بااقتصاد
1401/05/08
14:36
واکنش مثبت بورس به کاهش نرخ بهره بین بانکی/ فشار عرضه در نیمه دوم معاملات، مسیر صعودی شاخص کل را تغییر داد

گزارش بازار/ ‌‌شنبه ۸ امرداد ۱۴۰۱ بعد از گذشت دو ماه، سرانجام بانک مرکزی به وعده‌اش عمل کرد و نرخ بهره بین بانکی را کاهش داد، گرچه واکنش بورس تهران امروز به این متغیر تاثیرگذار بر روند بازار سهام، مثبت بود و صعود ۵۰۰۰ واحدی شاخص کل را درپی داشت، اما در نیمه دوم بازار فشار فروش از سوی حقیقی‌ها شدت گرفت و با تغییر روند کلی، در نهایت شاخص کل بورس، ۲۸۰۰ واحد افت کرد. به‌این‌ترتیب، شاخص کل بورس تهران در نقطه یک‌میلیون و ۴۴۰ هزار واحدی متوقف شد و شاخص کل هم‌وزن نیز با ثبت ۲۲۵۰ واحد منفی، به رقم ۳۸۷ هزار و ۲۱۷ واحدی تنزل یافت. شاخص کل آیفکس اما در مسیر صعودی باقی ماند و ۱۹ واحد رشد کرد.

رشد شاخص کل آیفکس و واگرایی به شاخص کل



به گزارش بااقتصاد، معاملات بازارهای سهام تهران در نخستین روز معاملاتی هفته دوم مردادماه، همچنان با رونق همراه نبود و بجز شاخص کل آیفکس، سایر شاخص‌های بورس سقوط کردند. معامله‌گران حقیقی که بعد از هر صعود و سبز شدن شاخص کل، فرصت را برای فروش و نقد کردن سهام‌شان مغتنم می‌شمرند، امروز هم با استفاده از جریان مثبت صبحگاهی بازار، در نیمه دوم بر میزان عرضه‌ها افزودند. گروه پالایشی و خودرویی بورس، در صدر عرضه قرار گرفتند و منفی‌سازان اصلی شاخص کل بودند.



پالایشی‌ها در صدر عرضه از سوی حقیقی‌ها


در بورس تهران، نمادهای شبریز، خودرو و شبندر، بیش‌ترین تاثیر منفی را بر شاخص کل اعمال کردند و معاملات مثبت فملی، فولاد، شپدیس و تاپیکو مانع از ریزش بیش‌تر شاخص این بازار شد. سبزپوشی ۱۹ واحدی شاخص کل آیفکس هم با حمایت نمادهای شراز، زاگرس و آریا به دست آمد و شاوان، کگهر، تجلی و فغدیر، منفی‌سازان اصلی آیفکس محسوب شدند.


دو نیمه متفاوت برای بازار سهام در نخستین روز معاملاتی هفته


دو نیمه متفاوت مثبت و منفی در جریان معاملات امروز بازار سهام، رونق خاصی برای بازار به همراه نداشت و تعداد نمادهای منفی به بیش از ۳ برابر نمادهای مثبت رسید. از مجموع ۶۳۶ نماد معامله شده، ۱۵۳ سهم، معادل ۲۴ درصد در دامنه مثبت و ۴۸۳ نماد، معادل ۷۶ درصد در محدوده منفی به کار خود پایان دادند که تعداد نمادهای منفی نسبت به چهارشنبه گذشته، حدود دو برابر افزایش داشت.


طی این دادوستدهای سهام در بازار امروز، معامله‌گران برای ۲۵ نماد شرکتی، صف خرید ۱۱۵ میلیارد تومانی تشکیل دادند و تعداد ۱۰۵ نماد را به ارزش ۲۰۶ میلیارد تومان عرضه کردند. ارزش معاملات خرد نیز همچنان کاهشی بود.


برقراری آرامش در نظام پولی کشور


علی صالح‌آبادی، رییس کل بانک مرکزی، اعلام کرد: مجموعه اقداماتی که در حال انجام است در راستای انضباط‌بخشی و ساماندهی ناترازی بانک‌هاست و امیدواریم تداوم داشته باشد و باعث آرامش در نظام پولی و در نهایت کنترل متغیرهای کلان اقتصادی شود.


سازمان بورس و وزارت صنعت بر سر میزان عرضه خودرو اختلاف دارند


مجید عشقی، رییس سازمان بورس، اختلاف خودرویی با وزارت صنعت را بر سر میزان عرضه این محصول در بورس کالا دانست و گفت: وزارت صنعت میزانی را برای عرضه خودرو در بورس کالا معین کرد که ما نسبت به آن معترض بودیم و اعلام کردیم میزان عرضه باید بیش از رقم در نظر گرفته‌شده از سوی این وزارتخانه باشد.


به گفته عشقی، در این زمنیه رایزنی‌ها در دست انجام است و به محض رفع مشکل، عرضه خودرو در بورس کالا از سر گرفته خواهد شد.


وی افزود: عرضه در بورس کالا را از خودروهایی که قبلا مشمول قیمت‌گذاری نبودند، آغاز می‌کنیم و به مرور تلاش خواهیم کرد تا همه خودروها را وارد این بورس کنیم.


پیشنهاد مجلس برای ورود خودروها به بورس


عضو کمیسیون عمران مجلس نیز، گفت: یکی از راهکارهای تبدیل خودرو از کالای سرمایه‌ای به مصرفی، عرضه در بورس کالاست که با ایجاد حالت رقابتی و از سوی دیگر به‌همراه واردات خودروهای باکیفیت موجب تعدیل قیمت خودرو می‌شود.


سازمان بورس اوراق بهادار چه تمهیداتی در برابر مداخلات دولت و قیمت‌گذاری دستوری دارد؟


محسن خدابخش، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس، با اریه توضیحاتی مبنی بر تمهیدات این سازمان به عنوان متولی بازار سرمایه و نهاد ناظر، اظهار کرد: برخی از بنگاه‌ها ناشی از اعمال نظام قیمت‌گذاری دستوری با زیان مواجه شده‌اند این در حالی است که در قوانین بالادست به صراحت آمده است که اگر شرکتی در قبال قیمت‌گذاری دستوری با زیان مواجه شود، دولت باید آن زیان را جبران کند.


فراورده‌های نفتی سازمان جمع‌آوری اموال تملیکی در بورس انرژی عرضه می‌شود


علی نقوی، مدیرعامل بورس انرژی ایران، اعلام کرد: فراورده‌های نفتی متعلق به سازمان جمع‌آوری و فروش املاک تملیکی برای نخستین بار در بورس انرژی ایران پذیرفته شد.


به گفته مدیرعامل بورس انرژی، در جلسه کمیته عرضه بورس انرژی ایران با درخواست سازمان جمع‌آوری و فروش املاک تملیکی مبنی‌بر پذیرش و عرضه فراورده‌های نفتی متعلق به این سازمان در بازار فرعی بورس انرژی ایران موافقت شده است.


فروش برق با مکانیزم عرضه و تقاضا در بورس انرژی ایران


وزارت نیرو در صدد است بزودی فروش برق با مکانیزم بورسی و با نظام عرضه و تقاضا را اجرا کند.


واریز سود سهام ۳۹ ناشر بورسی از طریق سجام


شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات)، اعلام کرد: سود سهام ۳۹ شرکت در تیرماه امسال از طریق اطلاعات سامانه سجام پرداخت شد.


بازگشت دوباره گندم به بورس کالا!


سرپرست مدیریت مطالعات اقتصادی و امور بین‌الملل بورس کالای ایران، اظهار کرد: با وجود مزایایی که اجرای سیاست قیمت تضمینی گندم در بورس کالا برای خریداران، کشاورزان و دولت نظیر تضمین کیفیت محصول، امکان دریافت ثمن معامله در بازه زمانی بسیار کوتاهی پس از انجام معامله توسط کشاورز و کاهش بار مالی دولت داشت، اما از آنجایی‌که گندم مشمول قیمت‌گذاری شد عرضه آن نیز در بورس کالا متوقف گردید، اما زیرساخت‌های بورس کالا برای ازسرگیری عرضه گندم به طور کامل مهیاست.


امکان توثیق سهام در سیستم بانکی


سامانه توثیق الکترونیک هوشمند(ستاره) جدید‌ترین دستاورد سازمان بورس اوراق بهادار که روز چهارشنبه با حضور دادستان کل کشور، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رییس سازمان بورس اوراق بهادار و جمعی از مدیران بانکی کشور رونمایی شد، امکان توثیق سهام را به برای سهامداران برقرار کرد.


این سامانه که طرح آن از یک سال گذشته کلید خورد و طی چهار ماه گذشته با همکاری وزارت اقتصادی و دارایی و قوه قضاییه، به مرحله اجرا درآمد، از روز چهارشنبه با رونمایی از فاز اول آن، این امکان را برای سهامداران بویژه سهامداران خرد فراهم می‌کند تا برای اخذ وام یا تسهیلات بانکی بتوانند سهام یا سایر دارایی‌های خود را وثیقه‌گذاری کنند.


واگذاری سهام شرکت‌های استانی ایران‌خودرو


براساس اطلاعیه‌ای که گروه ایران‌خودرو منتشر کرده است، این گروه قصد دارد سهام شرکت‌های ایران‌خودرو فارس، خراسان، خزر، تبریز و کرمانشاه را واگذار کند. هنوز از جزییات این واگذاری خبری منتشر نشده است.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، شنبه ۸ امرداد ۱۴۰۱


حجم کل دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز روند افزایشی را طی کرد و به رقم ۷۳۰۰ میلیارد تومان رسید. ارزش این حجم از معاملات سهام نسبت به چهارشنبه گذشته حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان رشد و مبلغ ۱۱۳۰۰ میلیارد تومان را ثبت کرد. از این میزان، بیش از ۲۷۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۸۶۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس هم در مسیر کاهشی است اما نسبت به آخرین روز معاملاتی گذشته، بشی از ۳۰۰ میلیارد تومان رشد کرد و به رقم ۲۳۲۶ میلیارد تومان رسید. طی این دادوستدهای خرد سهام، ۳۱۵ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت از حقیقی‌ها به سهامداران عمده انجام شد. حقیقی‌ها امروز، اندک خرید سهام خود را روی شراز، فولاد و سامان متمرکز کردند و حقوقی‌ها نیز روی سهم‌های شپنا، دی و شستا خرید بیش‌تری انجام دادند.


در جریان داوستدهای بازار، امروز بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات سهام به گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و فراورده‌های نفتی به ترتیب با ۱۸۶، ۱۶۱ و ۱۵۷ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار مثبت و متعادل شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۴۴۰.۹۰۹.۰۷ (۲۸۰۳.۵۴-)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۸۷.۲۱۷.۹۷ (۲۲۵۰.۱۵-)


ارزش معاملات: ۲.۷۰۸ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۵ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: شبریز، خودرو و شبندر


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۸.۸۸۱.۴۶ (۱۹.۰۷افزایش)


ارزش معاملات: ۸.۶۶۸ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۸ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: شراز، زاگرس و آریا


گزارش: مولود غلامی

انتهای خبر

0
0