فارس نیوز
1400/10/07
12:02
رسوب سود سهام مردم در حساب شرکتها/پرداخت غیر متمرکز سود ادامه دارد

رئیس کمیسیون اصل نود گفت: در حالی که وعده ۲ ماهه رئیس سازمان بورس برای واریز سود همه شرکت‌های بورسی به صورت متمرکز و از طریق سامانه سجام به پایان رسیده است، اما برخی شرکت‌های بورسی سود تقسیمی را از روش‌های غیرسجامی واریز می کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با ورود سهامداران عدالت و استقبال مردم از سرمایه‌گذاری در بورس طی سال گذشته، این بازار از بازار حاشیه‌ای و کوچک به بازار بزرگ و مردمی تبدیل شده و اکنون ۵۸ میلیون ایرانی معادل ۷۰ درصد مردم در بورس حضور دارند.


از آنجا که عمده مردم با سرمایه‌های اندک وارد بورس شده‌اند،‌برای ماندگاری در این بازار باید سود سهام آنها به صورت متمرکز و از طریق شماره شبا بانکی که در سجام اعلام شده واریز شود تا حقی از کسی ضایع نشود.


به گفته رئیس کمیسیون اصل نود، در حالی که وعده ۲ ماهه رئیس سازمان بورس برای واریز سود همه شرکت‌های بورسی از سامانه سجام به پایان رسیده است، همچنان برخی شرکت‌های بورسی سود تقسیمی را از روش‌های غیرسجامی واریز می‌کنند. موضوعی که برخورد سازمان بورس با شرکت‌های متخلف را ناگزیر کرده است.


واریز سود تقسیمی سالانه شرکت ها از سامانه سجام به صورت متمرکز یکی از مطالبات سهامداران بورسی است. تا قبل از ایجاد سامانه سجام ، شرکت‌ها سود تقسیمی را از روش‌هایی همچون ارجاع سهامداران به شعب بانکی توزیع می‌کردند که در نتیجه آن بسیاری از سهامداران به دلیل پرهزینه و مشکل بودن مراجعه به بانک از دستیابی به سود تقسیمی باز می‌مانند. در حال حاضر ناشران بورسی و شرکتها طبق دستورالعمل انضباطی ناشران بورس، موظف‌اند توزیع سود تقسیمی را با همکاری شرکت سپرده گذاری مرکزی (متولی سامانه سجام ) انجام دهند.


به گفته حسن شجاعی، طبق بررسی‌ها بیش از نیمی از شرکت‌های بورسی در بازه زمانی شهریور ۱۳۹۹ تا شهریور ۱۴۰۰ سود را از روش‌های غیرسجامی توزیع کرده‌اند. لذا کمیسیون اصل نود به دلیل رعایت نشدن مقررات به این موضوع ورود کرد.


رئیس کمیسیون اصل ۹۰ در آبان ماه ۱۴۰۰ پس از جلسه با رئیس سازمان بورس از حل کامل مشکل توزیع سود تا دو ماه آینده خبر داد. شجاعی رئیس کمیسیون در این باره مطرح کرد: «یکی از توافقات صورت گرفته این بود که ظرف دو ماه آینده پرداخت سود سهام همه شرکت‌های بورسی از طریق سامانه سجام انجام شود.»


با توجه به اینکه این روزها موعد دو ماهه رئیس سازمان بورس برای پرداخت سجامی کلیه سودها فرا رسیده است، حجت الاسلام حسن شجاعی، رئیس کمیسیون اصل نود در توییتی خواستار پاسخگویی سازمان بورس در مورد تخلفات احتمالی شرکت های بورسی در مورد شد.



توئیت شجاعی


وی بیان کرد: «وعده ۲ ماه رئیس سازمان بورس برای پرداخت سود تقسیمی از مسیر سجام تا چند روز آینده به پایان می رسد. از آن پس همه شرکت های بورسی موظف اند مطابق مقررات، سود را از سامانه سجام واریز کنند و سازمان بورس باید پاسخگوی تخلفات احتمالی باشد.» رئیس کمیسیون اصل نود همچنین از مردم خواست تا هرگونه تخلف به ابن کمیسیون گزارش کنند.


در حال حاضر مجامع شرکت‌هایی که سال مالی آن ها در شهریور ماه بوده است، در حال برگزاری است و این شرکت ها روش واریز سود تقسیمی را از سامانه کدال اعلام می کنند. مطابق بررسی اطلاعیه های زمان بندی تقسیم سود این شرکت ها تا به حال از بین شرکت هایی که سال مالی آن ها در شهریور است، ۴ شرکت ثپردیس، وثخوز، ثشرق و قشکر سود تقسیمی را از سامانه سجام واریز نمی‌کنند. این شرکت‌ها از سهامداران خود خواسته‌اند تا اطلاعات خود را به همراه مدارک هویتی به امور سهامداران ارسال کنند.



شرکتها


بی توجهی شرکت‌های بورسی به پرداخت سجامی سود در شرایطی صورت می گیرد که روش های غیر سجامی سهامدار وقت و هزینه بیشتری برای ارسال اطلاعات به شرکت صرف می کند و هم شرکت ها هیچ گونه پاسخگویی نسبت به دریافت اطلاعات ندارند و ممکن است به بهانه عدم دریافت اطلاعات، سود تقسیمی را واریز نکنند. در مقابل روش واریز از سامانه سجام هیچ از این مشکلات را ندارد.


به گفته شجاعی، بر این اساس سازمان بورس باید در مورد عدم واریز سود این شرکت ها از سامانه سجام پاسخگو باشد. چرا که در صورت عدم پیگیری سازمان بورس، شرکت های دیگری نیز به این تخلف ادامه خواهند داد و همانند سال گذشته، تعداد زیادی از شرکت‌ها غیر سجامی خواهند ماند.


برخی کاربران فارس من نیز خواستار واریز سود تقسیمی شرکتهای بورسی از طریق متمرکز و شماره شبا اعلامی در سجام شده بودند.


انتهای پیام/ب


انتهای خبر

0
0