بورس پرس
1401/04/22
11:13
در انتظار خشکسالی استثنایی، طولانی مدت و تابستانی گرم باشید

رئیس مرکز مدیریت بحران خشکسالی از ایجاد شرایط خشکسالی استثنایی و طولانی مدت و تابستانی گرم خبر داد و گفت: بارش‌های پاییزی نیز کمتر و دیرتر از حد عادی آغاز می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، احد وظیفه به ایسنا گفت: شاخص‌ها نشان‌دهنده خشکسالی متوسط تا شدید استثنایی در تمام نقاط ایران هستند. غرب، شمال خوزستان، لرستان، کرمانشاه بخصوص ایلام در شرایط خشکسالی به‌شدت استثنایی و طولانی‌مدت به سر می‌برند.


وی ادامه داد: میزان بارندگی طی سال گذشته و جاری در کرمانشاه ۵۰ و ۴۸ درصد و در ایلام نیز ۶۱ درصد کمتر از حد عادی گزارش شد. بنابراین وقتی در بلند مدت بارش یک و دو ساله در منطقه‌ای بیش از ۵۰ درصد کمتر از عادی و دوره خشکسالی طولانی شود، شرایط بسیار حاد و بی سابقه‌ای حاکم می‌شود.


این مقام مسئول افزود: در تهران سال گذشته بیش از ۲۰ درصد بارندگی کمتر از حد عادی ثبت شد و سال جاری این آمار و ارقام بزرگ‌تر شده و به حدود ۳۸ درصد رسید. در قزوین، سمنان، جنوب البرز، خراسان رضوی، خراسان شمالی و بطور کلی در شمال شرق، خشکسالی بسیار شدیدی حاکم است.


وظیفه توضیح داد: دیگر نقاط ایران نیز وضعیت چندان مناسبی نداشته و در هیچ نقطه‌ای بارش‌ها بیش از حد عادی نبود. تنها نقطه در سال آبی جاری با بارندگی بیش از حد عادی، استان هرمزگان است که در آن نیز خشکسالی حاکم است. چراکه بارش‌ها را طی دو هفته در دی ماه دریافت کرد.


وی افزود: بارش‌های سیل‌آسای هرمزگان غالبا وارد دریا می‌شود و در این استان شرایط مطلوبی برقرار نیست. همه این موارد بیانگر خشکسالی شدید در ایران است. در تابستان بارش قابل ملاحظه‌ای وجود ندارد و خشک و بدون بارش است و به جز برخی مناطق محدود این خشکسالی تا پایان سال آبی ادامه دارد.


وظیفه گفت: شروع سال آبی آینده هم چندان امیدوارکننده نیست. البته نمی‌توان با قاطعیت درباره وضعیت بارش سال آبی آینده نظر داد اما با ادامه شرایط لانینا یعنی سرد شدن تناوبی سطح دریا در مرکز شرقی خط استوا روی اقیانوس آرام، بارندگی‌های پاییز به احتمال زیاد دیرتر شروع شده و بطور کلی کمتر از حد عادی خواهد بود. تابستان گرم با دمایی بیش از حد عادی مورد انتظار است.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0