانال یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار واحد پیشروی کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ با این کارنامه، نما‌گر اصلی تالار شیشه‌ای برای دهمین هفته پیاپی سبزپوش شد تا زیان بورس‌بازانی که در قله قیمتی تابستان ۹۹ به‌جمع سهامداران پیوسته بودند، تا حدودی جبران شود.


نما‌گر هم‌وزن اما این هفته صعود عجیب ۵۳/ ۶ درصدی را ثبت کرد که از اوایل دی۹۹ تاکنون برای آن نمی‌توان نظیری یافت. به‌نظر می‌رسد امید سهامداران به‌رفع گره قیمت‌گذاری دستوری و احساس جاماندگی سهام کوچک از روند صعودی بازار مهم‌ترین دلیل افزایش اقبال به‌سهام ریالی است. در این شرایط ارزش معاملات خرد بورس تهران باز‌هم صعود کرد و این‌بار از ۸هزار میلیارد تومان فراتر رفت.


ارزش دادوستدها؛ ۸هزار میلیارد تومان

بازار سهام این هفته یک روز کاری کمتر داشت اما توانست با رشد ۳۴/ ۳ درصدی، برای دهمین هفته متوالی با صعود میانگین وزنی قیمت‌ها همراه شود و تا یک‌میلیون و ۵۵۰هزار واحد پیشروی کرد. آخرین‌باری که شاخص‌کل چنین سطحی را تجربه کرده بود ۲۳ مهرماه ۹۹ بود. تداوم حرکت در ابرکانال ۵/ ۱ میلیون واحد در کنار حفظ سطوح مناسب در ارزش دادوستد سهام و البته ورود مجدد سهامداران خرد از مهم‌ترین تحولات این هفته بورس تهران بود.


روز گذشته ارزش معاملات خرد سهام افزایشی بود و این‌بار وارد محدوده ۸هزار میلیارد تومانی شد که بیشترین رقم از ۲۵ بهمن‌ماه سال گذشته بود. به‌نظر می‌رسد در صورت تداوم این مسیر شاهد ورود قوی‌تر سرمایه‌ها به‌تالار شیشه‌ای باشیم. جایی‌که آمارهای رسمی از تقویت انتظارات تورمی خبر می‌دهند و با توجه به‌شرایط دیگر بازارهای موازی، به‌نظر می‌رسد بار دیگر این بورس باشد که در راس توجه صاحبان سرمایه قرار گیرد.


پرواز کوچک‌ترها

شاید یکی از جالب‌توجه‌ترین وجوه معاملات بورس در هفته منتهی به‌۳ شهریورماه، رکوردشکنی نما‌گر هم‌وزن بود. روز سه‌شنبه ‌این شاخص که نشانی از اثرگذاری یکسان نمادها دارد و به‌عنوان نماینده سهام با ارزش بازار پایین‌تر شناخته می‌شود، رشد ۵/ ۲ درصدی را ثبت کرد که بیشترین رشد این نما‌گر از ۲۵ بهمن ۹۹ بود. رکورد ۶ ماهه شاخص هم‌وزن در حالی ثبت شد که این نما‌گر در آخرین روز هفته نیز با وجود فراز و فرود شاخص‌کل اما از همان ابتدا روندی صعودی در پیش گرفته بود و معاملات این روز را نیز با رشد ۱۳/ ۱ درصدی به‌پایان رساند تا در مقیاس هفتگی به‌رشد ۵۳/ ۶درصدی دست‌یابد که از اوایل دی‌ماه گذشته تاکنون بی‌سابقه بود. رشد یکپارچه قیمت‌ها در تالار شیشه‌ای و افزایش توجه سرمایه‌گذاران به‌گروه‌های ریالی بورس تهران از اصلی‌ترین دلایل ثبت این رکورد طلایی بود. جایی‌که برخی از سهامداران معتقدند وقت آن رسیده تا شانس خود را در گروه‌هایی بیازمایند که در کسب سود به‌اصطلاح جامانده‌اند. بررسی‌ها نیز موید آن است که در برابر رشد ۵/ ۱۸ درصدی شاخص‌کل از ابتدای سال تاکنون، نما‌گر هم‌وزن تنها ۷۵/ ۳ درصد افزایش ارتفاع داشته که البته بخش مهمی از آن مربوط به‌معاملات هفته گذشته است و در صورت نادیده گرفتن این هفته، بازدهی شاخص هم‌وزن هنوز منفی خواهد بود. از این‌رو به‌اعتقاد سهامداران حالا نوبت گروه‌های با ارزش پایین‌تر است که در مسیر صعودی تاخت و تاز کنند. اما تنها احساس جاماندگی نیست که به‌رشد قیمت گروه‌های ریالی بورس تهران منجر شده است. از زمان آغاز تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهور سیزدهم موضوعی که بارها هم در مناظره‌ها و هم پس از آن مورد تاکید قرار گرفت، لزوم حذف قیمت‌گذاری دستوری در صنایع بود. سیاستی که طی سال‌های گذشته نه‌تنها تولیدکننده بلکه مصرف‌کنندگان را متضرر کرده است. حالا در بحبوحه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت رییسی در مجلس شورای اسلامی بار دیگر شاهد تکرار این تاکیدات هستیم و حالا سهامداران بورسی نیز منتظر رفع مانع سوددهی صنایع ریالی بازار سهام هستند و از حالا تصمیم به‌سرمایه‌گذاری در گروه‌هایی گرفته‌اند که با رفع قیمت‌گذاری دستوری می‌توانند مجددا کمر صاف کرده و سهامداران خود را منتفع کنند.


ورود حقیقی‌ها ادامه خواهد داشت؟

پس از آشتی سهامداران خرد با بورس تهران طی معاملات روز سه‌شنبه، دیروز نیز خالص خرید حقیقی‌ها مثبت بود. به‌این‌ترتیب همزمان با رشد ۴۳/ ۰‌درصدی شاخص‌کل، شاهد جابه‌جایی سهامی به‌ارزش ۵۸ میلیارد و ۵۲۴ میلیون تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به‌سبد سهام معامله‌گران خرد بورس تهران بودیم. بیشترین ورود سرمایه‌های حقیقی اما از آن زیرمجموعه‌های گروه محصولات شیمیایی شد. به ‌این‌ترتیب پتروشیمی‌ها روز چهارشنبه ‌شاهد خالص خرید ۱۵۱ میلیارد و ۷۱۰ میلیون تومانی سهامداران خرد بودند. بیشترین سهم از خرید حقیقی‌ها در این گروه نماد «پارسان» اختصاص پیدا کرد. دومین گروهی که مورد توجه سهامداران خرد قرار گرفت، صنعت قندوشکر بود. این گروه معاملات آخرین روز هفته را با ورود ۹۰ میلیارد و ۵۶۲ میلیون تومانی حقیقی‌ها سپری کرد. این اقبال در حالی صورت گرفت که روز گذشته دبیر انجمن کارخانجات تولیدکنندگان قند و شکر خبر از عدم‌تغییر قیمت شکر تا پایان سال داد و گفت «شکری که در حال‌حاضر در بازار عرضه می‌شود، تولید داخل است و قیمت جهانی شکر هر چقدر هم که رشد کند، تاثیری بر نرخ این کالا ندارد. ضمن اینکه با توجه به‌شرایط مطلوب تولید و عرضه، حداقل تا پایان سال‌جاری قیمت شکر هیچ‌گونه افزایشی نخواهد داشت.» با این حال نماد معاملاتی شرکت قند ثابت که دیروز پس از افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی به‌گردونه معاملات سهام بازگشته بود در صدر توجه حقیقی‌ها ایستاد و خالص خرید ۷۷ میلیارد و ۴۰۸ میلیون تومانی از سوی این دسته از بازیگران سهام را تجربه‌کرد. دو گروه شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی و خودرو و ساخت قطعات از دیگر صنایعی بودند که با خالص خرید مثبت حقیقی‌ها همراه شدند. در این راستا سهامداران خرد در چندرشته‌ای‌ها خالص خرید ۴۶ میلیارد و ۴۶۹ میلیون تومانی را رقم زدند و سرمایه‌ای ۳۵ میلیارد و ۳۳۷میلیون تومانی به‌سهام خودرویی وارد کردند. در آنسوی بازار علاوه بر بانکی‌ها، گروه‌های کالایی فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی و کانه‌های فلزی بیشترین خروج حقیقی‌ها را تجربه ‌کردند. در این خصوص می‌توان به‌خالص فروش ۷۶میلیارد و ۷۴۷ میلیارد تومانی سهامداران خرد در زیرمجموعه‌های بانکی اشاره کرد. فلزی‌ها نیز خروج ۵۷ میلیارد و ۲۵۳ میلیون تومانی حقیقی‌ها را تجربه کردند و این رقم در زیرمجموعه‌های دو گروه پالایشی و معدنی به‌ترتیب ۵۵ و ۲۰ میلیارد تومان بود.


بورس چهار‌شنبه ‌از دریچه آمار

در روزی که شاخص‌کل بورس تهران با رشد ۴۳/ ۰درصدی همراه شد، از ۳۴۳ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۲۲۳ سهم (۶۵درصد) مثبت بود و در مقابل ۱۱۵ سهم (۳۴‌درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار ۱۰۰ نماد (۲۹‌درصد) صف خریدی به‌ارزش ۷۳۴ میلیارد تومان تشکیل دادند. اما در مقابل شاهد شکل‌گیری صف فروش در ۵ نماد بورسی (۵/ ۱درصد) به‌ارزش ۴/ ۱۸میلیارد تومان بودیم.


در فرابورس ایران اما در روزی که آیفکس رشد ۴۴/ ۰درصدی را ثبت کرد، ۱۳۷ نماد معامله شدند که در این میان قیمت پایانی ۹۲ سهم (۶۷ درصد) مثبت و ۴۵ سهم (۳۳ درصد) منفی بود. در این بازار ۴۰ نماد (۲۹ درصد) صف خریدی به‌ارزش ۵۰۷ میلیارد تومان تشکیل دادند اما ۳ نماد (۲درصد) نیز با صف فروشی به‌ارزش ۸۷ میلیارد تومان مواجه شدند. بازار پایه نیز دیروز میزبان دادوستد ۱۲۹ نماد بود. در این میان ۸۵ سهم (۶۶ درصد) مثبت ماندند و در مقابل شاهد دادوستد ۴۰ سهم (۳۱ درصد) در محدوده منفی بودیم. در این بازار نیز ۶۵ نماد (۵۰درصد) صف خریدی به‌ارزش ۱۸۴ میلیارد تومان شکل دادند و صف فروش در این بازار به ‌۲۵ نماد (۱۹‌درصد) با ارزشی بالغ بر ۴۳۳ میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد.


در این روز سه گروه محصولات شیمیایی، خودرو و بانک‌ها بیشترین ارزش دادوستدها را در اختیار گرفتند به‌طوری که بیش از یک‌چهارم از کل ارزش معاملات به ‌دادوستدهای این سه گروه اختصاص پیدا کرد. بیشترین اثر مثبت بر شاخص‌کل طی معاملات روز چهارشنبه ‌بر دوش چهار نماد «پارسان»، «وامید»، «تاپیکو» و «کگل» بود و در مقابل «فارس»، «شستا» و «فولاد» مانع از رشد بیشتر نما‌گر اصلی تالار شیشه‌ای شدند.


انتهای خبر

0
0