بااقتصاد
1400/07/27
14:14
گام دوم دولت برای حذف قیمت‌گذاری دستوری با آزادسازی مرحله‌ای لاستیک/ پاییز و زمستان پررونق تایرسازان متاثر از افزایش نرخ ۳۰ درصدی محصولات

تایرسازان جزو اولین صنایعی بودند که نخستین مصوبه صادراتی دولت سیزدهم را در همان هفته اول استقرار هیات دولت از آن خود کردند. مصوبه‌ای که حدود یک‌ماه پیش در کارگروه توسعه صادرات وزارت صنعت ابلاغ و بر اساس آن، ممنوعیت صادراتی که دولت قبل برای تایرسازان ایجاد کرده بود، لغو و صادرات برخی محصولات این شرکت‌ها آزاد اعلام شد.

پس از دریافت این حکم، لاستیک‌سازان که طی چند سال گذشته مشمول هیچ‌گونه افزایش قمیتی نشده بودند، در این زمینه هم اقداماتی کردند. هرچند در میانه تابستان امسال، زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش نرخ ۲۰ درصدی لاستیک در بازار به گوش رسید و سپس تایرسازان درخواست افزایش ۱۵ درصدی را به سازمان حمایت ارایه دادند اما این درخواست تایید نشد. سازمان حمایت در قبال پیشنهاد رشد قیمت ۱۵ درصدی لاستیک‌سازان از آنها خواست تا مدارک و مستندات‌شان را برای اثبات دلایل این میزان افزایش نرخ ارایه دهند.


طبق این دستورالعمل، انجمن صنفی صنعت تایر، عصر دیروز، دوشنبه ۲۶ مهرماه، با انتشار اطلاعیه‌ای شرکت‌های تولیدکننده لاستیک زیرمجموعه این انجمن را موظف کرد تا طی دو مرحله از ۲۶ مهر تا یکم دی‌ماه، نرخ محصولات‌شان را ۳۰ تا ۴۰ درصد گران کنند.


به‌این‌ترتیب قیمت تایرهای سواری رادیال و ون، طی دو مرحله ۲۰ و ۱۰ درصدی، جمعا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد و تایرهای بایاس و رادیال نیمه‌سنگین، سنگین و کشاورزی نیز جمعا ۴۰ درصد طی دو مرحله ۳۰ و ۱۰ درصدی، شامل رشد نرخ می‌شود. از آن‌جایی که نرخ تایر در چند سال اخیر ثابت بود و رشد قیمتی نداشت، انجمن صنفی صنعت تایر از لاستیک‌سازان خواست تا هیچ‌گونه تخفیفی را برای خریداران لحاظ نکنند.


بر اساس مصوبه اخیر انجمن صنفی صنعت تایر، لاستیک‌سازان از دیروز اقدام به افزایش نرخ ۲۰ درصدی کردند و در مرحله دوم نیز از ابتدای دی‌ماه، ۱۰ درصد دیگر بر نرخ محصولات‌شان می‌افزایند.


با ابلاغ مصوبه دیروز انجمن صنفی صنعت تایر، به‌نظر می‌رسد، مدارک و مستندات لاستیک‌سازان برای دریافت مجوز رشد ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت‌ها، کفایت می‌کرد که سازمان حمایت حالا رای به این میزان از افزایش نرخ محصولات‌شان داده است، درحالی‌که مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر، پیش از این اعلام کرده بود، بازار داخلی کشش افزایش نرخ ۲۰ را ندارد! باید دید که این انجمن چگونه و با چه استدلالی توانست مجوز رشد ۳۰ درصدی قیمت محصولات را دریافت کند.


در این میان، یک نکته قابل پیش‌بینی است که سازمان حمایت و البته دولت، با پذیرش افزایش نرخ برخی از محصولات، گام‌های نخست برای آزادسازی قیمت‌ها و حذف نرخ‌گذاری دستوری کالاها را به صورت مرحله‌ای برداشته‌اند. به‌نظر می‌رسد پس از آزادسازی نرخ سیمان، حالا نوبت به لاستیک رسیده است و با اجرای طرح افزایش نرخ دو مرحله‌ای تایر، قیمت این محصولات نیز از سال آینده آزاد و از بند نرخ‌گذاری دستوری خارج می‌شود.


تایرسازان که زیر تاثیر اپیدمی کرونا با کاهش فروش و محدودیت بازار خارجی مواجه شده بودند، حالا و طی دو ماهه اخیر با لغو ممنوعیت صادرات، افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی نرخ محصولات و همچنین رفع محدودیت‌های سفرهای شهری ناشی از واکسیناسیون عمومی کرونا، می‌توانند یک نیمه طلایی و پررونقی را در پاییز و زمستان ۱۴۰۰ رقم بزنند.


نتیجه این اقدامات مثبت و مصوبات حامیانه از تولیدکنندگان لاستیک، بیش از همه شامل حال تایرسازان بورسی می‌شود. شرکت‌های بزرگ این صنعت مانند ایران‌تایر، ایران‌یاسا‌تایر، گروه صنعتی بارز، کویرتایر، مجتمع لاستیک یزد و آرتاویل‌تایر با داشتن طرح‌های توسعه‌ای، رفع ممنوعیت صادراتی و افزایش سودآوری ناشی از رشد قیمت محصولات، گزارش عملکردهای ماهانه و فصلی مناسبی را روی سامانه کدال شرکت بورس منتشر خواهند کرد. گزارش‌هایی که بسیاری از سرمایه‌گذاران را برای افزایش خرید سهام این صنایع ترغیب می‌کند و رشد قیمت این سهم‌ها را نیز درپی خواهد داشت.


مولود غلامی- روزنامه‌نگار بازار سرمایه



انتهای خبر

0
0