اقتصاد آنلاین
1400/07/11
00:05
باید توازن در توسعه کشور ایجاد شود

معاون اجرایی رییس جمهور با بیان اینکه از محور‌های اساسی دولت موضوع اجرای عدالت است گفت: باید توازن در توسعه کشور ایجاد شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صدا و سیما، سیدصولت مرتضوی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: با توجه به اینکه برخی استان‌ها نسبت به میانگین کشوری شاخص‌های توسعه کمتری دارند رییس جمهور سفر‌های استانی خود را از این مناطق برای ترمیم شکاف‌ها و تعادل توسعه در کشور آغاز کرده است.


وی گفت: پس از تشکیل دولت سیزدهم هیات‌های کارشناسی به استان‌ها اعزام می‌شوند و مهم‌ترین مسائل آن‌ها را در حوزه‌های عمرانی، اجتماعی و فرهنگی بررسی می‌کنند سپس این مسائل با حضور استانداران و مقامات عالی استان در تهران بررسی و در جلسه‌ای با حضور معاون اول رییس جمهور و وزرا تصمیمات درباره راه حل آن‌ها گرفته و زمینه سفر به این مناطق فراهم می‌شود.


معاون اجرایی رییس جمهور افزود: پیش از انجام سفر‌های استانی با مسئولان استان جلساتی می‌گذاریم و وزرایی به عنوان نمایندگان رییس جمهور به مناطقی که مشکلاتی دارند اعزام می‌شوند که پس از جمع بندی به آن‌ها رسیدگی می‌شود.


مرتضوی گفت: در سفر رییس جمهور به استان کهگیلویه و بویر احمد برای توسعه میادین نفتی، افزایش برداشت و آغاز مطالعات جدید درباره ذخایر گاز و نفت برنامه ریزی شد.


وی افزود: در این سفر مقرر شد پتروشیمی گچساران و دهدشت به بهره برداری کامل برسند که با برنامه ریزی انجام شده پتروشیمی گچساران سال آینده و دهدشت دو سال دیگر به بهره برداری می‌رسند.


معاون اجرایی رییس جمهور با بیان اینکه میزان بیکاری در استان کهگیلویه و بویر احمد بیشتر از میانگین کشوری است، گفت: با بهره برداری این پتروشیمی‌ها دو هزار فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می‌شود.


مرتضوی افزود: با آبگیری دو سد چمشیر و تنگ سرخ بسیاری از زمین‌های دیم این استان به کشت آبی تبدیل می‌شود.


وی با بیان اینکه تعداد بسیار زیادی طرح نیمه تمام در کشور وجود دارد که اولویت ما اتمام این طرح هاست گفت: سد چمشیر ظرفیت آبگیری دو میلیارد و ۲۰۰ هزار متر مکعب دارد و اعتبارات لازم برای این طرح تامین شده که در سریعترین زمان به بهره برداری برسند. این سد بخشی از آب شرب یاسوج و شیراز را تامین خواهد کرد.


مرتضوی گفت: سد تنگ سرخ که در ۹ سال گذشته فقط ۳۰ درصد پیشرفت ساخت داشته است با تامین اعتبار و تمهیدات لازم تکمیل خواهد شد.


وی افزود: برای سد آبریز دهدشت نیز تصمیمات لازم گرفته شده است.


معاون اجرایی رییس جمهور گفت: در حوزه آب، خاک و کشاورزی برای استان کهگیلویه و بویراحمد ۵۲ طرح بررسی شده است که با تنظیم تخصیص منابع اجرای این طرح‌ها با سرعت انجام می‌شود.


مرتضوی با بیان اینکه کهگیلویه و بویر احمد رتبه سوم کشور را در پرورش آبزیان دارد افزود: احداث این سد‌ها به توسعه آبزی پروری در این استان کمک می‌کند و زمین‌های پایین دست زیر پوشش کشاورزی می‌روند.


وی گفت: با کمک ستاد اجرایی فرمان امام برنامه ریزی‌های بسیار مناسبی برای رونق تولید گیاهان دارویی در این استان شده است.


معاون اجرایی رییس جمهور افزود: حدود ۵۰۰ میلیارد تومان نیز برای توسعه زیرساخت‌های پرورش طیور در استان کهگیلویه و بویر احمد اختصاص یافت.


مرتضوی گفت: در حوزه بهداشت و درمان ۱۴ طرح به تصویب رسید که منابع آن امسال و سال آینده تامین می‌شود و این طرح‌ها به بهره برداری می‌رسند.


وی افزود: پایگاه انتقال خون استان کهگیلویه و بویراحمد نیز تا پایان امسال به بهره برداری می‌رسد.


معاون اجرایی رییس جمهور گفت: چهار بیمارستان ۳۲ تختخوابی نیز در مناطق مختلف این استان ساخته می‌شود.


مرتضوی با بیان اینکه رییس جمهور از روند بازسازی منطقه سی سخت از نزدیک بازدید کرد افزود: از چهار هزار و ۵۹۹ واحد خسارت دیده تاکنون هزار و ۶۹۹ واحد تکمیل شده و برای تکمیل بقیه واحد‌های خسارت دیده منابع بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت در اختیار آسیب دیدگان قرار داده می‌شود تا بیشتر آن‌ها پیش از فرارسیدن فصل سرما در خانه‌های خود ساکن شوند.


وی گفت: از یک میلیون مسکنی که قرار است وزارت راه و شهرسازی احداث کند در یک سال آینده باید ۹ هزار مسکن در استان کهگیلویه و بویر احمد تامین زمین و تسهیلات لازم برای آن فراهم شود و به اتمام برسد.


معاون اجرایی رییس جمهور افزود: البته در سنوات آینده نیز برای ساخت مسکن در این استان کمک‌هایی خواهد شد.


مرتضوی گفت: با هماهنگی بانک مرکزی ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه و ارزان قیمت برای ازدواج جوانان این استان در نظر گرفته و با همکاری کمیته امداد، ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد مستضعفان بیش از ۱۰ هزار فرصت شغلی خانگی ایجاد خواهد شد.


وی افزود: به جوانان جویای کار نیز برای حل مشکل اشتغال در استان کهگیلویه تسهیلات ارزان قیمت داده می‌شود.


معاون اجرایی رییس جمهور گفت: در سفر‌های استانی ریاست جمهوری مدیران مراکز ارتباطات مردمی در همه ساعات روز پاسخگوی چهره به چهره به مراجعات مردم هستند.


مرتضوی افزود: پیش از سفر رییس جمهور نیز گروه‌هایی به طور غیر محسوس نیاز‌های مردم و شکایت‌های آن‌ها را احصاء می‌کنند.


وی گفت: به نامه‌هایی که از مردم دریافت می‌شود اگر آدرس و شماره تلفن داشته باشند پاسخ داده و مسائل و مشکلات از طریق معاونت ارتباطات مردمی ریاست جمهوری به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ می‌شود.


معاون اجرایی رییس جمهور افزود: سامانه سامد و شماره تلفن‌های ۱۱۱ و ۶۱۳۳ آماده دریافت پیشنهادها، انتقاد‌ها و شکایت‌های مردمی است.


مرتضوی گفت: در معاونت اجرایی ریاست جمهوری معاونت پیگیری مصوبات سفر‌های استانی و ادارات کل در این زمینه تعریف شده اند که به صورت دوره‌ای گزارش درصد پیشرفت طرح‌ها را به رییس جمهور ارائه می‌دهند و اگر سازمانی از کار خود کوتاهی کرده باشد به آن تذکرات می‌دهند.


جواد اوجی وزیر نفت نیز در این برنامه گفت: پتروشیمی گچساران خوراک خود را از پالایشگاه گاز بیدبلند دریافت می‌کند و این پتروشیمی تاکنون ۸۷ درصد پیشرفت ساخت داشته است و موانع تکمیل آن به زودی برطرف می‌شود.


وی افزود: قول می‌دهیم شهریور سال آینده پتروشیمی گچساران با تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن اتیلن و با سرمایه گذاری یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار به بهره برداری برسد.


وزیر نفت گفت: در کنار پتروشیمی گچساران پتروشیمی دیگری با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن و تولید پولی اتیلن در حال احداث است که تاکنون ۲۵ درصد پیشرفت ساخت داشته است و در نیمه دوم ۱۴۰۲ به بهره برداری می‌رسد.


اوجی افزود: هولدینگ پتروشیمی خلیج فارس نیز پتروشیمی دیگری را در کنار پتروشیمی گچساران می‌سازد.


وی گفت: بخشی از تولید پتروشیمی گچساران به پتروشیمی دهدشت داده می‌شود و مازاد تولید پتروشیمی گچساران را به خط اتیلن غرب وارد می‌کند.


وزیر نفت افزود: با توجه به خوراک خوب اتیلنی که از گچساران در سال آینده تولید می‌شود سرمایه گذاران می‌توانند با احداث پتروشیمی‌های دیگری در این استان فعالیت کنند، زیرا خوراک آن‌ها فراهم است.


اوجی با بیان اینکه بیش از ۱۳ درصد ذخایر نفتی کشور در استان کهگیلویه و بویر احمد است و توان تولید ۶۲۰ هزار بشکه در روز در این استان وجود دارد گفت: سه پروژه برای افزایش ۴۰ هزار بشکه‌ای برداشت از میادین این استان تعریف شده که در دو و نیم سال آینده به بهره برداری می‌رسد و وزارت نفت برای آن‌ها بیش از ۲۶۰ میلیون یورو سرمایه گذاری می‌کند.


وزیر نفت افزود: راه اندازی این طرح‌ها با توجه به پروژه‌های بالادستی و پایین دستی اشتغال زایی خوبی در استان کهگیلویه و بویراحمد ایجاد می‌کند.


وی گفت: امسال با هزینه ۸۲ میلیارد تومان به ۹۲ روستا در این استان گازرسانی می‌شود و سال آینده نیز ۷۸ روستا از گاز برخوردار خواهد شد.


سیدعلی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویر احمد نیز گفت: سد چمشیر از سد‌های مهم کشور است که امیدواریم پیش از پایان سال آبگیری آن آغاز شود.


وی افزود: با بهره برداری از این سد بیش از یکصد هزار هکتار از اراضی بوشهر و خوزستان زیر پوشش آبرسانی می‌رود و ساخت این سد برای سه استان بوشهر، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد مزیت دارد.


احمدزاده با بیان اینکه آب رودخانه زهره بدون استفاده به خلیج فارس ریخته می‌شد گفت: سد کوثر نیز در غرب گچساران بر روی رودخانه زهره ساخته می‌شود.


وی افزود: سد تنگ سرخ نیز که تاکنون در ۱۰ سال گذشته ۳۵ درصد پیشرفت ساخت داشته است با تامین اعتبار تا پایان سال ۱۴۰۱ به بهره برداری می‌رسد.


استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: این سد بخشی از آب شرب شیراز و یاسوج و ۶ هزار هکتار از اراضی پایین دست را تامین می‌کند.


احمدزاده افزود: رییس جمهور به وزیر نیرو برای رفع دغدغه باغداران و کشاورزان بالا دست سد تنگ سرخ دستور داد و در این زمینه مشکلی برای آبگیری سد نخواهیم داشت.


وی گفت: برای اجرای ۳۴ طرح عمرانی گردشگری در استان کهگیلویه و بویر احمد نیز در سفر رییس جمهور منابع و تسهیلات تخصیص داده شد.



حجم ویدیو: ۸.۳۳M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۲:۰۹ دانلود ویدیو

انتهای خبر

0
0