بااقتصاد
1401/02/21
15:07
آخر هفته صعودی برای بازارهای سهام، کالایی و ارز و دلار رقم خورد/ بازگشت هوشمندانه حقیقی‌ها به صفوف خرید سهام

گزارش بازار/ چهار‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ هفته سوم اردیبهشت‌ماه برای تمامی بازارهای مالی، سرمایه‌ای و کالایی پرخبر و پرتحرک طی شد و در آخرین روز معاملاتی سهام، شاخص کل بورس حدود ۲۵ هزار واحد صعود کرد تا از نرخ ۳۰ هزار تومانی دلار عقب نماند. در چنین شرایطی که تمامی بازارها و کالاهای داخلی شاهد افزایش قیمت و رشد نرخ تورم هستند، حقیقی‌های بورس نیز بیکار ننشستند و با ورود نقدینگی جدید ۲۷۰ میلیارد تومانی، به همراه حقوقی‌ها در صفوف خرید سهام ایستادند.

سبزپوشی تمامی تابلوهای بورس در آخرین روز معاملاتی هفته


به گزارش بااقتصاد، روند مثبت معاملات سهام طی روز چهار‌شنبه ۲۱ اردیبهشت‌ماه در بورس و فرابورس جریان یافت و آخرین روز معاملاتی این هفته نیز با سبزپوشی تابلوها پایان یافت. باتوجه به اجرای سیاست حذف ارز ترجیحی و افزایش یارانه عمومی توسط دولت، به نظر می‌رسد، هفته آخر اردیبهشت‌ماه برای بازارهای سهام تهران با خبرها و تحولات بیش‌تری همراه خواهد شد.


صعود دسته‌جمعی شاخص‌های بورس و فرابورس امروز به این قرار بود؛ رشد ۲۴۹۱۸ واحدی برای شاخص کل که در ارتفاع یک‌میلیون و ۵۶۴ واحدی استقرار یافت، رشد ۹۵۴۰ واحدی برای شاخص کل هم‌وزن که موجب شد این شاخص به رقم ۴۳۸ هزار واحدی دست یابد. شاخص کل آیفکس هم با صعود ۳۰۶ واحدی به جایگاه ۲۱ هزار و ۳۹۶ واحدی ارتقا یافت.


نمادهای بزرگ در صدر جدول شاخص‌سازان بورس


نمادهای بزرگ و شاخص از گروه‌های دلارمحور، امروز در نقش شاخص‌سازان اصلی بورس تهران ظاهر شدند و فولاد، وغدیر، شستا، کگل، شپنا، شپدیس و پارسان در صدر ایستادند. آسیاتک، شستا و خودرو بالاترین حجم تراکنش‌های مثبت بورس را نیز به خود اختصاص دادند.


حمایت پتروشیمیایی‌ها در صعود شاخص آیفکس


در بازار فرابورس امروز هم وظیفه اصلی شاخص‌سازی بر عهده سهم‌های پتروشیمیایی گذاشته شد. نمادهای مارون، شگویا، صبا، غصینو، هرمز، وسپهر و کگهر در صدر این جدول ایستادند و شاخص کل آیفکس به روند صعودی بازگشت. بالاترین حجم تراکنش مثبت در این بازار نیز به نام نمادهای فزر، تجلی و آریا به ثبت رسید.


کاهش تعداد صف‌های خرید سهام به ۶ نماد شرکتی


در پایان معاملات آخرین روز هفته، معامله‌گران سهام امروز ۶۲۴ نماد شرکتی را برای دادوستد و جابجایی سهم انتخاب کردند و ۱۲ نماد هم بدون معامله ، به استقبال بازار شنبه رفتند. در این دادوستدها، برای ۲۳۴ نماد، صف خرید ۱۳۲۳ میلیارد تومانی و برای ۶ نماد، صف فروش ۱۴ میلیارد تومانی تشکیل شد. همچنین ۲۷۴ نماد با رشد قیمت بیش از ۳ درصد و ۸ نماد با کاهش قیمت بیش از ۳ درصدی مواجه شدند.


صادرات پی‌وی‌سی و پلی‌پروپیلن هم مشمول عوارض می‌شود؟


برخی منابع خبری از احتمال وضع عوارض برای صادرات پی‌وی‌سی و پلی‌پروپیلن به دلیل کمبود در بازار داخلی خبر می‌دهند. بر اساس این خبرها، برای شرکت‌های تولیدکننده پی‌وی‌سی و پلی‌پروپیلن که قانون منع صادرات وضع و اجرا می‌شود، اما برخی از معامله‌گران در بازارهای ترکیه خبر داده‌اند که محموله‌های پلی‌پروپیلن ایرانی در این بازار به وفور یافت می‌شود. بنابراین، احتمال وضع عوارض صادراتی برای این محصولات دور از ذهن نیست.


انتقال سهام عدالت متوفیان تا پایان شهریورماه


یکی از مشاوران رییس سازمان بورس، اعلام کرد که شرکت سمات در حال برنامه‌ریزی و ایجاد سامانه‌ای برای انتقال سهام عدالت متوفیان است و اطلاعات لازم از قوه قضاییه به سمات ارسال می‌شود. براین اساس به نظر می‌رسد حداکثر تا پایان شهریورماه، فرایند نقل و انتقال سهام فوت شده‌ها به وراث انجام شود.


تمامی مسئولان در تثبیت قیمت بنزین و گازوییل اتفاق نظر دارند!


عضو کمیسیون انرژی مجلس، گفت: اگر قرار است تغییر قیمتی در نرخ بنزین و گازوییل اعمال شود باید در لایحه بودجه سال آینده بیاید یعنی اگر دولت پیشنهادی دارد، در آذرماه ارائه دهد و در اسفندماه در مجلس بررسی خواهد شد، اما اکنون تمامی مسئولان اتفاق‌نظر دارند که افزایش قیمت بنزین و گازوییل نخواهیم داشت.


ورود املاک شهرداری به بورس کالا


با توجه به تضییع حقوق شهرداری و مردم تهران به دلیل ماهیت فرایند تهاتر املاک شهرداری با مطالبات پیمانکاران، سرفصل عرضه املاک شهرداری در بورس کالا در دستور کار قرار گرفته است.


معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران، از ایجاد سامانه تعیین کارشناسان رسمی دادگستری جهت قیمت‌گذاری املاک و مستغلات شهرداری تهران خبر داد.


در این سامانه صرفا املاکی مورد کارشناسی و ارزیابی قرار می‌‌‌گیرند که قبلا در سامانه جامع املاک و مستغلات ثبت شده باشند.


بنابر اعلام معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران، با این اقدام هیچ ملک رهاشده‌‌‌ای در مجموعه شهرداری وجود نخواهد داشت و نسبت به شناسایی تمامی املاکی که طی دوره‌‌‌های گذشته در اختیار مجموعه‌‌‌های مختلف غیر از شهرداری قرار گرفته است، اقدام خواهد شد.


توضیح وزیر اقتصاد درباره افزایش قیمت برخی کالاها


احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد با اشاره به موضوع اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها، گفت: در مورد افزایش قیمت برخی کالاها، به هرحال این کالاها دارای اقلام مشتقه هستند که با افزایش قیمت آن‌ها، مشتقات آن‌ها نیز باید به لحاظ اقتصادی تغییر قیمت متناسب داشته باشد!


وزیر نفت از تثبیت قیمت بنزین خبر داد


جواد اوجی، وزیر نفت، در حاشیه نشست هیات دولت و در جمع خبرنگاران گفت: در طرح جدید دولت برای عادلانه‌سازی نظام توزیع یارانه‌ها، بحثی درباره افزایش قیمت بنزین مطرح نیست.


وی افزود: همان‌طور که رییس‌جمهوری اعلام کرد، هیچ‌گونه تغییر قیمتی در نان، بنزین و دارو نخواهیم داشت.


ضرب‌الاجل ۳ روزه مجلس به خودروسازان


سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس:، از ضرب‌الاجل مجلس به خودروسازان خبر داد و گفت: مدیران عامل گروه صنعتی ایران خودرو و سایپا نقشه راه گروه صنعتی خود را باید در راستای ارتقای کیفیت و رضایت مردم و طرح‌های توسعه کوتاه‌مدت و بلندمدت ظرف مدت ۷۲ ساعت به این کمیسیون ارسال کنند.


تایید مصوبه واردات خودرو از سوی دولت


محسن دهنوی، عضو هیات رییسه مجلس با اعلام تایید مصوبه مجلس درباره واردات خودرو از سوی دولت، گفت: دولت باید سریعا، آیین‌نامه واردات خودرو را تهیه کند. وی افزود: بالاخره پس از پیگیری‌های مجلس، دولت مخالفت خود را اصلاح و مصوبه واردات خودرو را تایید کرد.


رشد تعداد سبدگردان‌های اختصاصی بورس تا ۵۰ درصد


مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، اعلام کرد: در انتهای سال ۱۴۰۰، مجموع نهادهای مالی که شامل شرکت‌های کارگزاری نیز می‌شود، با رشد ۱۳.۸۳ درصدی به رقم ۷۲۴ نهاد رسید. در سال ۱۳۹۹ تعداد نهادهای مالی ۶۳۶ نهاد بود.


به گفته وی، مجموع نهادهای مالی در انتهای سال ۱۴۰۰ به ۷۲۴ نهاد رسید که در مقایسه با سال ۹۹ بیش‌ترین رشد در میان نهادهای مالی خدمات‌دهنده به شرکت‌های سبدگردان اختصاص یافت که با رشد ۵۰ درصدی از ۳۸ شرکت به ۵۷ شرکت رسید.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، چهار‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱


مجموع ارزش معاملات امروز در بازارهای سهام تهران، با حجم ۱۴۶۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، رقم ۱۰۱۰۰ میلیارد تومان را ثبت کرد. از این میزان، ۶۶۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۳۵۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس هم رو به افزایش گذاشت و به بیش از ۶۵۰۰ میلیارد تومان رسید. طی این دادوستدها،۲۷۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهم از حقوقی‌ها به حقیقی‌های بازار انجام شد. حقیقی‌ها همچنین بیش‌ترین میزان خرید سهام را به نمادهای ملت، وغدیر و حکشتی اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز روی سهم‌های شستا، شبندر و فولاد متمرکز شدند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرو، محصولات شیمیایی و فلزات اساسی به ترتیب با ۴۹۷ ، ۴۰۶ و ۳۳۴ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار مثبت و صعودی امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۵۶۴.۴۴۹.۱۱ (۲۴۹۱۸.۸۴افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۳۸.۴۰۹.۵۰ (۹۵۴۰.۲۰افزایش)


ارزش معاملات: ۶۶۱۵ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱۱.۴ میلیارد برگه سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: فولاد، وغدیر و شستا


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۱.۳۹۶.۰۷ (۳۰۶.۹۵افزایش)


ارزش معاملات: ۳۵۶۷ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۲ میلیارد برگه سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: مارون، شگویا و صبا


گزارش: مولود غلامی












انتهای خبر

0
0