بورس پرس
1400/05/20
00:00
"مدیریت" برای عرضه اولیه امروز معرفی شد / دستور کار افزایش سرمایه

مدیرعامل سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری با اعلام آخرین وضعیت مالی و عملکردی از دستور کار افزایش سرمایه برای افزایش توان رقابت‌پذیری با رقبا و کسب بازدهی آتی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، جلسه معرفی سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری قبل از ظهر دیروز برای اعلام آخرین وضعیت مالی و عملیاتی با حضور مهدی عظیمی مدیرعامل برگزار شد تا این شرکت ۱۵۰ میلیارد تومانی آماده عرضه اولیه ۱۵ درصدی سهام معادل ۲۲۵ میلیون سهم برای امروز باشد.


معرفی شرکت


براین اساس، مهدی عظیمی مدیرعامل سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری با معرفی این شرکت گفت: "مدیریت" در فروردین سال ۸۷ با سرمایه اولیه ۱۰ میلیون تومانی به ثبت رسید و در اسفند سال ۹۱ نزد سازمان بورس به عنوان نهادمالی ثبت شد. سال ۹۵ نیز سال مالی شرکت از پایان اسفند به پایان آذر تغییر کرد. شهریور سال ۹۹ شخصیت حقوقی شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تغییر کرد و این مجموعه طی اسفند همان سال به‌عنوان شصت و هفتمین شرکت پذیرفته‌شده در بازار اول فرابورس قرار گرفت.


موضوع فعالیت


وی درخصوص موضوع اصلی فعالیت توضیح داد: سرمایه‌گذاری در سهام، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، اوراق مشارکت و سایر انواع اوراق بهادار، مسکوکات، فلزات گرانبها، گواهی سپرده بانکی و سپرده‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها و موسسات اعتباری مجاز، دارایی‌های فیزیکی، پروژه‌های تولیدی و پروژه‌های ساختمانی و ارائه خدمات مرتبط با بازار سرمایه اعم از تضمین نقدشوندگی و بازارگردانی اوراق بهادار، تعهد پذیره‌نویسی اوراق بهادار و مشارکت در ارکان صندوق‌های سرمایه‌گذاری مهم‌ترین موضوعات فعالیت این شرکت است.


این مقام مسئول با بررسی چشم‌انداز و برنامه‌های آتی این مجموعه گفت: مهم‌ترین برنامه "مدیریت" تبدیل‌شدن به بازوی اجرایی قدرتمند صندوق بازنشستگی کشوری در بازار سرمایه است. سهامدار عمده این مجموعه گروه مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری است که ۶۶ درصد مالکیت را در اختیار دارد و پس ‌از آن آتیه صبا با سهامداری ۳۴ درصدی قرارگرفته است.


جهش‌های چشمگیر سودآوری


عظیمی به رشد چشمگیر سودآوری طی سال‌های اخیر اشاره کرد و ادامه داد: در پایان سال مالی ۹۹ بالغ بر ۶۶۰ میلیارد تومان سود خالص برای شرکت شناسایی ‌شده است. در دوره ۶ ماهه منتهی به ۳۱ خرداد نزدیک به ۳۸۰ میلیارد تومان سود شناسایی شده که ۲۰۱ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل بود. تا ۱۸ مرداد سود خالص بالغ بر ۴۶۳ میلیارد تومان بودهو طی ۶ ماهه نخست دوره مالی مجموعه دارایی معادل ۹۳۶ میلیارد تومان محاسبه شده که بیش از ۹۸ درصد دارایی‌ها را دارایی‌های جاری تشکیل داده‌اند.


جزئیات سرمایه‌گذاری‌ها


وی با ارائه جزئیات سرمایه‌گذاری‌های بورسی عنوان کرد: سهام صندوق بازنشستگی کشوری با نماد "وصندوق" ۲۵ درصد بهای تمام شده را شامل می‌شود و ۲۰ درصد ارزش‌افزوده روز پرتفوی را نیز به خود اختصاص داده است. نمادهای "فملی" ۸ درصد، "البرز" ۵ درصد و "فولاد" نیز ۵ درصد از بهای تمام‌شده پرتفوی را در اختیار دارند. درمجموع بهای تمام‌شده پرتفوی برابر با ۸۷۴ میلیارد تومان و ارزش فروش ۱.۵ هزار میلیارد تومان است.


مدیرعامل "مدیریت" عمده سرمایه‌گذاری‌ها را در بخش چند رشته‌ای صنعتی، فلزات اساسی و شیمیایی‌ها دانست و گفت: تغییرات بنیادی در این حوزه‌ها تاثیرات قابل‌توجهی برای شرکت به همراه دارد. بهای تمام‌شده بخش چند رشته‌ای صنعتی برابر با ۲۴۱ میلیارد تومان و ارزش روز آن ۳۶۰ میلیارد تومان تومان است. همچنین ۵۲ درصد پرتفوی سرمایه‌گذاری غیربورسی به صندوق اختصاصی بازارگردانی ارزش‌آفرین صندوق بازنشستگی کشوری با بهای تمام شده ۱۲ میلیارد تومان اختصاص دارد. در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک با درآمد ثابت سپهر تدبیرگران و مدیریت ثروت صندوق بازنشستگی ۱۵ و ۱۳ درصد معادل بیش از ۲۳ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.


خالص ارزش دارایی های "مدیریت"


عظیمی با بیان اینکه به دلیل وزن بالای پرتفوی بورسی، امکان محاسبه خالص ارزش دارایی‌ها (NAV) بصورت دقیق و قابل‌اتکا وجود دارد، افزود: خالص ارزش دارایی‌ها با توجه به پرتفوی و حقوق صاحبان سهام در ۱۹ مرداد برای هر سهم ۸۴۹ تومان است. تغییرات ارزش پرتفوی در ۳۰ آذر سال ۹۹ تا دیروز نشان از کسب بازدهی منفی ۵ درصدی دارد در حالی که بازدهی شاخص گروه سرمایه‌گذاری منفی ۲۰ درصد و بازدهی شاخص هم‌وزن در این دوره منفی ۱۱ درصد بود.


نقاط قوت و ضعف و برنامه افزایش سرمایه


وی نقاط قوت و ظعف "مدیریت" را موردتوجه قرار داد و عنوان کرد: این شرکت انعطاف قابل قبولی برای تغییر شاخه‌های سرمایه‌گذاری به لحاظ تغییرات شرایط بازار و ریسک های موجود دارد و می‌تواند برای کسب منفعت بیشتر سهامداران بین سهام مختلف جابجا شود. علاوه بر این موضوع برخلاف بیشتر شرکت‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده این مجموعه غیرمدیریتی بوده و شرکت توان تغییر و اصلاح ساختار را دارد. نقطه ضعف این مجموعه سرمایه پایین آن است و برای افزایش توان رقابت‌پذیری با رقبای مطرح در بازار سرمایه و کسب بازدهی آتی نیاز به افزایش سرمایه برای بهبود ساختار سرمایه‌گذاری دارد که این موضوع در دستور کار قرار دارد.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0