مهدی رضایتی
1401/01/14
10:25
نگاهی به فرصت های صنایع: صنعت اوره پیرو مطلب قبلی پتانسیل ها و ریسک های موجود در برخی صنایع بررسی می شود. ترتیب صنایع اهمیت خاصی ندارد. بطور کلی...

نگاهی به فرصت های صنایع: صنعت اوره



پیرو مطلب قبلی پتانسیل ها و ریسک های موجود در برخی صنایع بررسی می شود. ترتیب صنایع اهمیت خاصی ندارد. بطور کلی فرض کنیم توافق نهایی شده و میانگین نرخ دلار در محدوده ۲۵ هزار تومان باشد!



قیمت اوره به سطح بی سابقه بیش ۱۰۰۰ دلاری در قراردادهای آتی رسیده است. با توجه به سقف ۵۰۰۰ تومانی نرخ گاز تداوم وضعیت فعلی شرایط متفاوتی را برای صنعت رقم خواهد زد.



قیمت اوره فعلی با دوام است؟



احتمالا در بلند مدت خیر! هر تن اوره نهایتا ۸۰ تا ۱۰۰ دلار گاز مصرف می کند و هزینه های سربار هم کمتر از ۱۰۰ دلار باشد حاشیه سود و IRR صنعت به شدت بالا خواهد بود. هر چند با نرخ فعلی زغالسنگ بازده تولید از طریق زغالسنگ به این میزان جذاب نخواهد بود.



اما بعید نیست نرخ های بالا برای چند فصل ادامه داشته باشد یا اینکه پس از افت شدید هم همچنان عدد جذابی باقی بماند. برای نزدیک شدن به ذهن فرض کنید در یک سال آینده نرخ ۱۰۰۰ دلار را داشته باشیم و شرکتها به نزدیک به قیمت خود سود بسازند. بنابراین نمی شود کوتاه مدت را نادیده گرفت. همچنین بازار وزن زیادی به گزارشهای فصلی می دهد و فارغ از بحث ارزش ذاتی جنبه بازاری گزارش ها فصلی و ماهانه نیز مهم است.



ارزانفروشی اوره صادراتی



حاشیه های ارزانفروشی مشخص است اما اگر نرخ ها نوسان زیادی نداشته باشند متوسط نرخ فروش ایرانی ها احتمالا ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار کمتر از نرخ خلیج فارس خواهد بود. رفع تحریم هم اختلاف را کمتر می کند.



خیرات اوره داخلی



حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد فروش اوره تقریبا رایگان است. چون رقم ان هم قابل توجه است بعید است امسال هم تغییر اساسی را ببینیم. ظاهرا در بودجه ردیفی دیده شده است که باید دید چقدر اجرایی می شود. وصول بدهی البته ممکن است در آینده به یک پتانسیل بدل شود. خصوصا اگر درآمد نفتی دولت خوب باشد. ما در برآورد سود اوره داخلی را با ۷۰ درصد نرخ صادراتی محاسبه کرده که قابل تقسیم آن ۶۰ تا ۷۰ درصد بیشتر نیست.



پتانسیل رشد:



از آن جهت که نرخ اوره ناپایدار است حالتهای زیر را در نظر میگیریم:



◾️نرخ کمتر از ۴۵۰ دلار: سهام با بازده معمولی



◾️نرخ حوالی ۵۰۰ دلار: P به E صنعت نزدیک به ۳.۵ و پتانسیل رشد ۲۰ تا ۴۰ درصدی (با لحاظ سود تقسیمی)



◾️نرخ حوالی ۷۰۰ دلار: P به E صنعت نزدیک به ۲.۲ واحد و پتانسیل رشد نزدیک به دو برابری



◾️نرخ بیش از ۹۰۰ دلار: P به E نزدیک به ۱.۵ و پتانسیل رشد ۲ تا ۳ برابری قیمت



بنابراین با همه حاشیه های موجود ممکن است سناریوهای خوبی هم در انتظار صنعت باشد. طبعا سرمایه گذاری در این صنعت ریسک های خاص خود را هم دارد و بسته به سطح ریسک پذیری افراد و دیگر فرصت های موجود در بازار ممکن است جذاب باشد.



نگارش مطلب: ۱۳ فروردین ۱۴۰۰



#اوره #صنعت_اوره

انتهای خبر

0
0