همفکران
1400/12/22
15:56
گزارش بازار/ "کگل" به داد شاخص رسید

شاخص کل بورس تهران ۲۲امین روز معاملاتی از اسفند ماه ۱۴۰۰ را با رشد ۲۳۰۰ واحدی به پایان رساند و در ارتفاع ۱ میلیون و ۳۳۵ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی بیشتر روز را در مدار منفی سپری کرد و تا بالغ بر ۱۰۰۰ واحد افت را رقم زد، اما در یک ساعت پایانی به موجب افزایش تقاضا و بازگشایی کگل، به مسیر صعودی بازگشت و روز را سبزپوش به پایان برد...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران ۲۲امین روز معاملاتی از اسفند ماه ۱۴۰۰ را با رشد ۲۳۰۰ واحدی به پایان رساند و در ارتفاع ۱ میلیون و ۳۳۵ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی بیشتر روز را در مدار منفی سپری کرد و تا بالغ بر ۱۰۰۰ واحد افت را رقم زد، اما در یک ساعت پایانی به موجب افزایش تقاضا و بازگشایی کگل، به مسیر صعودی بازگشت و روز را سبزپوش به پایان برد.


شاخص هموزن یک ساعت ابتدایی را با شیب تند نزولی پشت سر گذاشت. بعد از آن کمی متعادل شد و مقداری از راه رفته برگشت. در نهایت اگرچه از منفی هایش کاسته شد ولی نتوانست به مدار مثبت برسد، به این ترتیب با افت ۳۶۸ واحدی به کارش پایان داد.


کگل، شتران و کچاد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. کگل رشد حداکثری قیمت را تجربه کرد. شتران در مدار مثبت ۲.۷ درصدی متوقف شد و کچاد نیز در مرز صفر معاملاتی روز را به پایان برد. شستا، شیراز و حکشتی بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. شستا به افت ۱ درصدی قیمت اکتفا کرد. حکشتی و شیراز افت بالغ بر ۲.۵ درصدی قیمت را تجربه کردند.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر افت قیمت نمادهای آریا، صبا و خدیزل، ۲۸ واحد کاهش یافت و در عدد ۱۸ هزار و ۱۵۲ قرار گرفت. زاگرس و دماوند نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه امروز حدود ۲۰۶ میلیارد تومان خروج پول از سوی سهامداران حقیقی صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۶ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۴ میلیارد دلار رسید.




خبرهای موثر


تعلیق موقت گفت‌وگوهای ایران و عربستان


منابع نزدیک به شورای عالی امنیت ملی می‌گویند که ایران به صورت یک طرفه گفت‌وگوها با عربستان را موقتا تعلیق کرده است.


وزیر خارجه عراق در حاشیه کنفرانس آنتالیا اعلام کرده بود که دور پنجم گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی روز چهارشنبه در بغداد برگزار خواهد شد.


وزیر امور خارجه عربستان نیز چند روز پیش از احتمال برگزاری دور پنجم مذاکرات با ایران خبر داده بود.


ایران تاکنون زمان مشخصی را برای پیگیری گفت‌وگوها با عربستان اعلام نکرده اما خبرهای غیر رسمی حاکی از این بود که برای برگزاری دور پنجم گفتگوها میان ایران و عربستان سعودی در روز چهارشنبه هفته جاری توافق شده است.


سخنگوی وزارت خارجه:


درباره لیست قرمز آمریکا اصلا مذاکره نمی‌کنیم.


روسیه درخواست جدیدی را مطرح کرده.


موضوع راستی آزمایی تقریبا حل شده است. در نقطه اعلام توافق قرار نداریم.


وزیر صمت خبر داد: واردات خودرو از اردیبهشت آزاد می‌شود/ حذف تدریجی قرعه کشی خودرو


وزیر صنعت، معدن و تجارت: مهلت مصوبه ممنوعیت واردات خودرو تا اواخر اردیبهشت سال آینده است که دیگر تمدید نخواهد شد و با توجه به تقاضای انباشته، احتمالا تا بیش از ۱۰۰ هزار خودرو وارد خواهد شد.


از اواسط سال آینده به تدریج قرعه کشی حذف می‌شود، البته این طور نیست که از ابتدای سال ۱۴۰۱ قرعه کشی نداشته باشیم.


ایران خودرو در سال آینده خودروهای ۴۰۵ و سمند، سایپا هم تیبا را از رده خارج خواهند کرد.


برنامه ریزی برای معرفی سه خودروی جدید در سال آینده انجام شده است.


بیانیه سپاه: شب گذشته "مرکز راهبردی توطئه و شرارت صهیونیست‌ها" مورد هدف موشک هایمان قرار گرفت


در این بیانیه آمده است: در پی جنایات اخیر رژیم جعلی صهیونیستی و اعلان قبلی مبنی بر بی پاسخ نگذاردن جنایت ها و شرارت های این رژیم منحوس ؛ شب گذشته "مرکز راهبردی توطئه و شرارت صهیونیست‌ها" مورد هدف موشک های قدرتمند و نقطه زن "سپاه پاسداران انقلاب اسلامی" قرار گرفت.


بار دیگر به رژیم جنایتکار صهیونیستی هشدار می‌دهیم ، تکرار هر گونه شرارت با پاسخ های سخت ، قاطع و ویرانگر مواجه خواهد شد.


به ملت عظیم‌الشان ایران نیز اطمینان می‌دهیم امنیت و آرامش میهن اسلامی ، خط قرمز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بوده و به احدی اجازه تهدید و تعرض به آن را نخواهند داد.


اولتیماتوم یک هفته‌ای آمریکا به روسیه در خصوص مذاکرات وین


وال‌استریت ژورنال به نقل از یک مقام آمریکایی مدعی شد واشنگتن از مسکو خواسته که ظرف یک هفته درخواست خود را پس بگیرد، در غیر این صورت به دنبال توافق دیگری با تهران خواهد بود.


ترین های معاملات بورس


فلزات اساسی ها، خودرویی ها و نفتی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، چند رشته ای و بانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، خودرو و خساپا نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.



ورود و خروج پول های حقیقی



طی امروز کانی های فلزی بیشترین ورود پول از سوی حقیقی های بازار را تجربه کردند. در مقابل بیشترین خروج نقدینگی های خرد از بانکی ها و فلزات اساسی ها صورت گرفت. در بین نمادها نیز کگل و اتکام بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و وگردش و بپاس بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



بازار امروز در حالی آغاز به کار کرد که، در نیمه دوم معاملات روز گذشته شاهد کاهش خروج پول‌های خرد و جمع شدن عمده صفوف فروش بازار بودیم.


گروه های برجامی نظیر بانک و خودرو که روز گذشته در صفوف فروش به انتظار خریداران نشسته بودند، امروز برایشان ورق برگشت و معاملاتی متعادل را پشت سر گذاشتند.


در گروه خودرو نمادهایی نظیر ایران خودرو، خساپا، خگستر، خپارس و خزامیا در ابتدا از مدار منفی به مثبت رفتند ولی در انتها همگی در حوالی صفر تابلو به کارشان پایان دادند.


بانکی ها نیز با بهبود تقاضا دنبال شدند. وبملت سبزپوش در قیمت ۳۴۱ تومان به خط پایان رسید. وتجارت و وبصادر هم مماس بر صفر معاملاتی روز را به آخر رساندند.


استارت رنج کشی های مثبت امروز از پالایشی ها، به ویژه شتران آغاز شد. پالایش نفت تهران که تا ۵۲۵ هم پیش رفته بود در انتهای بازار در قیمت ۵۱۹ تومان بسته شد. به نظر می رسد کماکان بیشترین بازده در پالایشی ها از آن شتران باشد. شپنا و شبندر در محدوده صفر تابلو با پرچم سبز از حرکت بازایستادند.


در سهم های کامودیتی ، با توجه به بسته بودن بازار های جهانی، شاهد جبران شدن بخش اندکی از افت های روز گذشته در برخی از نمادها بودیم. فملی و فولاد با حمایت حقوقی ها بیشتر رو را در مرز صفر معاملاتی نوسان کردند. فاسمین بعد از رشد خوبی که طی روز های اخیر داشت، امروز ۳- خورد و ۱۸۹۰ تومان شد.


عمده نمادهای شیمیایی از مثبت ها به مدار منفی کشانده شدند و سرخپوش روز را به پایان بردند. شپدیس که در یک رالی صعودی از محدوده ۱۲۹۰۰ تومان به ۱۶۷۰۰ تومان رسیده بود، امروز با افت ۲ درصدی مواجه شد.


در روز های اخیر شرکت های سنگ آهنی از خریداران خوبی برخوردار بودند. کگل امروز در قیمت ۱۲۵۰ تومان بازگشایی شد و با صف خریدش، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشت. کچاد با اینکه امروز با افزایش عرضه ها مواجه بود، به ۱۱۴۰ تومان رسید. واحیا که مدتی است معاملاتش در مدار صعودی سپری می شود و امروز نیز در قیمت ۱۶۶۶ تومان متوقف شد.


در میان شرکت های صادر کننده شمش، کاوه که که از کمتر از ۱۰۰۰ تومان استارت زد امروز به محدوده ۱۲۳۸ تومان نیز رسید. ولی در انتها کمی افت کرد و در قیمت ۱۱۷۰ تومان بست.


آتیش بازی خریداران در دو گروه غذایی و زراعت امروز هم ادامه داشت. سیمرغ به صف خرید رسید و ۲۳۰۰ تومان شد. سپید که روندی منفی داشت تا ۲+ درصد هم بالا رفت و در نهایت در قیمت ۱۸۹۶ تومان بست.


در انتهای بازار امروز افزایش عرضه ها در کلیت بازار و در گروه های مختلف امری مشهود بود. به نظر می رسد در روز های پایانی سال ، اقبال خریداران به پالایشی ها ادامه دار باشد مگر اینکه، طی روز آینده و همزمان با بازگشایی بازار های جهانی شاهد تحولاتی منفی در قیمت نفت باشیم.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه و در بازه ۳۰ روزه نمادهای وسین، سکارون و اتکام بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را تکنو با ۴.۵۵ درصد، غدام با ۳.۴۹ درصد و سغرب با ۳.۱۱ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام غدشت با ۹.۰۹ درصد، ختراک با ۴.۹۶ درصد و لخزر با ۴.۳۵ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار به نسبت روز چهارشنبه ۴۲۰ تومان افزایش یافته و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۶ هزار و ۱۷۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۱.۸۳ درصد افزایش داشت و به ۱۲ میلیون و ۵۸۲ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۱۷ درصد افزایش ارزش داشت و به محدوده ۱۹۸۸ دلار رسید.


انتهای خبر

0
0