بااقتصاد
1399/09/26
08:47
کلاهبرداری‌های بورسی در سال جاری به اوج رسیده است

رییس پلیس امنیت اقتصادی بیان داشت؛ در سال جاری با توجه به استقبال گسترده از بازار سرمایه، میزان جرایم کلاهبرداری‌های بورسی به اوج خود رسیده است.

سرهنگ حسن پورسنایی در خصوص جرایم بورسی در فضای مجازی و راهکارهای مقابله اعلام کرد: در سالهای اخیر و پس از توسعه بهره‌برداری روزافزون از شبکه‌های مجازی، گروه‌های متعددی شکل گرفته‌اند که با تشویق سودهای کوتاه‌مدت و ترغیب سهامداران تازه‌کار به خرید یا فروش سهام مورد نظر با منافع سهامداران بازی کرده و سودهای کلانی برده اند.


این امر از اواخر سال گذشته تا مرداد سال جاری که شاخص بازارسرمایه رشدی چشمگیر داشت به اوج رسید. درحال حاضر پس از افت قابل توجه شاخص از مرداد تا آذر، طی هفته‌های اخیر همزمان با روند رشد بازار سرمایه، جرایم و کلاهبرداری با عناوین فعالیت های بورسی نیز در فضای مجازی جان دوباره‌ای گرفته است.


استفاده از اطلاعات نهانی، قیمت‌سازی کاذب، فراهم‌سازی موجبات افشا و انتشار اطلاعات نهانی، معامله براساس اطلاعات نهانی (سیگنال‌فروشی)، اقدامات منجر به ایجاد ظاهری گمراه‌کننده از روند معاملات اوراق بهادار، اغوای اشخاص به انجام معاملات اوراق از هر طریق ممکن و افشای اسرار سرمایه‌گذاران از جمله این جرایم است.


طبق قانون بازار اوراق بهادار هر شخصی که اقدامات وی منجر به ایجاد ظاهری گمراه‌کننده از روند معاملات اوراق ، ایجاد قیمت های کاذب یا اغوای اشخاص به انجام معاملات شود به حبس تعزیری تا پنج سال و جزای نقدی تا پنج برابر سودهای به‌دست‌آمده محکوم خواهد شد.


مرکز فضای مجازی پلیس امنیت اقتصادی ، برابر ماموریت‌های ذاتی و به‌استناد قانون بازار سرمایه، مبارزه با جرایم یادشده و شناسایی ادمین های این کانال ها و صفحات را در دستور کار قرار داده است.


سودجویان در فضاهای مجازی با گمان اینکه نظارتی در آن وجود ندارد به فریب سرمایه‌گذاران می‌پردازند. غافل از اینکه فضایی قابل‌استنادتر از فضای مجازی وجود ندارد و با ابزارهای موجود می‌توان اقدامات هر فرد را به وی نسبت داد. بنابراین اثبات جرم در فضای مجازی با ابزارهای الکترونیکی موجود مستدل‌تر و محکم‌تر است.


این افراد با شایعه‌پراکنی در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی با هدف تشویش اذهان سرمایه‌گذاران در پی جلب منفعت، گمراه‌سازی ذهن مردم و ایجاد محیط امن برای استمرار تخلف هستند.


سودجویان و شیادان در شبکه‌های اجتماعی و فروم های بورسی، سرمایه‌گذاران را به خرید یا فروش سهام خاصی در زمانها و لحظات معین ترغیب می‌کنند. مردم و عموم سهامداران باید آگاه باشند این ترغیب ها برنامه‌ریزی‌شده و پس از برآورده‌شدن منفعتی از پیش تعیین‌شده، صف های خرید و فروش فرو می‌ریزد و به جز ترغیب‌کنندگان و چند نفر دیگر بقیه زیان می‌کنند.


لذا باید سهامداران از دنباله‌روی و اعتماد به ابراز نظرهای سوداگرانه در شبکه‌های اجتماعی و فروم های اینترنتی فعال در زمینه خرید و فروش و مشاوره سرمایه‌گذاری بدون مجوز پرهیز کنند و بهترین راه مقابله با این اقدامات متقلبانه و مجرمانه سودجویان در فضاهای مجازی، پیروی نکردن سهامداران از آنها است.



انتهای خبر

0
0