همفکران
1401/01/10
15:07
وقایع نگاری همفکران از نخستین هفته کاری بورس

رشد ۵ درصدی شاخص های کل و هموزن؛ تزریق ۴۴۰ میلیارد تومانی پول خرد به بازار؛ بیش از ۸۰ درصد از صنایع و شرکت ها رشد قیمت داشتند...

در نخستین هفته کاری سال ۱۴۰۱ افت قیمت نفت تحت تاثیر خبر قرنطینه شدن مجدد برخی از شهرهای چین در نتیجه همه گیری دوباره کووید ۱۹ موجب شد تا ترمز روند صعودی سهام پالایشی کشیده شود. این خبر بر قیمت های جهانی فلزات نیز اثر منفی گذاشت و سهام کامودیتی بازار نیز با فشار نسبی عرضه مواجه شدند. از سوی دیگر انتشار اخبار ضد و نقیض درباره برجام و طولانی شدن دستیابی به توافق موجب ایجاد التهاب مجدد در بازار ارز شد و بهای دلار مجددا به سطح ۲۷ هزار تومان رسید.


این هفته شاخص کل بازار حدود ۵ درصد و شاخص هموزن بیش از ۵ درصد رشد داشتند. حقیقی ها حدود ۴۴۰ میلیارد تومان سرمایه جدید به بازار تزریق کردند.


۸۷ درصد از صنایع بازدهی مثبت داشتند. پربازده ترین صنعت مخابرات بود که ارزش بازار آن بیش از ۷ درصد رشد کرد. صنایع محصولات کامپیوتری الکترونیکی و نوری و حمل و نقل انبارداری و ارتباطات به ترتیب با بیش از ۶ و ۵ درصد بازدهی دومین و سومین صنعت پربازده هفته جاری بودند. صنعت استخراج سایر معادن بیشترین بازدهی منفی را داشت که ارزش بازار آن بیش از ۵ درصد افت کرد. از مجموع ۶۴۱ سهمی که این هفته معامله شدند بازدهی ۸۲ درصد از آن ها مثبت بود. آبادا با بیش از ۲۱ درصد، خگستر و خساپا هر یک با حدود ۲۰ درصد بازدهی بیشترین رشد قیمت را ثبت کردند و نمادهای غدشت با حدود ۲۴ درصد افت، شسم با حدود ۱۰ درصد افت و مفاخر با بیش از ۹ درصد افت بیشترین کاهش قیمت را متحمل شدند.




شنبه؛ سالی که نکوست از بهارش پیداشت


بازار با برتری خریداران و ادامه رشد قیمت در اکثر سهم ها آغاز شد. بعد از چند دقیقه فشار عرضه ها زیاد شد اما خریداران مجددا توانستند مدیریت بازار را به دست گرفته و از فروشندگان سبقت بگیرند. صنایع فرآورده های نفتی و خودرویی در رشد قیمت و میزان تقاضا نسبت به سایر نمادها پیشتاز هستند. روند مثبت بازار تا انتها ادامه داشت. به طوری که در میانه بازار موج جدیدی از تقاضا نمایان شد و فولاد را به صف نشاند. در پایان ارزش معاملات خرد به ۳.۸ همت رسید. تراز پول خرد بازار مثبت ۱۸۷ میلیارد تومان بود و همه شاخص های بازار صعود کردند.


انریکه مورا در توییتی نوشت که امروز به تهران می آید. این مذاکره باید به نتیجه برسد.


دلار در محدوده ۲۶،۲۰۰ تا ۲۶،۱۶۰ تومان خرید و فروش شد. بیت کوین تا بالای کانال ۴۴ هزار دلار پیش رفت.


یکشنبه؛ ورود شاخص به کانال ۱،۴ میلیون


داد و ستدهای بورس تهران در فضایی متعادل و مثبت آغاز شد. صنایع فلزی، پالایشی و شیمیایی در صدر برترین تقاضاهای بازار قرار گرفت. رفته رفته خودرویی ها نیز با افزایش تقاضا همراه شدند و خساپا صف خرید شد. در نیمه دوم موج جدیدی از تقاضا در جو کلی بازار و به ویژه در شرکت های بزرگ بازار نمایان شد. برخی از نمادهای گروه گردشگری نیز صف خرید شدند. در پایان شاخص کل ۱۲،۷۳۰ واحد رشد کرد و به محدوده یک میلیون و ۴۰۳ هزار واحد رسید. شاخص هموزن ۳،۰۳۶ واحد و شاخص فرابورس ۲۰۵ واحد افزایش یافتند.


رابرت مالی نماینده ویژه امریکا در امور ایران در نشست دوحه اعلام کرد که اگر ایران برنامه هسته ای خود را متوقف کند تحریم ها را لغو می کنیم. کمال خرازی رییس شورای راهبردی روابط خارجی گفت توافق هسته ای قریب الوقوع است اما به اراده سیاسی امریکا بستگی دارد.


معاملات دلار از محدوده ۲۶،۱۵۰ شروع شد و تا ۲۶،۲۰۰ تومان نوسان داشت.


دوشنبه؛ غیبت نمادهای فرابورسی


در ابتدای بازار اعلام شد که در سامانه های معاملاتی فرابورس مشکل فنی پیش آمد و معاملات بورسی در غیاب نمادهای فرابورسی شروعی متعادل و مثبت داشتند. گروه های خودرو و دارو در صدر بیشترین تقاضاها قرار گرفتند. نیم ساعت از بازار نگذشته بود که شستا به صف خرید نشست. در ادامه گروه قندی به دلیل احتمال افزایش قیمت چغندر با اقبال خوبی همراه شد و عمده نمادهای این صنعت صف خرید شدند. در میانه بازار نمادهای بانکی نیز به صف خرید رسیدند. همزمان نمادهای پالایشی تحت تاثیر کاهش قیمت نفت جهانی، متعادل اما منفی دنبال شدند. در پایان شاخص کل ۱۵ هزار واحد دیگر صعود کرد و به ارتفاع ۱ میلیون و ۴۱۸ هزار واحد رسید. شاخص هموزن نیز ۶،۸۵۷ واح افزایش یافت و در محدوده ۳۶۰ هزار واحد ایستاد.


در بازار جهانی طی نخستین ساعات معاملاتی رمز ارزها با رشد قیمتی قابل توجهی همراه شدند. بیت کوین در یک قدمی صعود به کانال ۴۷ هزار دلاری قرار گرفت. بهای نفت با افت مواجه شد و به محدوده ۱۱۶ دلار رسید. قیمت هر اونس طلا نیز به ۱،۹۳۰ دلار کاهش یافت. قیمت مس و روی با افزایش نسبی به ترتیب به محدوده های ۱۰،۲۳۵ دلار و ۴،۰۶۶ دلار رسیدند.


نخستین داد و ستدهای دلار از محدوده ۲۶،۲۸۰ تومان بود و در ادامه تا ۲۶،۵۸۰ تومان افزایش یافت.


سه شنبه؛ یکه تازی سهم های کوچک و اصلاح سهم های بزرگ


امروز نیز بازار متعادل و مثبت آغاز شد اما حدود نیم ساعت از شروع بازار نگذشته بود که فشار نسبی در بزرگان بازار پدیدار شد. اما اقبال به سهم های کوچک که از روز قبل شروع شده بود امروز نیز ادامه یافت. دارویی ها در پی تایید خبر حذف ارز ترجیحی برای دومین روز متوالی یکدست سبزپوش شدند. بازار که به نیمه رسید تقاضا در برخی از بزرگان بهبود یافت. گروه قندی تحت تاثیر شایعه تعیین قیمت ۲،۵۰۰ تومانی چغندر قند بیشترین توجه را به خود جذب کرد. از سوی دیگر سهام سیمانی نیز متاثر از رشد قیمت سیمان در بورس کالا پرتقاضا ظاهر شدند. در پایان نماد فارس بازگشایی شد و شاخص منفی را مثبت کرد اما با ابطال معاملات این نماد شاخص به جای قبلی خود برگشت. شاخص کل ۴،۴۲۰ واحد منفی خورد اما شاخص های هموزن و فرابورس به ترتیب ۲،۴۸۱ واحد و ۲۹۳ واحد رشد کردند.


شروع معاملات دلار در بازار آزاد از محدوده ۲۶،۶۵۰ تومان بود و در ادامه به بالای محدوده ۲۷ هزار تومان رسید. دلار نیمایی نیز در کانال ۲۴ هزار تومان رشد کرد.


چهارشنبه؛ رنج مثبت بازار


در ادامه معاملات دیروز، امروز نیز بازار شروعی منفی داشت اما متعادل دنبال شد. پس از چند دقیقه رگه هایی از تمایل به سمت بهبود و سبز شدن در برخی از نمادها پدیدار شد. پالایشی ها رنج مثبت زدند. برخی از فلزی ها رو به بالا حرکت کردند. عمده نمادهای شیمیایی در درصدهای بالای قیمتی متقاضی داشتند. برخی از دارویی ها مانند روزهای گذشته به رشد خود ادامه دادند. سبزترین گروه بازار، بیمه بود. نمادهای بیمه ای به دلیل خبر افزایش ۲۱ درصدی حق بیمه شخص ثالث پرتقاضا ظاهر شدند. در نیمه دوم تقاضا در کلیت بازار پدیدار شد و عمده سهم ها لباس سبز پوشیدند. خساپا صف خرید شد. در پایان بازار شاخص های کل حدود ۱۸ هزار واحد و هموزن بیش از ۳ هزار واحد صعود کردند.


انریکه مورا مذاکره کننده ارشد اروپا پس از سفر به تهران برای رایزنی درباره برجام به واشنگتن رفت. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت صادرات میعانات گازی در مقایسه با آغاز به کار دولت به دو و نیم برابر افزایش یافته است. او همچنین از افزایش ۴۰ درصدی حجم صادرات نفت خام خبر داد.


به دنبال انتشار اخبار مثبت پیرامون مذاکره روسیه با اوکراین قیمت فلزات در بازارهای جهانی کاهش یافت. آلومینیوم با حدود ۵ درصد کاهش به ۳،۴۴۴ دلار، روی با ۰.۸۲ درصد افت به ۴،۰۵۴ دلار و مس با حدود ۰.۰۹ درصد افت به محدوده ۱۰،۳۳۱ دلار رسیدند. اما قیمت نفت صعودی شد و به بالای محدوده ۱۰۸ دلار رسید. اونس طلا نیز تا ۱،۹۲۲ دلار پیش رفت.


قیمت دلار آزاد به سطح ۲۷ هزار تومان رسید.


انتهای خبر

0
0