فارس نیوز
1400/12/04
16:42
استقبال سهامداران خرد از نمادهای کوچک بورس

شاخص کل هموزن بورس در حالی رشد بیشتری از شاخص کل بازار سرمایه داشت که نمادهای کوچک بازار در جریان معاملات امروز رونق بیشتری داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه این روزها درگیر تاثیرپذیری از سایر بازارهای مالی است و البته نباید اتفاقات و رخدادهای سیاسی و بین المللی مانند مناقشه روسیه و اوکراین را در بالا و پایین شدن شاخص کل بورس بی تاثیر دانست.


افزایش و کاهش قیمت دلار در روزها و هفته های گذشته بازار سهام تهران را به دو بخش ریالی و دلاری تقسیم کرده است. در روزهایی که بازار ارز، با افزایش قیمت ها روبرو می شود، سهم های دلاری که عمدتا شرکت های صادرات محور هستند، سبزپوش بوده و در روزهایی که نوسان کمتری در بازار ارز دیده می شود، سهم های ریالی مانند بانکی ها و خودرویی ها، بورس را در دست گرفته و شاهد رشد قیمت این نمادها هستیم.


* رشد نمادهای خودرویی در بازار سهام


البته تغییر در قیمت فلزات اساسی در بازارهای جهانی به دلیل اتفاقات بین المللی نیز یکی دیگر از موضوعاتی است که باعث رشد یا کاهش قیمت نمادها در بورس تهران می شود.


استقبال سهامداران خرد از سهام کوچک بازار سرمایه نیز یکی از نکاتی است که در این روزها، همه فعالان بازار سهام شاهد آن هستند. رشد دوبرابری شاخص کل هموزن نسبت به شاخص کل بورس در جریان معاملات امروز چهارشنبه تایید کننده این مساله است.


امروز چهارشنبه قیمت سهام اغلب نمادهای خودرویی افزایش یافت. در سوی دیگر بازار، اغلب نمادهای پالایشی افت قیمت داشتند و گروه‌ فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای قرمزترین گروه‌‌ بازار بود.


میانگین خرید هر کد حقیقی در جریان معاملات امروز ۲۵.۱ میلیون تومان بود و میانگین فروش سهامداران خرد نیز ۲۱.۷ میلیون تومان بوده است.


* رشد دوبرابری شاخص کل هموزن نسبت شاخص کل بورس


در پایان معاملات روز چهارشنبه، شاخص کل بورس با افزایش ۳ هزار و ۴۶۱ واحدی نسبت به روز سه شنبه به رقم یک میلیون و ۲۸۸ هزار و ۳۳۷ واحد رسید. بازدهی این شاخص مثبت ۰.۲۷ درصد بوده است.


شاخص کل هموزن بازار سرمایه نیز با رشد هزار و ۶۵۷ واحدی در سطح ۳۳۰ هزار و ۳۱۰ واحدی ایستاد. بازدهی شاخص کل هموزن نیز مثبت ۰.۵ درصدی بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس ۶۰ واحد افزایش یافت و در سطح ۱۷ هزار و ۵۸۹ واحد ایستاد.


* کاهش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بازار


امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۶۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. این عدد نسبت به معاملات روز گذشته کاهش ۶۹ درصدی داشته است.


در معاملات روز چهارشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران)، فزر (شرکت پویا زرکان آق دره) و سمگا (شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی) اختصاص داشت و بیشترین پول حقیقی نیز به نمادهای کساوه (صنایع کاشی و سرامیک سینا)، وتعاون (بیمه تعاون) و سامان (بانک سامان) تعلق گرفت.



* افت ارزش کل معاملات و معاملات خرد


امروز ارزش کل معاملات در بازار سهام به رقم هشت هزار و ۹۱۴ میلیارد تومان کاهش یافت که نسبت به روز گذشته افت ۳۹ درصدی را نشان می دهد. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۴ هزار و ۲۰۱ میلیارد تومان بود که ۵۰ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می دهد.


ارزش معاملات خرد سهام نیز نسبت به روز کاری قبل ۱۰ درصد افت کرد و به رقم دو هزار و ۷۷۲ میلیارد تومان رسید که ۲۵ درصد از کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می ‌دهد.


* افزایش صف‌های خرید پایانی بازار


در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، ۳۰۹ نماد رشد قیمت داشتند که ۲۱۷ نماد بورسی و ۹۲ نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، ۶۳ درصد بازار رشد قیمت داشتند. از میان نمادهایی که رشد قیمت داشتند تعداد ۶۵ سهم در صف خرید قفل بوده اند.


در جریان معاملات امروز، ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۲۳ درصد رشد کرد و در رقم ۱۶۸ میلیارد تومان ایستاد.


امروز نمادهای وساپا (شرکت خوراک دام پارس)، سدبیر (شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان) و فزر (شرکت شرکت پویا زرکان آق دره) بیشترین صف خرید را داشتند.


* کاهش ارش صف های فروش بازار سرمایه


در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، ۱۵۵ نماد کاهش قیمت داشتند که ۱۰۵ نماد بورسی و ۵۰ نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، ۳۲ درصد بازار افت قیمت داشتند. تعداد ۹ سهم در پایان معاملات امرور در صف فروش قرار داشته اند.


در جریان معاملات امروز، ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز سه‌شنبه ۱۱ درصد کاهش یافت و ۳۱ میلیارد تومان شد. بدین ترتیب معاملات روز چهارشنبه با مازاد تقاضای ۱۳۷ میلیارد تومانی بسته شد.


بیشترین صف فروش نیز به نمادهای غدشت (شرکت دشت مرغاب)، رکیش (شرکت کارت اعتباری ایران کیش) و پرداخت (شرکت به پرداخت ملت) تعلق داشت.


انتهای پیام/


انتهای خبر

0
0